Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Aston Martin DBX (2020)

Aston Martin waagt zich voor het eerst aan een SUV, de DBX wordt wellicht meteen ook het belangrijkste model dat het merk ooit uitbracht. AutoWereld deed de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Aston Martin van de laatste kans, zo ziet vriend en ook vijand de DBX. Zelfs voor corona zat de constructeur nog maar eens in de problemen, met dalende verkoopcijfers en groeiende verliezen. Wat natuurlijk een negatieve weerslag had op de aandelenkoers, die ligt momenteel zo’n 90% lager dan bij de beursintroductie in oktober 2018.

Ondertussen is CEO Andy Palmer vervangen door de van partner AMG overgekomen Tobias Moers. Maar het gevaar zonder cash te vallen en zelfs failliet te gaan loert nog altijd om de hoek. Mocht het nog niet duidelijk zijn, de DBX moet een winnaar worden en eindelijk voor voldoende inkomsten zorgen om de toekomst van het bedrijf veilig te stellen.

  • 4,0 liter-V8 van AMG en negentrapsautomaat
  • 550 pk en 700 Nm
  • vierwielaandrijving
  • 0 naar 100 km/u in 4,5 seconden
  • bijna 200.000 euro

Concurrentie?

  • Sportwagenmerken die een SUV bouwen, we kijken er ondertussen niet meer van op. Alleen bij McLaren willen ze er nog niet van horen, bij Ferrari staat er wel al eentje op stapel. De DBX komt op zijn weg naar potentiële klanten dan ook al verschillende concurrenten tegen. Denk in de eerste plaats aan de Bentley Bentayga en Lamborghini Urus, beide uit de Volkswagen-stal die eerder ook al de Porsche Cayenne opleverde.
  • In een nog wat hoger marktsegment en zelfs andere wereld is er de Rolls-Royce Cullinan, die er met de Black Badge recent nog een sportievere variant bijkreeg. Tel er dan nog de wat goedkopere Maserati Levante en de strafste varianten van de Audi Q8, de BMW X5 en X6 en de Mercedes GLE en GLS bij en de bubbel lijkt best wel al groot.

Testomstandigheden?

  • De internationale perspresentatie was gepland voor april in Californië. Maar daar stak corona een stokje voor. Enkele maanden later konden we de DBX eindelijk toch testen. In Engeland en meteen ook in ideale omstandigheden. We deden er een beetje terreinwerk mee, raasden over het circuit van Silverstone en mochten er de volgende 24 zo lang en zo ver mee rijden als we maar wilden.

Er wordt al jaren over een Aston Martin-SUV gesproken, waarom hebben we er dan zolang op moeten wachten?

Palmer besloot reeds in 2014 tot de ontwikkeling van Aston Martin’s eerste SUV, amper enkele dagen nadat hij het roer van het bedrijf overnam. Maar in plaats van een platform te delen met technisch partner Mercedes, dat met zijn AMG’s al een tijdje megasnelle en heel dynamische SUV’s bouwt, kozen ze er in Gaydon voor om zelf een nieuw aluminium onderstel voor de DBX te ontwikkelen. En dat vroeg natuurlijk extra tijd en zorgde onvermijdelijk ook voor extra kosten.

Er werd voor de auto zelfs een nieuwe fabriek in Wales gebouwd. De alliantie met Daimler diende wel gelukkig tot iets, uit Stuttgart werd dezelfde 4 liter-V8 van AMG-origine gehaald die ook al de Vantage en de DB11 aandrijft. En iets minder sexy, van dezelfde partner komt ook de elektrische architectuur van de DBX.

En waarom die keuze van Aston Martin om de DBX dus niet op een door AMG onder handen genomen Mercedes-platform te zetten?

Omdat het de designers en ingenieurs natuurlijk wel een enorme vrijheid gaf. Waar ze dan ook alle voordelen van hebben benut. De Bentayga en Urus staan op hetzelfde platform, dat wordt ook voor de Cayenne, de Q7 en Q8 en de Touareg van moederhuis Volkswagen gebruikt. Al die auto’s delen een reeks essentiële dingen en veel van hun eigenschappen hebben dus eenzelfde origine. Voor de DBX waren er quasi geen compromissen nodig, dat uit zich bijvoorbeeld in de zowel originele als elegante proporties van het koetswerk. Zo is hij korter dan de Bentley en de Lamborghini, maar heeft hij wel een langere wielbasis. De auto weegt ook minder.

Het design bevat behoorlijk wat typische trekjes van het merk, je merkt meteen dat je voor een Aston Martin staat. Wat ook betekent dat hij er, rekening mee houdend dat dit een categorie van echt wel kolossale auto’s is, nog behoorlijk slank en zelfs strak uitziet. Het blijft altijd een kwestie van smaak, maar de DBX houdt alvast met zijn uiterlijk netjes het midden tussen de nogal zwaar aandoende Bentayga en de heel scherp gelijnde Urus.

Voor een SUV is een interieur nog wat belangrijker dan voor een sportwagen, hoe prettig is het vertoeven in de DBX?

Aston Martin maakte alweer een bewuste keuze, met een luxueus interieur dat toch meer aan een sportwagen dan aan een SUV doet denken. Er zijn heel wat gebogen en organisch aandoende vormen en vanop de bestuurderstoel is het zicht naar voor vergelijkbaar met dat in een DB11, zij het dat je een pak hoger zit.

De DBX komt standaard met digitale instrumenten, wat minder vanzelfsprekend is dan het lijkt. Het is immers een première voor het merk. Bovenaan de middenconsole staat een scherm van 12,3 duim, met als grote verrassing dat het niet van het aanraaktype is. De auto komt met de laatste generatie van het Mercedes Star 2.3-infotainmentsysteem, tal van bevelen moeten nog worden gegeven met een draai- en drukknop. Voor sommigen misschien wat ouderwets, voor anderen net wel een zegen.

Toch is het opmerkelijk dat de leefruimte van de DBX relatief weinig hippe technologie omvat, terwijl nogal wat klanten daar net wel een groot belang aan hechten. De blingbling van sommige concurrenten ontbreekt grotendeels, er zijn geen roterende schermen, er is geen gebarenbediening en er is zelfs geen multi-configureerbare binnenverlichting. Maar het interieur is wel fraai afgewerkt én ruim, met ook achterin comfortabel plaats voor volwassen passagiers.

Een SUV, maar allicht niet meteen een rivaal voor de Land Rover Defender?

De mogelijkheid er mee in de modder te ploeteren is wat deze DBX echt onderscheidt van alle andere modellen die Aston Martin in zijn lange geschiedenis al bouwde. Al weet je ook wel dat maar weinig toekomstige klanten er zich vaak aan zullen wagen. Het offroad-talent is dan ook zo groot als het voor dit type auto moet zijn.

Met de standaard voorziene en natuurlijke adaptieve luchtvering kan je de rijhoogte in de Terrain Plus-stand met 5 centimeter aanpassen en daarmee meteen al de mogelijkheden vergroten. De DBX toont zich dan ook voldoende getalenteerd voor het overwinnen van de al bij al eerder bescheiden obstakels van het testparcours. Zonder veel onnodig drama en vooral zonder schrikwekkende geluiden vanonder de wagen weet hij zich ook meester op enkele gladde hellingen en afdalingen.

Een SUV en dus geen rivaal voor de sportwagens uit eigen huis?

Wel, de circuitrondjes zorgen in elk geval voor heel wat meer opwinding dan dat stukje terreinrijden. De auto is voorzien van een actieve rolstabilisatie, die maakt gebruik van 48-voltmotoren om storend overhellen van het hogere koetswerk tegen te gaan. Maar de intelligente vierwielaandrijving komt bij een dynamische rijstijl op het asfalt evengoed van pas, ze stuurt via een snelwerkende koppeling de nodige kracht naar de vooras telkens als de auto die daar kan gebruiken. Ze laat via een elektronisch sperdifferentieel ook steeds de ideale verdeling van het koppel over de twee achterwielen toe.

Met de bravere standaard-GT als rijmodus blijkt de afstelling van de DBX voorspelbaar zacht voor het circuit. Het koetswerk leunt dan wel over en de auto vertoont ook een te verwachten neiging tot onderstuur. Maar kies voor Sport en daarna ook Sport Plus en je voelt het karakter van de auto veranderen.

Vooral in de laatste stand verdwijnt het rollen zowat helemaal, de auto is dan een heel pak dynamischer en desgewenst zelfs op een sportieve manier agressief. Het grootste deel van de kracht gaat voelbaar naar de achteras. In tragere bochten verliezen de voorwielen dan ook als eerste hun grip, maar het is makkelijk om dan toch nog stevig door te gaan en de achterkant op een voorspelbare en nooit echt angstaanjagende manier te voelen glijden. Het zou al indrukwekkend zijn in een sportwagen van 1.200 kilo, in een bijna dubbel zo zware SUV lijkt het niet veel minder dan miraculeus!

Een V8 van 550 pk, dat is anno 2020 eigenlijk niet zo spectaculaire meer…

Tijdens de circuittest raken we net iets minder onder de indruk van de motor. Niet dat die op zich geen hoogtepunt vormt, maar het is er eentje dat wat lager op de lijst terechtkomt. De 550 pk sterke V8 heeft het nodige karakter en laat ook overtuigende acceleraties en hernemingen toe, maar we kennen hem al van andere Aston Martins en dus ook enkele Mercedes-modellen. Het verrassingseffect is er dus niet meer. De motor krijgt de DBX met indrukwekkende snelheden het circuit rond en produceert daarbij ook de gepaste klank, maar we vinken hem niet aan als dé hoofdreden om voor deze auto te kiezen.

De rondjes op Silverstone zijn natuurlijk heel plezant, maar het echt relevante deel van de test start toch pas als we die omloop verlaten. We opteren voor een 480 kilometer lange trip naar Exmoor en terug, een parcours dat moet toelaten de kwaliteiten van de auto als een cruiser te beoordelen en te ervaren hoe hij omgaat met de niet altijd goed onderhouden B-wegen in Groot-Brittannië.

En hoe gedraagt de DBX zich op zo'n Engelse slingerweg?

De V8 imponeert eigenlijk het meest als je er wat minder van verlangt. Je kan met deze auto heel hard gaan, maar je zal hem zelden echt sportief rijden. Het blijft nu eenmaal een SUV, zo is hij toch bedoeld. Het hoge vermogen en dito koppel zijn geweldig, maar zorgen er vooral voor dat alles heel makkelijk lijkt. Elke acceleratie en elke versnelling, het is het gevoel dat het allemaal zonder moeite kan dat echt indruk maakt.

Dit is een DBX, hij moet andere doelen dienen dan een Vantage. Hoge toerentallen zijn waar deze motor voor gemaakt is, maar hij lijkt net zo gelukkig in de lagere regionen. De negentrapsautomaat heeft wel nog een conventionele koppelomvormer, in plaats van de hippere elektronische toepassingen in de meeste AMG-toepassingen. Maar het schakelen gaat zowel in Drive als in de manuele modus snel en accuraat.

Het rijden is verfijnd, aanzienlijk meer nog dan in de sportwagens van het merk. Ook al merk je het wel nog altijd als de wegen wat slechter worden. Het koste ons echter nogal wat tijd om dé ideale zitpositie te vinden. Voor de (voor)stoelen van de DBX wordt hetzelfde frame gebruikt als dat van de DB11. En om er echt comfortabel in te zitten, moeten we voor een lagere zitpositie en ook een grotere hellingshoek van de leuning kiezen dan je normaal in een SUV zou doen.

Misschien is het ook wel een beetje die stuurpositie die ons het gevoel geeft dat de baantjes in het Exmoor-natuurgebied in het zuiden van Engeland smaller zijn dan we ons van een vorige passage herinneren. Maar het heeft natuurlijk vooral te maken met de breedte van de auto. Zo’n 2 meter, af en toe raken de buitenspiegels langs beide kanten lichtjes de hekken waar we tussen moeten. Maar op de bredere en van een goede zichtbaarheid genietende wegen van de streek toont de DBX zich een machtige rijmachine.

Met dank aan het geweldige samenspel van de zachte luchtvering en de efficiënte actieve dempers, die het hoge gewicht van de auto ook op het ruigere asfalt van het bij momenten heel golvende parcours prima onder controle weten te houden. Zelfs als het door de regen kletsnat wordt, toont de Aston Martin zich onverstoorbaar, met een tractie die ook zowat onfeilbaar blijft als de ophanging bezig is met het verwerken van de vele bulten en putten. Met nog een laatste pluim voor de nauwkeurige besturing, wordt het plaatje dus zowat perfect.

Het AutoWereld-verdict?

We moeten ons oordeel over dit soort SUV’s nog maar eens bijsturen. Het idee dat zelfs een van een modern platform voorzien exemplaar altijd compromissen inhoudt en dus nog steeds iets minder voldoening schenkt op het asfalt omdat hij ook ernaast wil presteren, klopt niet meer. Zeker niet in het geval van deze DBX. We kunnen ons niet eens een ander Aston Martin-model voorstellen waarmee we ons testparcours in de gegeven rijomstandigheden sneller zouden hebben afgelegd dan met deze super-SUV. En al zeker niet met het soort rust dat de DBX uitstraalt en het comfort dat hij ook effectief biedt.

Dit is natuurlijk geen pure sportwagen, maar het is wel een fraaie brok techniek. En eerder een Aston Martin die ‘toevallig’ ook een SUV is dan een SUV die zich als een Aston Martin heeft vermomd. Precies wat de Britse constructeur wilde dat het zou worden. En ook wat de potentiële klanten van dit soort auto’s doorgaans verlangen.

 

In dit artikel : Aston Martin, Aston Martin Dbx

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12