Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / HONDA CR-V 1.6 i-DTEC CITY RUNNER (2013)

De voorwielaangedreven en van de compacte 1.6 i-DTEC-motor voorziene Honda CR-V heet City Runner.

HONDA CR-V 1.6 i-DTEC CITY RUNNER (2013) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Een extra naam voor minder auto?

Zo simpel mogen we het zeker niet stellen. Die langere naam is misschien wat overbodig en vooral verwarrend, want een stadswagentje is de flinke CR-V natuurlijk allerminst. Lange tijd was er voor dieselrijders met een boontje voor de SUV van Honda echter alleen de flinke 2,2 liter en vierwielaandrijving, de komst van de 1.6 i-DTEC met 4x2 vroeg dan ook een stevig statement. En volgens het marketingvolk dus ook die extra naam.

Het waarom van zo'n variant laat zich makkelijk uitleggen. Door het verminderde gewicht kan hij een lager verbruik en dus een gunstiger CO2-cijfer voorleggen. Tegelijk wordt hij natuurlijk ook wat goedkoper aangeboden, wat het commerciële potentieel van de wagen op slag een flink stuk groter maakt. De concurrentie verkoopt dergelijke wagens ook (en zelfs vooral) in België evengoed veel vaker met twee- dan met vierwielaandrijving, terwijl een niet te grote diesel natuurlijk ook al jaren een must is. Honda bleef terzake wat achter, maar maakt het nu dus goed met die 1.6 i-DTEC City Runner. En hoe.

2

Ja, hoe?

Van de Civic wisten we al dat de compacte diesel van Honda een juweeltje van een motor is. De Japanners zijn lang bij hun 2,2 liter blijven zweren, maar ze wissen die achterstand nu dus wel op een fraaie manier weg. De CR-V is natuurlijk een flink stuk zwaarder dan de compacte middenklasser van het merk, maar het vermogen van 120 pk en vooral het maximale koppel van 300 Nm (vanaf 2.000 opm) maken er nog altijd een heel aangename reiswagen van. De motor maakt iets meer lawaai dan de 2.2, maar mede dankzij de prima spreiding van de manuele zesbak toont hij zich haast even gewillig. Het is te zeggen, we hebben de extra 30 paarden van die grotere diesel nauwelijks gemist.

Honda geeft er een uitermate gunstig normverbruik van 4,5 liter per 100 kilometer voor op, wat overeenkomt met een voor de fleetmarkt bijzonder interessante 119 gram CO2 per kilometer. Wij kwamen na een enkele dagen testen aan een nog altijd keurige 6 liter. Of zelfs nog wat minder, als we ons echt inhielden. En dat laatste is moeilijk, want de CR-V verschaft best wel wat rijplezier. De schokdemping is een tikkeltje aan de harde kant voor een familiewagen, de vele oneffendheden in ons wegdek (en de winter moet nog beginnen...) worden wel duidelijk aan de inzittenden doorgegeven. Dat zou ook te maken hebben met een lichtjes aangepaste ophanging, die ook moest worden afgestemd op dat door de compactere motor en het verdwijnen van de vierwielaandrijving met meer dan 100 kilo verlaagde gewicht. Met de rijdynamiek zit het in elk geval wel snor. De CR-V boezemt je al vanaf de eerste kilometers vertrouwen in, de koets helt ook opvallend weinig over bij het stevigere bochtenwerk. De besturing is nogal direct, maar bij hogere snelheden wens je echt wel iets weer weerstand.

6

Een nieuwe verkoopstopper in dit nog altijd lucratieve segment?

De prijs (vanaf 26.890 euro) is correct en dus ook vergelijkbaar met die van zijn belangrijkste concurrenten, terwijl de auto zich bij de betere laat catalogeren als je ook de zit- en laadruimte gaat meten. We zijn iets minder enthousiast over de looks van het dashboard en de keuze van bepaalde materialen en vinden het navigatiesysteem (vanaf 1.390 euro) zelfs wat ouderwets, maar de afwerking is wel correct en je weet natuurlijk ook dat een Honda je niet zo snel in de steek zal laten. De City Runner met de 'kleine' diesel moet het merk in elk geval toelaten stevig te scoren in ons land, de Belgische invoerder rekent zelfs op zowat een verdubbeling van de CR-V-verkoop.

Tweewielaandrijving kan ook nog altijd met de 2 liter op benzine (vanaf 22.990 euro). Voor 4x4 is er dezelfde viercilinder van 155 pk en de grotere 2,2 liter diesel met 150 paarden. Die heeft een catalogusprijs van minstens 30.390 euro en is ook fiscaal een pak minder interessant. Maar er is nu tenminste weer een wat grotere keuze bij Honda, dat zich dan dan ook beter kan meten met de populairste concurrenten in dit segment.

5

Motor:  1.597 cc, L4 (turbodiesel), 88/120 kW/pk bij 4.000 opm, 300 Nm bij 2.000 opm Transmissie:voorwielaandrijving, manuele zesbak Koffer: 589-1.669 l Prestaties: 182 km/u, 0-100 km/u in 11,2 sec.Normverbruik: 4,5 l/100 km CO2-uitstoot: 119 g/km Prijs: 26.890 euro

4

In dit artikel : Honda, Honda CR-V

Geschreven door op

De concurrenten