Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Porsche 718 Cayman GTS 4.0 (2020)

Geweldige sportwagen, die 718 Cayman. Maar de Porsche-fans blijven moeite hebben met die drukgevoede viercilindermotoren. AutoWereld doet de test met de nieuwe GTS, mét atmosferische zespitter en manuele versnellingsbak.

85.257 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De 718 heeft het moeilijk om een publiek te vinden tussen de iconische 911 en de modieuze Macan. Ten onrechte, toch voor wie ouderwets rijplezier zoekt. Zou dat gebrek aan interesse te maken hebben met de overstap naar viercilindermotoren? Zo ja, dan komt de nieuwe GTS als geroepen. Want de drukgevoede vierpitter maakt plaats voor een atmosferische zescilinder, een 4 liter-blok dat een vermogen van 400 pk ontwikkelt. Het gaat om dezelfde basis als de hardcore GT4, waar deze krachtbron 420 pk sterk is.

De 4 liter-boxermotor van deze Porsche is standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, krijgt het vliegwiel uit de 911 GT3, beschikt over actieve cilinderuitschakeling en vertrouwt op een directe benzine-inspuiting via piëzo-elektrische injectoren, om het brandstofmengsel nog fijner en nog sneller na elkaar te kunnen inspuiten. Verder komt de 718 Cayman GTS 4.0 met een sportonderstel dat het koetswerk 2 centimeter lager legt en dat standaard over gestuurde schokdempers beschikt. Verder noteren we actieve motorsteunen, de vectoriële koppelverdeling PTV en een mechanische zelfsper. En een 10% directere stuurinrichting, zoals we die ook op de GT4 vinden.

Test: Porsche 718 Cayman GTS 4.0 - AutoWereld 2020

Wat verandert er?

Akkoord, de zespitter van de 718 GTS kan niet dezelfde adelbrieven voorleggen als de hoogtoerige boxermotor van een 911 GT3, toch maakt dit 4 liter-blok een wereld van verschil. De keuze voor een vrij ademende motor met een grote longinhoud zorgt voor een uitzonderlijk karakter, met een ogenblikkelijke respons. Aan het nuttige toerentalgebied lijkt maar geen einde te komen, het gemak waarmee de vierliter hoge toeren opzoekt, doet je versteld staan. Voeg daar nog een ongelooflijke klank aan toe, en je begrijpt dat deze motor een waar genot is.

Temeer omdat hij gekoppeld is aan een manuele zesversnellingsbak waarvan de pook perfect in de hand valt en nauwkeurig schakelt, met bijzonder korte uitslagen. Door de souplesse van de motor en zijn lineaire karakter hoef je nochtans niet voortdurend met de pook te spelen. Bovendien vormt de zespitter een geweldige tandem met het aangescherpte onderstel, dat zich nauwkeurig en levendig toont. De neus van deze GTS stuurt feilloos de kant op waar je naartoe kijkt, de achterkant volgt zonder morren. Bij het uitaccelereren wordt de dosering van het gaspedaal vergemakkelijkt door het lineaire karakter van de boxermotor, maar ook door de hoeveelheid mechanische grip. Waarom zou een mens eigenlijk nog voor een 911 kiezen?

Test: Porsche 718 Cayman GTS 4.0 - AutoWereld 2020

Conclusie?

De GTS met drukgevoede vierpitter was bijzonder goed, maar deze 4.0-versie met atmosferische zescilinder is beter. Deze Cayman biedt 400 pk aan pure pret, verder aangezwengeld door de manuele versnellingsbak, het piekfijne onderstel en de directe stuurinrichting. Een echte Porsche, quoi. Liever een 718 Boxster? Geen nood, ook de roadster is er als GTS 4.0.

 

Verwante testen

In dit artikel : Porsche, Porsche 718

Geschreven door op