Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Ford Puma 1.0 Ecoboost 155 MHEV ST-Line (2020)

De Ford Puma maakt een comeback als compacte cross-over op Fiesta-basis. AutoWereld doet de test met de 155 pk sterke 1 liter-turbobenzine met mildhybride 48-voltondersteuning.

26.300 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Zoals de Renault Captur de mosterd bij de Clio en de Peugeot 2008 bij de 208 haalt, zo baseert de Ford Puma zich op de Fiesta. In vergelijking met die stadswagen is deze SUV wel wat groter, ruimer en dus functioneler. Met een lengte van 4.186 millimeter is de Puma zowat 14,6 centimter langer dan de Fiesta. Hij is ook 7,1 centimeter breder en 5,4 centimeter hoger, met 2.588 millimeter is ook de wielbasis bijna 10 centimeter groter. Het koffervolume varieert van 456 tot 1.216 liter met neergeklapte achterbank, de mildhybride motorisaties leveren 55 liter in.

Binnenin is de verwantschap duidelijker: het dashboard en van de Puma is zowat identiek aan dat de Fiesta. Een leuk snufje is de Megabox, een onder de koffervloer gestoken bak met een inhoud van 80 liter die zich uitstekend leent voor het transport van vuile spullen (er is een afloop als je hem uitspoelt) of hoge voorwerpen (als je de kofferbodem wegklapt).

Waar Ford dan weer wel met een handicap lijkt te beginnen, is het motorenaanbod. De Captur is er ook al als plug-inhybride, van de 2008 komt er zelfs meteen een 100% elektrische versie. De Ford Puma komt niet verder dan een mildhybride BISG-module (Belt-driven Integrated Starter/Generator), die de klassieke alternator vervangt en functioneert als elektromotor van 11,5 kW of als regenerator bij het vertragen. De energie wordt opgeslagen in een lithium-ionbatterij en bedient onder meer de verwarming of de airco, bij het hernemen levert het 48-voltsysteem 30 tot 40 Nm extra koppel.

2020 Ford Puma 1.0 Ecoboost 155 MHEV

Wat verandert er?

Je hebt de keuze tussen twee versies: de 1.0 Ecoboost met 125 ofwel 155 pk, al dan niet met het mildehybride 48-voltsysteem Ford voegt ook een dieseloptie toe, want de Puma is er ook als 1.5 TDCI. Alle motorisaties combineren voorwielaandrijving met een handgeschakelde zesversnellingsbak, de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling blijft optioneel (maar enkel in combinatie met de Ecoboost 125). De afwezigheid van een 4x4-systeem vangt Ford op middels de extra rijmodi Slippery en Trail, die bovenop de gangbare standen Eco, Normal en Sport komen.

Waarmee het ondertussen toch wel al duidelijk zal zijn dat de Puma een enigszins ander autootje is dan de Fiesta. Hij neemt daar wel het onderstel van over, maar staat zelfs als ST-Line nog iets hoger op zijn wielen. De ophanging met MacPhersons voor- en een torsieas achteraan is ook wat stugger, zo zijn de schokdempers iets groter gedimensioneerd, zijn de aanslagrubbers wat stijver en deed Ford naar eigen zeggen grote inspanningen om de wrijving tussen de bewegende delen zoveel mogelijk te beperken.

Het mag hier dan maar om een eerste kennismaking gaan, het parcours in de Zuid-Franse bergen was wel zo’n 250 kilometer lang en bijzonder uitdagend. De 1.0 Ecoboost 155 toonde zich voldoende krachtig en opvallend soepel, met dank aan de assistentie van de elektromotor. Mooi meegenomen is dan zeker ook het brandstofverbruik. En nog aanvaardbare 7 liter (per 100 kilometer) tijdens een stevige bergrit, nog slechts zo’n 4,5 liter als we het daarna een tijdje veel rustiger aandeden. De versnellingspook van de zesbak voelde nog wat stroef aan, verder alleen maar lof voor het rijgedrag van deze pittige cross-over, die inderdaad wel een stuk van het al zo vaak geprezen Fiesta-dna heeft meegekregen. Leuk als de pees er nog eens mag worden opgelegd, ook al dient dit soort auto natuurlijk vooral andere doelen. 

2020 Ford Puma 1.0 Ecoboost 155 MHEV

Conclusie

Echt wel een auto die Ford anno 2020 in Europa nodig heeft, deze Puma. Een wat goedkopere instapversie, die de concurrenten doorgaans wel aanbieden, zou misschien nog welkom zijn. Maar in afwachting van een uitgebreidere kennismaking met een wat minder potente variant dan die ST-Line van 155 pk, vallen we wel al voor deze cross-over die even leuk oogt als hij rijdt.

Verwante testen

In dit artikel : Ford, Ford Puma

Geschreven door op