Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel aan onze enquête naar het aankoopgedrag van de automobilist

Neem deel

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Porsche Macan GTS (2020)

De Porsche Macan is er opnieuw als GTS, voortaan aangedreven door de 2,9 liter-V6 uit de Audi RS4 Avant. AutoWereld doet de test.

81.893 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De GTS-uitvoering van de Macan, kort voor Gran Turismo Sport. Dat is Porsche-jargon voor sterke prestaties en een scherpe rijdynamiek, zonder concessies op het vlak van comfort. Voor de facelift had Porsche reeds een Macan GTS in de catalogus staan, maar die werd nog aangedreven door een 3 liter-krachtbron. De nieuwe GTS maakt gebruik van de 2,9 liter-motor uit de Audi RS4 Avant, bij Porsche goed voor een piekvermogen van 380 pk voor een maximumkoppel van 520 Nm. Vierwielaandrijving is standaard, net zoals de gerobotiseerde PDK-transmissie met zeven verzetten en een dubbele koppeling.

Zoals het een meer dynamisch getinte versie betaamt, ondergaat ook het onderstel tal van aanpassingen, die het geheel nog wat sportiever moeten maken. Zo ligt de Macan GTS 1,5 centimeter dichter bij de grond dan een S, terwijl de gestuurde PASM-ophanging PASM hier een andere afstelling heeft gekregen. Kies je voor de optionele luchtveren, dan ligt de auto nog eens 1 centimeter lager.

Nog als optie kan de Macan GTS zijn standaardremmen inruilen voor de PSCB-exemplaren (Porsche Surface Coated Brake) of zelfs heuse koolstofceramische PCCB-schijven – maar off the record geven ze bij Porsche toe dat die laatste optie eigenlijk nergens voor nodig is. Aangezien rijplezier hier nog met een grote R wordt geschreven, krijgt de GTS ook een specifieke uitlaat. Bij alledaags gebruik houdt die het geluidspeil in de cabine op een aanvaardbaar niveau, maar zodra je met de kleine draaiknop op het stuur overschakelt op de stand Sport of Sport+, wordt het beest duidelijk wakker.

Test: Porsche Macan GTS - AutoWereld 2020

Wat verandert er?

De Macan GTS waarmee wij konden kennismaken, beschikte over de optionele luchtvering, en die is overduidelijk warm aanbevolen. Laat die PCCB-remmen voor wat ze zijn, en besteed dat budget liever aan deze magische ophanging, die de Macan echt comfortabel maakt met het oog op dagelijks gebruik. In de Comfort-stand vangt ze elke oneffenheid in het wegdek zo efficiënt op dat de Macan putten en hobbels niet lijkt te voelen. Voeg daarbij de indrukwekkende stilte die in het interieur heerst, en je bekomt een auto waarin het ook tijdens langere ritten heerlijk toeven is in een prima comfort.

Nochtans volstaat een kleine draai aan de knop op het stuur om van register te veranderen. In de Sport-modus wordt de ophanging harder – als een beest dat klaarstaat om zijn prooi te bespringen. De motor klimt hoger in de toeren en de PDK-versnellingsbak toont zijn tanden, klaar om erin te vliegen. De respons op het gaspedaal wordt alerter en het gestommel in de uitlaat wijst erop dat er onweer in de lucht hangt. Of dat ook losbarst, hangt volledig af van de bestuurder, die in deze stand weet dat alle rijhulpsystemen klaarstaan om hem een handje te helpen.

Nog niet genoeg? Dan kun je de draaiknop nog een kwartslag verder draaien, naar de modus Sport+. In die stand is de Macan GTS zelfs circuitrijp. Kortom, terwijl een basis-Macan uiteindelijk vrij braaf is, en de Turbo bijna voortdurend op oorlogspad lijkt te zijn, vertoont deze GTS twee duidelijk van elkaar verschillende persoonlijkheden, die je kunt oproepen met een draai aan de knop. Die veelzijdigheid is net de kern van zijn aantrekkingskracht.

Test: Porsche Macan GTS - AutoWereld 2020

Conclusie?

Mits je er de optionele luchtvering bijneemt, vertoont de Macan GTS een reële polyvalentie, door comfort en sportieve efficiëntie met elkaar te verzoenen op een manier die geen enkele SUV-concurrent hem nadoet. Van extreem comfortabel en stil in de braafste rijmodus raakt hij helemaal ontketend in de Sport-stand. Maar hij weet zijn temperament perfect te beheersen, dankzij een competent, nauwkeurig en zelfs speels onderstel, dat koetswerkbewegingen keurig intoomt zonder daarom buitensporig hard te zijn.

Verwante testen

In dit artikel : Porsche, Porsche Macan

Geschreven door op