Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Nissan Juke 1.0 IG-T 117 (2019) - prototypetest

De tweede generatie Nissan Juke kiest voor bravere looks in plaats van een polariserend design. Maar kan hij zich dan nog onderscheiden? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

(Het prototype van) de tweede generatie Nissan Juke, de auto die het segment van de B-SUV's in 2010 op gang trok. Ondanks zijn polariserende design was het een echt succesnummer, met in de voorbije 9 jaar ruim 1 miljoen verkochte exemplaren. Toen was het een pionier, nu moet de Juke meer dan 20 concurrenten dulden. En omdat hij nu de referentie in zijn klasse is geworden, moet hij iedereen tevreden stellen. Weg is dus het gekke design, samen met nog een rits vernieuwingen:

  • Gegroeid in alle richtingen, met een 10,5 cm langere wielbasis voor meer binnenruimte
  • 6% lichter (zo'n 70 kilo) en 13% stijver dan zijn voorganger
  • 69 liter grotere koffer, nu 422 liter
  • Opgewaardeerd interieur
  • Voorlopig enkel als 1.0 IG-T met 117 pk en 180 Nm (200 Nm in overboost)

Hoe ziet de nieuwe Juke er dan uit onder de camouflage?

Zoals gezegd dus wat braver. Een frivool lijnenspel met enkele typische accenten, zoals de dubbele koplampen en de sterk gewelde wielbogen, blijft het handelsmerk, maar toch werd het minder extreem en dus minder polariserend uitgewerkt. Vooral met de integratie van de typische V-vormige chroom accenten in de neus die tot de nieuwe huisstijl behoren. Bij de eerste generatie van de Juke had je voor- of tegenstanders van het design, en dat wil men nu echt vermijden.

En binnenin?

In het interieur gaat het dan weer net de andere richting uit. Met een fraai gestileerd dashboard met een digitale tellerpartij, een reeks ronde ventilatiemonden, een 8” infoscherm in tabletvorm en sportieve kuipvormige stoelen is de Juke weer helemaal bij de tijd. Vergeleken met de voorganger is het design veel gewaagder, kleurrijker, aantrekkelijker en geconnecteerder met een uitgebreider infotainmentsysteem. Dat omvat een Wifi hotspot waarop tot 8 toestellen kunnen aansluiten, tal van smartphone-apps, navigatie met dynamische verkeersinformatie, remote services (om bijvoorbeeld je auto te localiseren), de status van je auto en smart alerts, die aangeven waar, wanneer en tegen welke snelheid iemand met je auto rijdt.

Volstaat die driecilinder als enige motorkeuze?

We hadden ook onze twijfels, het leek ons ook wat krap voor de gegroeide Juke. Maar na een rit in het testcentrum in Millbrook moesten we onze mening herzien. Zeker na een vergelijkende test met het oude model met een 1,2 liter-turbo. De driepitter die ook al dienst doet in de Micra kan het werk best aan: hij levert voldoende kracht en souplesse om er een vlotte rijstijl op na te houden. Zeker omdat het onderstel ook de goede eigenschappen bezit om een degelijke rijdynamiek te verzekeren en zo de bestuurder heel wat rijplezier aan het stuur te bieden.

Het AutoWereld-oordeel?

Dit was nog maar een korte eerste kennismaking, maar de nieuwe Juke heeft ons van zijn kwaliteiten weten te overtuigen. Zowel wat de rijeigenschappen betreft, als de beschikbare ruimte, de uitrusting en de connectiviteit. Enkel lijkt het motorenpalet met enkel de 1.0 turbobenzine wat beperkt. Maar er volgt later nog een hybride variant, waarschijnlijk op basis van de Renault Captur hybride.

In dit artikel : Nissan, Nissan Juke

Geschreven door op