Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / HONDA CR-V 1.6 I-DTEC 160 (2015)

Een uiterlijk subtiele maar diepgaande update voor de Honda CR-V, in de verf gezet door een extra turbo en 160 pk voor de kleine 1.6-diesel. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

WEGTEST: Honda CR-V 1.6 i-DTEC 160 (2015)

Wat is dit?

De Honda CR-V, bij ons wat een tweederangsfiguur maar op wereldschaal een grote jongen. Vorig jaar verzette Honda er bijvoorbeeld vlotjes een half miljoen stuks van. Er zijn er niet veel die dat kunnen zeggen. Een tweetal jaar na zijn introductie bij ons bouwen de Japanners enkele stevige updates in. Updates die niet toevallig focussen op enkele werkpunten die we hem meegaven, zoals het wat saaie weggedrag en de dito cockpit.

Wat is er nieuw?

Op het eerste gezicht: nieuwe bumpers, koplampen en wielen, het gebruikelijke snijwerk bij een facelift, kortom. Verder noteren we een opgewaardeerde actieve cruise control die proactief rijvakveranderingen van je medeweggebruikers kan voorspellen, een nieuw multimediasysteem en verbeterde geluidsisolatie. Onderhuids is er evenwel veel meer aan de hand.

WEGTEST: Honda CR-V 1.6 i-DTEC 160 (2015)

Wat zit er onder de motorkap?

Het grote nieuws is de nieuwe diesel. Het is te zeggen, de nieuwe i-DTEC, die de 2.2 vervangt, is gebaseerd op de bestaande 1.6, maar voegt er een extra turbo aan toe. Het resultaat is 160 pk, een redelijk spectaculair rendement voor een diesel: 100 pk per liter, momenteel doen enkel Volkswagen/Audi (2.0 en 3.0 TDI), Renault (Espace 1.6 dCi) en BMW (M550d) nog beter. Verrassend voor Honda, dat met het oog op duurzaamheid altijd heel conservatief is omgesprongen met het opfokken van turbodiesels.

Tegelijk krijgt de CR-V een negentrapsautomaat, dezelfde unit die ons in de Range Rover Evoque en Jeep Cherokee nog niet kon overtuigen.

Hoe rijdt de CR-V?

Toch redelijk anders dan voorheen. De motor-bakcombinatie is bijvoorbeeld 65 kilo lichter dan de oude 2.2 met vijftrapsautomaat, wat niet alleen de gewichtsbalans verbetert, maar de ingenieurs ook toeliet om de ophanging wat te versoepelen. Bovendien kreeg de auto een breder spoor en een snellere stuuroverbrenging, wat hem tegelijk stabieler en wendbaarder maakt. Een serieuze verbetering.

De 1.6 voelt in alle opzichten als een 2 liter, met dat koppel van 350 Nm en een stille en serene werking. De negentraps is een pak beter afgesteld dan in de eerder vermelde modellen, de sturing twijfelt niet de hele tijd tussen de verschillende verzetten en het ding schakelt zacht. De meerwaarde zit echter vooral in de eerste en de laatste trap, respectievelijk de ratio's voor terreinwerk en rijden aan hoge snelheid. Reken daarbij dat deze optie een dikke 2.000 euro kost en dan lijkt ons de manuele zesbak de betere keuze, ook omdat die zich bijzonder aangenaam laat bedienen.

WEGTEST: Honda CR-V 1.6 i-DTEC 160 (2015)

Hoe prettig is het toeven binnenin?


Vooral de riante binnenafmetingen en de dito koffer zijn een troef van de CR-V, met als extra pluspunt de handige, met één hendeltje neerklapbare achterbank, waarbij de hoofdsteunen zelfs automatisch meebuigen. De cockpit blijft wat sfeerloos, al gebruikt Honda hier en daar wat leukere materialen op het dashboard. Een nadeel is wel dat de chauffeur met zijn rechterknie tegen een harde welving zit te schurken.

Eindelijk hebben de Japanners ook een nieuw multimediasysteem bedacht, dat een Garmin-gps combineert met alle hedendaagse connectiviteitssnufjes, verpakt in een veel handigere interface en modernere grafieken.

WEGTEST: Honda CR-V 1.6 i-DTEC 160 (2015)

Wat moet dat kosten?

36.410 euro voor de nieuwe diesel met dito automaat, voor de versie met handbak betaal je een dikke 2.000 euro minder. De voorwielaangedreven versie van de 1.6 i-DTEC met 120 pk heb je dan weer voor 27.890 euro, maar dan met minder standaarduitrusting.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

We waren aanvankelijk niet helemaal wild van de CR-V, maar deze updates zetten veel recht. Dit is een van de beste familiale terreinbreaks van het moment geworden.

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

We gaan ze niet allemaal opnoemen, dat zijn er teveel. Maar als valabele alternatieven zien we de Toyota RAV-4, Nissan X-Trail, Land Rover Discovery Sport, Mazda CX-5 en Subaru Forester.

WEGTEST: Honda CR-V 1.6 i-DTEC 160 (2015)

En het droge cijfermateriaal?

 

Motor: 1597 cc, (L4, biturbodiesel), 118 kW/160  pk bij 4000 opm, 350 Nm bij 2000 opm Transmissie: vierwielaandrijving, negentrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 4570/2096/1685 mm Prestaties: 197 km/u, 0-100 km/u in 10,0 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 5,1 l/100 km (134 g/km) Prijs: 36.410 euro (januari 2015)

In dit artikel : Honda, Honda CR-V

Geschreven door op