Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Maserati Ghibli Trofeo (2021)

Naast de Ghibli Hybrid voorziet Maserati nu ook een supersportieve Trofeo-variant, aangedreven voor een 3,8 liter-V8 van 580 pk. AutoWereld doet de test.

137.600 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Met de Ghibli verkocht de Italiaanse constructeur zijn ziel aan de duivel: dit was het eerste Maserati die diesel dronk en is het eerste model dat ook beschikbaar is als Hybrid. Nu zijn niet alle diehards in Modena verdwenen, want Maserati introduceert ook een supersportieve Trofeo-versie. Lekker decadent, want aangedreven door een drukgevoede V8 die enkel de achterwielen aandrijft. Dat kunnen de BMW M5 en de Mercedes-AMG E63 niet langer zeggen, want die vertrouwen inmiddels op vierwielaandrijving om hun power op het asfalt te krijgen.

Bovendien doet de Maserati Ghibli Trofeo het niet met de eerste de beste V8. Omdat deze aan een ZF-achttrapsautomaat gehangen biturbobenzine een piekvermogen van 580 pk paart aan een maximumkoppel van 830 Nm, maar vooral omdat dit zogeheten F154 A-blokis min of meer dezelfde krachtbron is die achter de stoelen van de Ferrari F8 Tributo schuilt. Nu zijn er wel verschillen. In Maranello hebben ze deze motor bedacht met een platte krukas en een droge cartersmering, bij Maserati gebruiken ze een cross-planekrukas en een smering in een oliebad.  Het houdt de Ghibli Trofeo niet tegen om een topsnelheid van 326 km/u te halen. Opnieuw hebben de M5 en de E63 AMG geen verweer...

Met zijn venijnige achtertrein, zijn zware V8 in de neus en zijn leeggewicht van bijna 2 ton vraagt de Ghibli Trofeo de nodige omzichtigheid, al trekken het evenwichtige onderstel en de uitgekiende afstelling van de verschillende rijprogrammars - van ICE over Sport tot Corsa - je al snel over de streep om toch buiten de lijntjes te kleuren. Deze Maserati plakt aan het asfalt en stuurt levendig, desgewenst met de nodige powerslides. Die natuurlijke neiging tot overstuur – met dank ook aan het sperdifferentieel op de achteras – blijft relatief makkelijk te controleren dankzij de riante wielbasis, die voor de nodige stabiliteit zorgt. 

Test Maserati Ghibli Trofeo - AutoWereld 2021

Wat verandert er?

Hoewel hij op onze wegen behoorlijk zeldzaam blijft (Maserati verkocht in 2020 maar 106 auto’s in België, waarvan het merendeel Levante's), is de Ghibli ons intussen welbekend. Zijn elegante lijnen en wulpse rondingen spreken ook acht jaar na datum nog tot de verbeelding. Deze Trofeo-uitvoering versterkt dat gevoel van diva misteriosa nog meer – zonder daarin te overdrijven, het blijft allemaal opvallend discreet en suggestief. Kenners bemerken de twee koelsleuven op de motorkap, de rode bies voor de drie ‘kieuwen’ op de voorvleugel en een handvol stroomlijnelementen, zoals de uit koolstofvezel opgetrokken voorspoiler. Niet zeker, zoek dan naar het Trofeo-naamplaatje op de flank.

Het interieur van Maserati Ghibli Trofeo is zorgvuldig overtrokken met volnerfleder en getooid met inzetstukken van koolstofvezel, onder meer voor een groot deel van de middentunnel, waar je meteen ook enkele welkome bergvakken vindt. Ruimte is er voorin volop, en de knappe sportstoelen zitten aangenaam. Centraal op de middenconsole prijkt het nieuwe scherm met een diameter van 10,1 duim; het infotainmentsysteem dat erachter draait, is helemaal up-to-date en volledig geconnecteerd. Nu goed, eigenlijk is interieur van de Trofeo nauwelijks anders dan dat van de Ghibli Hybrid.

Test Maserati Ghibli Trofeo - AutoWereld 2021

Conclusie?

Rationeel gezien zijn er argumenten legio om deze woeste Ghibli Trofeo af te fakkelen, maar tegelijk is hij ook onweerstaanbaar. Door het klassevolle prestige van zijn Maserati-label en door het cachet van zijn Ferrari-V8, die voor onstuimige cocktail aan Italiaanse passie zorgen.

Toegegeven, 136.000 euro is een bom geld. Weet bovendien dat de V8 een zware drinker is, dat deze Maserati alle klimaatactivisten tegen zich in het harnas jaagt met zijn torenhoge CO2-uitstoot en dat de concurrentie slimmere technologie in stelling brengt. Maar dan mis je de pointe van het verhaal: een koper van een Ghibli Trofeo is net op zoek naar iets anders.

Test Maserati Ghibli Trofeo - AutoWereld 2021

Verwante testen

In dit artikel : Maserati, Maserati Ghibli