Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / MERCEDES G 63 AMG (2012)

Een brandkast met een sportwagenmotor, dat is de G AMG in een notendop. Een onmogelijke combinatie die ook niet echt werkt. Maar wat een belevenis om er eens mee te rijden...

MERCEDES G 63 AMG (2012) #1
156.211 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Er was al de G 55 AMG, is dit dan een 6.3?

Nee, je weet dat je bij Mercedes niet mag vertrouwen op de cijfertjes. De vorige AMG was eigenlijk een 5,4 liter-V8 met compressor (507 pk), deze nieuwe is een 5.5-V8 met twee turbo's (544 pk). Net zoals ongeveer alle moderne AMG's, behalve de C-Klasses, die de atmosferische 6.2 hebben. Volg je nog?

Het lijkt volkomen overbodig zo'n sportwagenmotor in een tractor als de Geländewagen te hangen, maar commercieel blijkt het wel steek te houden. Van die G 55 AMG hebben ze er tien keer zoveel kunnen verpatsen als oorspronkelijk begroot. In regio's als Japan, China, de VS of het Midden-Oosten zijn de verkoopvolumes van de hete versies zowat evenwaardig aan die van de gewone G's, stel je voor.

Dat is ook de bestaansreden van de nieuwe G 65 AMG, die gelijktijdig gelanceerd wordt. Een auto van superlatieven, want het is de duurste Mercedes uit het gamma en de krachtigste SUV ter wereld. Een V12-biturbo met 612 pk in een G-Klasse, het is de Duitse variant van humor.



Maar goed, die G 63 AMG, hoe rijdt dat?

Zoals je het verwacht: explosief snel, maar eens je aan het stuur gaat draaien, zakt de mammoet door het ijs. Die monsterlijke V8 stuwt de 2,5 ton wegende G vlotjes in een dikke 5 seconden naar 100 km/u, daarna ga je snel weer in de remmen. Bij het naderen van een bocht voel je immers de grip van de banden tanen, de auto gaat bovendien aan het rollen en aangezien je veel stuuromwentelingen moet doen, wil je liever iets te traag langs de apex, puur omdat je vertrouwen mist. Bovendien zit in je achterhoofd steeds de wetenschap dat een uitstap in het decor met dit ding dodelijk is voor iedereen die zich in een straal van 100 meter rond de impact bevindt. Dus nee, een soepele sportwagen is dit niet.



En toch, na de eerste meters hadden we al een grijns van oor tot oor op ons gezicht. Het is een beetje als een optreden van Rammstein: compleet van de pot gerukt en idioot bombastisch. Maar lachen geblazen! In al zijn bruutheid slaagt die reuze-AMG erin te entertainen zoals maar weinig auto's dat kunnen. Die dubbele uitlaatpijpen die achter beide voorwielen vandaan komen produceren een geblèr van jewelste, zoals alleen AMG's dat kunnen. En die hele G is toch ook een auto om te knuffelen, zo robuust als een tank en Deutsch gründlich tot in de diepste porie van zijn wezen. De wetenschap dat je er, met die drie vergrendelbare differentiëlen, veldversnellingen en ladderchassis, mee door de goorste modderpoelen kan waden, draagt alleen maar bij tot de charme.

Op 33-jarige leeftijd heeft hij trouwens nog maar eens een grondige opknapbeurt gekregen. Met een volledig nieuw elektronisch platform, dat berekend is op alle veiligheids- en andere technologieën uit de Mercedes-stal. Je herkent hem aan zijn lichtjes hertekende neus met led's en een grille met dubbele chroombies.



Die AMG-versie is dus niet de beste optie?

Goh, om daarmee nu dagelijks rond te rijden niet, nee. De motor is te krachtig voor het weggedrag van de auto (de topsnelheid is wel begrensd op 210 km/u). Bovendien heeft hij de dorst van een praeses op het einde van de tweede zit. En dan mag je nog niet denken aan de taksen. Nee, de G AMG is meer een curiosum dan een auto die steek houdt.

Maar wat een belevenis om er eens mee te rijden. Eén van de absolute automobiele topervaringen, zo'n  brandkast op kruissnelheid.

Motor: V8 (biturbobenzine), 5461 cc, 544 pk (5500 opm), 760 Nm (2000-5000 opm) Transmissie: AWD, 7A Prestaties: 210 km/u, 0-100 km/u in 5,4 sec. Normverbruik: 13,8 l/100 km (322 g/km CO2) Prijs: 143.748 euro

Geschreven door op