Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

<strong>SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!</strong>

SUV DAYS op 11 & 12 mei 2019 - de inschrijvingen zijn open!

schrijf je nu in >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Lexus ES 300h (2019)

De klassieke sedan krijgt het steeds harder te verduren. Het heeft Lexus genoopt de sportieve GS te vervangen door de gerieflijkere ES. Is de nood wel op een deugd uitgedraaid?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Lexus kan een opsteker gebruiken. Als een van de weinige luxemerken boerde het afgelopen jaar achteruit. Maar kijk, dit jaar verschijnt de compacte cross-over UX in de showrooms - hoor die kassa rinkelen - gevolgd door deze ES. Die neemt de fakkel van de GS over en richt nu met een meer comfortgerichte aanpak zijn pijlen op de edele berlines van Duitse makelij. Dat argumenteert hij als volgt:

  • Vierde generatie hybride op basis van viercilinder.
  • Voorwielaandrijving op GA-K-platform.
  • F-Sport-versie.
  • Cvt met zes voorgeprogrammeerde versnellingen.
  • Hoogste veiligheidsscore in zijn klasse.

De GS was anders wel een gebeitelde naam.

De sedanmarkt krimpt sneller dan een paar sokken in een hete was. Lexus plooit daarom terug op zijn zekerheden en een daarvan is dat de ES de bestverkochte Lexus wereldwijd is na de RX. De GS is een margefenomeen en wordt daarvoor bestraft met een exit in Europa. Hij blijft enkel nog beschikbaar op de thuismarkt en de VS, waar hij al jaren naast de ES als het sportievere broertje in de cataloog staat te blinken. Over een opvolger van de GS wordt overigens warm en koud tegelijkertijd geblazen.

Beide modellen zijn zowat even groot, maar de ES of voluit Executive Sedan, die overzees in 1989 mee gestalte gaf aan de geboorte van Lexus, is altijd eerder de comfortabelere, ruimere en meer cruisende van de twee geweest. Elleboog uit het raam, emmer cola in de aanslag, radiopost op rockklassiekers en glijden maar. Amerikaanse meug dus. Hoe dan ook, ook de letters ES staan in steen gebeiteld. Alleen niet in onze streek.

Technisch vertaalt de switch zich naar voorwielaandrijving op basis van Toyota’s GA-K-bouwstenen, en een dwarsliggende motor. Hmmm, inderdaad, dan paste de achterwielaangedreven formule met lengtemotor van de GS beter in het stramien van de luxesedan. Op imago verliest de ES het dus van zijn broer.

We noteren nog dat Toyota eveneens voor immigratie vanuit de VS kiest. Immers, in plaats van een nieuwe Avensis zal de Amerikaanse Camry naar onze contreien oversteken. Toyota’s sedans moeten dus omvangrijkere gebieden afdekken. Nog een gevolg van de steeds verder aan populariteit winnende SUV’S en de steeds grotere invloed van globalisering.

Wat zijn de karakteristieken van deze nobele bekende?

Eerst en vooral uitpakken met een ruim, functioneel en goed zittend interieur. Opdracht volbracht. Zo bedraagt de ruimte op de achterbank maar een centimetertje minder dan die in de LS. Dat accent op ruimte staat een glad design niet in de weg. De lijnen van de ES strekken zich lang en laag uit en zijn goed voor een voorbeeldige stroomlijn, met een Cx van 0.26, en onvermijdelijk een wat beknibbelde hoofdruimte achterin.

Dat dat interieur ook met vakmanschap in elkaar is gezet, hadden we niet anderss verwacht. Zorgzaam worden de fijne stiknaden met exquise materialen afgewisseld. Dit streven naar perfectie wordt wat ondermijnd door het nepleer op het dashboard en vooral die vervelende muisbediening voor het infotaimentscherm. En nu we toch bezig zijn: ook de graphics van de kaarten kunnen beter.

Lexus mag zich echter wel vol op de borst kloppen dat deze woonkamer de veiligste in zijn genre is. De Euro NCAP heeft de ES immers beloond met de hoogste score in zijn segment. Veiligheidssnufjes te over, al is de echte nieuwigheid nog niet beschikbaar voor Europa. Als eerste Lexus kan de ES optioneel met camera’s in plaats van buitenspiegels worden uitgerust. Net zoals de Audi E-Tron. Voorlopig is het systeem nog niet gehomologeerd voor Europa.

Hoe pakt de ES zijn zaakjes motorisch aan?

Voorspelbaar genoeg komt hij er enkel als zelfladende hybride. Het systeem van de vierde generatie waarvan de voornaamste vernieuwingen al op de UX debuteerden. Het recept (atkinsoncyclus, thermische efficiëntie van 41%, lichtere en compactere elektromotor, neiuwe versnellingsbak…) wordt hier uitvergroot naar een gloednieuwe viercilinder van 2,5 liter. Samen met de elektromotor tikt het vermogen af op 218 pk, wat ongeveer in lijn ligt met de viercilinder-diesels van de Duitse liga. Volgens de WLTP-metingen kan de ES 300h rondkomen met 5,3 l/100 km gemiddeld, gecorreleerd naar NEDC 2.0 bedraagt dat 4,4 l/100 km.

Tijdens onze testrit, aan een toch gezwind tempo door een bergachtige streek, rakelden we een gemiddelde van 7,1 liter bij elkaar. Verder bevestigt deze uitgave dat de cvt gemanierder zijn werk doet. Het gevoel is progressiever geworden en het huilen is minder irritant, zonder dat het daarom helemaal is verdwenen. Zoals we dat al bij de UX vaststelden. Via schakelpeddels aan het stuur kan je trouwens ook zelf aan de slag via zes voorgeprogrammeerde verzetten.

Hoe gemanierd rijdt deze Amerikaanse Japanner eigenlijk?

Verfijning is zijn grote kracht, dat wordt vanaf de eerste kilometers duidelijk. Het is een rijdende cocon die in meer dan één opzicht aan een limousine doet denken. In voorbeeldige stilte glijdt hij vooruit, de stoelen zitten uitzonderlijk behaaglijk, de Mark Levinson-hifi zet je muziek om in oorstrelende klanken, terwijl er weinig sedans zijn die zo onverstoord peknaden onder de mat vegen. Het viel op, dat laatste. Daarnaast voelt het koetswerk ook bijzonder stijf aan, terwijl lange veerwegen het comfort verzorgen.

Maar is het ook dynamisch?

De sportiviteit van de ES schuilt vooral in consistentie en efficiëntie. En dat bedoelen we goed, niet gewoon beleefd. Hadden we verwacht dat de ES, die geen regiospecifieke set-ups meekrijgt, als een Amerikaanse slee zou wiegen en zich hulpeloos schrap zetten in bochten, dan is dat allerminst zo. Hij zet een mooi evenwicht tussen focus en comfort neer. Zonder daarom een greintje adrenaline te stoken.

Nochtans, de Japanners hebben hun geliefkoosde sedan voor het eerst in een F-Sport-hesje gehesen. Meer kracht levert dat niet op, wel twee extra sportstanden (‘Sport S’ en ‘Sport S+’) die de bekende parameters zoals gasrespons, stuurbekrachtiging en versnellingsbak verscherpen. Ze oefenen ook invloed uit op de adaptieve dempers die de F-Sport standaard heeft.

Die ingrepen wekken vooral een sportieve waas op. De ES wordt er geen GT door. Het extra gewicht van de hybride module, de voorwielaandrijving en de cvt-karakteristieken steken daar een stokje voor. Tenzij je valt voor dat assertievere radiatorrooster, zouden we die uitrusting links laten liggen. De ES blinkt vooral uit in zijn rol van LS aan een billijker budget.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De GS was een underdog van serieus formaat. De hybride kon hernemen als een Porsche 911, de ongenaakbare F-versie was een verborgen parel. Sportief neemt de ES wat gas terug. Zie het zo: mikte de GS op de BMW 5 Reeks, dan mag je deze als een Japanse Audi A6 beschouwen. Kwalitatief zit het snor, de uitrusting is al vanaf het basismodel puik, het hybride combo zorgt voor lage gebruikskosten, de veiligheid en de betrouwbaarhied scoren metershoog en het rijgedrag stelt niet teleur. Of de ES flinke happen koek van de Duitsers gaat wegroven, is een heel ander paar mouwen. Maar hij staat zijn mannetje, ook zonder het charisma van zijn voorganger.

Geschreven door op