Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

AUTOSHOW BRUSSELS 2020

Ontdek hier alle saloncondities en het beste van het Autosalon 2020

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes GLE Coupé 350 de (2019)

Met de Coupé-versie van de GLE beantwoordt Mercedes de BMW X6, en die komt vanaf midden 2020 ook als dieselhybride. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Coupé-versie van de GLE. Al is het niet echt een coupé natuurlijk, wel een iets compactere versie, met een lager dak, schuinere kofferklep en een met 6 centimeter ingekorte wielbasis. Je kan hem krijgen met zescilinderdiesel of -benzine, die laatste is de 53 AMG, maar ons oog viel op de dieselhybride:

  • Op basis van GLE, maar iets compacter
  • 2 liter-diesel met elektromotor en grote batterij
  • Sportievere afstelling
  • 2,7 ton
  • Te koop vanaf de zomer van 2020 (andere versies vanaf januari)

De concurrentie:

  • Dieselhybrides doet enkel Mercedes, maar BMW, Porsche en Volvo kunnen je eveneens een grote SUV met benzinehybride aandrijflijn aan de hand doen.

Testomstandigheden:

  • In de Oostenrijkse Alpen, waar eind november al een dik pak sneeuw lag.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Cavansite-blauw
  • Banden: Pirelli Scorpion Winter, 275/50 R20

Leuk weetje:

  • De batterij van 31,2 kWh, die onder de koffervloer ligt, is dezelfde als die van de hybride A-Klasse, maar dan gewoon 2 exemplaren daarvan.

Wat is er anders tegenover de gewone GLE?

De Coupé heeft een wat meer gebochelde rug, naar inspiratie van de BMW X6. Het dak ligt dus 4 centimeter lager, wat achteraan de hoofdruimte nipt maakt, al pas je er als volwassene nog wel in. De beenruimte blijft riant, ondanks de 6 centimeter kortere wielbasis.

De prijs is nog niet bekend, maar bij de vorige generatie moest je een kleine 7.000 euro opleggen tegenover de gewone vijfdeurs, wellicht kan je hier iets gelijkaardigs verwachten.

Binnenin tref je hetzelfde meubilair als in de GLE. Dat hij duidelijk op Amerikaanse leest geschoeid is (hij wordt er ook gebouwd) merk je aan de brede middentunnel met grote bekerhouders en de reusachtige kleurenschermen.

Maar hij iets er dus niet enkel als dieselhybride?

De traditionele motor in dit soort auto is een 3 liter-diesel, die kan je dan ook hebben met 272 (350 d) of 330 pk (400 d). Dan is er een 3 liter-benzine met een gewone en een elektrische turbo, plus een kleine zelfvoedende elektromotor, met 435 plus 16 kW en een 53 AMG-logo.

Deze 350 de heeft een 2 liter-diesel van 194 pk, en tussen de motor en de negentrapsautomaat zit een 100 kW sterke elektromotor. Daarmee kan je dus volelektrisch rijden, en de grote batterij staat in de praktijk garant voor zo'n 80 kilometer.

Dan verbruik je allicht weinig?

Het ligt eraan hoe je dat bekijkt. Rijd je vooral korte trajecten en gebruik je consequent de stekker, dan blijft je dieseltank lang vol. Maar het blijft een zware auto, dus qua elektriciteitsverbruik kan hij niet tippen aan een echte EV, wij nuttigden een stuk meer dan 30 kWh/100 km. Het efficiëntst is hij wanneer je de auto zelf de energiestromen laat bepalen, op basis van de verkeerssituatie en de gps-gegevens. In dat opzicht maakt hij wel indruk, ook al omdat de mechaniek en de elektronica naadloos de handen in elkaar slaat.

Is hij dan tegelijk ook wat sportiever dan de GLE?

Toch wel een beetje. Het blijft een zwaarlijvige kolos, maar Mercedes heeft hem goed afgesteld, zodat je dat het gros van de tijd niet voelt. Ook de optionele luchtvering doet een duit in het zakje. Op de gewone diesel, maar dus niet deze hybride, kan je ook nog eens E-Active Body Control krijgen, dat aan die luchtvering een hydraulische demping toevoegt die de wielen extra kan sturen, en met behulp van een dubbele camera zelfs anticiperen op oneffenheden.

Hij gaat ook aardig vooruit, in net geen 7 seconden voert de 350 de je naar 100 km/u.

Het AutoWereld-verdict?

Fiscaal is deze hybride GLE natuurlijk wel interessant, met zijn CO2-uitstoot van 30 g/km, maar een échte groene jongen is het eigenlijk niet. De auto daaromheen rijdt wat spitser dan de grotere GLE en is goed in zijn genre.

In het geheel is dit echter, net als een X6, een redelijk zinloze auto die vanalles tegelijk wil zijn maar nergens echt in uitblinkt. Wij vinden hem op zijn best als gewone diesel.

Geschreven door op