Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

AUTOSHOW BRUSSELS 2020

Ontdek hier alle saloncondities en actualiteit van het AUTOSALON 2020 - 10 > 19/01

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW X6 M50D (2014)

De derde X5-generatie verscheen vorig jaar in de showrooms, BMW is nu ook klaar met de tweede editie van zijn ervan afgeleide X6. In en rond zijn Amerikaanse thuisbasis probeerden we de geweldige M50d-versie.

94.150 €
  • Score redactie 16.00/20

Overzicht :

002_BMW_X6_M50d

Wat is er nieuw?

Het concept alvast niet. De X6 blijft een sportievere en volgens sommigen ook agressiever ogende variant van de X5. De SUV en de SAC (van Sports Activity Coupé) hebben dezelfde basis, maar BMW legt voor de 6 wel andere accenten. De ophanging verschilt enigzins, de besturing is directer en er zijn andere (en meer) uitrustingsmogelijkheden. In vergelijking met de vorige X6 vinden we de nieuwe er wat sympathieker – lees: minder stoer – uitzien. Iets meer sportwagen of toch coupé, zelfs. Voor wie ons nog niet helemaal gelooft, in het echt oogt de wagen (nog) aanzienlijk knapper dan op de foto’s. Oei, we worden zelfs bijna fans van dit design. Ook nog meegeven dat de auto (met identieke wielbasis) wat groter, breder en hoger is dan zijn voorganger, maar wel enkele tientallen kilo’s verloor. Vooral vooraan, trouwens.

021_BMW_X6_M50d

Wat zit er onder de motorkap?

Het X6-aanbod is iets beperkter dan dat van de X5. Er komen in Europa geen versies met enkel achterwielaandrijving (wel in de VS), er is keuze tussen een 3 liter op benzine van 306 pk in de 35i, de straffe 4,4 liter-V8 met 450 paarden (plus 50) in de 50i, twee 3 liter-diesels met 258 en 313 pk in de 30d en 40d en de geweldige variant van diezelfde zelfontbrander met drie (!) turbo’s van 381 pk in de M50d. In de VS reden we een stukje (circuit) met de 50i, maar vooral enkele honderden prachtige testkilometers met die superdiesel. Behalve het enorme vermogen, heeft hij ook een zonder meer fenomenaal koppel van 740 Nm bij reeds 2.000 opm. We worden nog wat grotere fans... De cijfers voor het normverbruik lijken redelijk, ze vallen ook een pak lager uit (tot 22% minder voor de 50i). Met dank ook aan een betere aerodynamica en snufjes als de Air Curtains en Breathers op de snoet en in de flanken. Tot je echt met de auto gaat scheuren natuurlijk, dan wordt het onvermijdelijk toch nog altijd een ander verhaal.

128_BMW_X6_M50d

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Voorin is het interieur grotendeels hetzelfde als dat van de X5, met dus ook een volledig gedigitaliseerd dashboard waarvan de looks en de info zich aan de gekozen rijmodus aanpassen. Enkele kleine details, noem het sportieve accenten, zorgen voor het verschil. We kunnen het wel pruimen, de opstelling van de knoppen en aanverwante bedieningen voor onder meer het opnieuw meer mogelijkheden biedende infotainmentsysteem zijn trouwens vergelijkbaar met die in andere grote BMW’s. De stoelen zitten geweldig en ook achterin is er aan beenruimte geen gebrek, maar door het coupé-achtige dak is de hoofdruimte daar wel nog altijd wat beperkter dan in de X5. Het lichtjes toegenomen laadvolume mag met 580 tot maximaal 1.525 liter correct worden genoemd, tot je het alweer met (650 tot 1.870 liter) dat van die veel klassieker gelijnde SUV vergelijkt. Nu goed, de X6 is van alles en nog wat, maar dus geen rationele auto. Voorin zijn we grote fans, als het echt moet kunnen we zelfs met onze 1,9 meter ook achterin nog wel meerijden. Een achterbank met plaats voor drie is nu standaard, ze kan in een 40/20/40-verhouding worden neergeklapt. Een nadeel van het sterk aflopende dak is wel nog de schuine achterruit, die maakt dat het zicht naar achteren allesbehalve optimaal is. Gelukkig zijn er camera’s, biepjes en andere hulpmiddeltjes bij het (achterwaarts) parkeren.

129_BMW_X6_M50d

Hoe rijdt de nieuwe X6?

Bijzonder efficient, wegens nog wat beter dan de X5. Zijn zwaartepunt ligt wat lager, het andere voertuigconcept liet een stijvere structuur toe en alles wat met rijdynamiek heeft te maken (ophanging, besturing...) kreeg een sportievere afstelling. Er zijn ook een resem elektronische systemen die de auto beter in, door en uit bochten sleurt. En vooral in de topversies, zoals ‘onze’ machtige M50d, zorgen de motoren voor geweldige prestaties. Met het Driving Dynamics Control-systeem kies je tussen Eco Pro, Comfort, Sport (onze voorkeur, vooral omwille van de extra feedback van de besturing) en Sport+. Je krijgt nog meer rijcomfort én dynamiek met de op de M50d standaard voorziene adaptieve demping en luchtvering achteraan en een (optionele) elektronische Dynamic Performance Control in het achterste differentieel met een continue aanpassing van de verdeling van de kracht over de wielen (plus een actieve rolstabilisatie).

132_BMW_X6_M50d

Je zit iets minder hoog dan in een X5 of andere echte SUV’s, maar natuurlijk wel minder laag dan in een ‘klassieke’ auto. Als je dat eenmaal bent ‘vergeten’, kun je je ondanks een gewicht van zo’n 2,2 ton in een heel agiele berline of zelfs coupé wanen. Voor een zeldzame keer kregen we een Amerikaans testparcours voorgeschoteld waarop we wel eens echt hard durfden gaan (wegen zo bochtig en zo smal dat er geen plaats was voor een politiewagen), het zorgde voor een rijplezier dat we in dat grote land nog niet vaak hebben ervaren. Met als toemaatje enkel snelle rondjes met de 50i op een soort Mickey Mouse-circuit achter de fabriek in Spartanburg, waar de optionele sportbanden goed van pas kwamen om de gripgrens te verleggen. De hogere X5 zou hier ongetwijfeld behoorlijk aan het ‘rollen’ gaan, de X6 deed dat nauwelijks. En of we fans zijn!

452_BMW_X6_xDrive_Offroad

Trouwens, terreinrijden kan echt wel. Je krijgt de auto met droge voeten door een flinke watermassa en met de assistentie van een Hill Descent Control en een in de snoet gemonteerde camera zelfs op en af behoorlijk stijle hellingen. Het kan, maar of iemand het ooit zal doen... Leuk is wel nog dat je op het grote scherm van het infotainmentsysteem kan zien naar welke wielen het koppel gaat en hoe het koetswerk tijdens het betere terreinwerk beweegt.

082_BMW_X6_M50d

Wat moet dat kosten?

Veel natuurlijk, voor zo’n M50d vraagt BMW zelfs 88.450 euro. Het is dan wel de duurste uit het lot, voor 67.200 euro is er al een 30d en benzine kan met de 35i vanaf 68.350 euro. Maar dan moet je er toch ook nog eens de lange optielijsten bijnemen, met onder meer keuze uit diverse pakketten (waaronder ook fijn M-gerief). Een lederen bekleding is wel standaard. Maar dat fan zijn gaat echt wel veel geld kosten..

Het AutoWereld-oordeel?

Een behoorlijk irrationele auto, al biedt hij natuurlijk wel nog altijd meer mogelijkheden dan pakweg de coupéversie van de 6 Reeks. Als je Range Rover-efficiëntie op het terrein wil of een grote familie hebt te vervoeren, ben je aan het verkeerde adres (voor het tweede is er wel de X5). Terwijl ook niet iedereen het echt heeft begrepen op de nogal imposante looks van de auto. Maar wie een snelle en plezante rijmachine met toch wat meer plaats dan in een sportwagen zoekt, mag gerust een X6-fan worden. Join the club!

086_BMW_X6_M50d

De concurrentie?

Is die er eigenlijk wel? Geen enkel ander merk biedt een zo uitgesproken sportieve SUV aan, ook al laat de Porsche Cayenne er zich qua rijdynamiek wel mee vergelijken. En bij Mercedes lijkt de eerder dit jaar als concept voorgestelde Coupé SUV wel duidelijk de voorbode van een toekomstige X6-rivaal.

De technische gegevens?

Motor: 2993 cc (L6, turbodiesel), 280 kW/381 pk bij 4000-4400 opm, 740 Nm bij 2000-3000 opm Transmissie: vierwielaandrijving, achtstrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 4909/1989/1702 mm Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 5,2 sec. Normverbruik: 6,6 l/100 km (174 g/km CO2) Prijs: 88.450 euro

In dit artikel : BMW, BMW X5

Geschreven door op

De concurrenten