Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi RS E-Tron GT (2021)

Ook Audi heeft nu een snelle elektrische berline, gebouwd op het fundament van de Porsche Taycan. AutoWereld doet de test met de RS E-Tron GT.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Tesla toonde de trotse Duitse luxemerken welke weg het uitging, vandaag volgen ze een na een. De VW-groep ging via Porsche in het tegenoffensief op de Model S, en van die Taycan leidde Audi vervolgens deze E-tron GT af, in het geval van deze RS-variant 646 pk sterk. De hoofdpunten op een rijtje:

  • Vierdeurs met sportwagenallure
  • Twee elektromotoren, samen 646 pk sterk
  • Batterij van 85 kWh, theoretisch rijbereik van 472 km
  • Gebaseerd op J1-platform van Porsche
  • 143.200 euro

De concurrentie:

Testomstandigheden:

  • Een rit door Waals-Brabant tijdens een van de eerste zonnige lentedagen van 2021.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: Kemora-grijs (metaalkleur)
  • Opties: Dak in carbon, koolstofkeramische remmen, vierwielsturing.
  • Banden: 245/45 R20 vooraan / 285/40 R20 achteraan, Pirelli P Zero Winter (anders dan op de foto)

Leuk weetje:

  • Het aluminium koetswerkpaneel dat van aan de voorruit langs het dak tot over de achterwielen leidt, is zo complex van vorm dat het niet altijd foutloos uit de pers komt, waarna het op ambachtelijke wijze moet bijgewerkt worden. Dat deze E-tron GT gebouwd wordt op de lijn van de R8 is daarbij handig meegenomen, want de sportwagenfabriek is heel flexibel.

Dus geen berlineversie van de E-tron-SUV?

Neen, die in Brussel gebouwde Audi is gebaseerd op het eigen MLB-platform, gekend van de A6 en co. Deze GT hebben ze afgeleid van de Taycan van zustermerk Porsche, die op zijn beurt gebaseerd is op het fundament van de Panamera en de Bentley Continental GT.

Om het nog wat ingewikkelder te maken: Porsche en Audi sleutelen momenteel samen een een volelektrisch platform, dat PPE zal heten en over enkele jaren in productie komt. Om maar te zeggen dat ze in een overgangsfase zitten en hun maaltijden bereiden met wat er voorradig is.

In dit geval dus een bijzonder performant elektrisch skelet, met in de bodemplaat een batterij van 85 kWh op 800 volt, en tussen beide assen een elektromotor. Vooraan levert die 175 kilowatt, achteraan 335 stuks. In tandem is dat 475 kW en 830 Nm, waarmee je de 100 km/u kan halen in een luttele 3 seconden. Dat is iets trager dan de Taycan; we vermoeden dat dat ook zo afgesproken is tussen beide zustermerken.

Net als de Taycan heeft de E-tron GT een tweeversnellingsbak op de achteras, waarvan de laagste verhouding enkel geactiveerd wordt om die spurt te realiseren. In normale omstandigheden blijft-ie altijd in tweede. Tijdens rustige ritten is het overigens vooral de voorste motor die het werk opknapt.

Maar de aankleding is wel volledig van Audi?

Jazeker, de carrosserie is van ver herkenbaar, al is de huisstijl voor de gelegenheid wat aangepast. Het radiatorrooster is nu in koetswerkkleur, omlijst door zwart plastiek. Ook de heupen, versierd met scherpe plooien, staan wat breder. Dat ligt aan de afkomst, in die wielkasten herken je het Porsche-fundament.

Ook de binnenhuisinrichting is die van Audi, met de twee grote kleurenschermen uit de andere modellen van het merk. Eveneens geërfd van de Taycan is de uitmuntende rijhouding, een stokpaardje van Porsche. Ondanks de aanwezigheid van batterijen onder de stoelen, zit je laag. En achter de voorzetels is een uitsparing voor de voeten van de passagiers, waardoor die niet met hun knieën omhoog moeten zitten.

Hoe rijdt de Audi E-tron GT RS?

Zoals elke supersnelle elektrische auto, er is heel veel vermogen beschikbaar en het wordt vrijgegeven zonder een zucht van inspanning. Atypisch Audi is vooral het weggedrag, met een neus die bijzonder gretig instuurt, haast als die van een R8. Dat de auto 2,3 ton weegt is geen euvel, de bulk ligt laag en centraal ingeplant. Extra hulpstukken voor de dynamiek zijn bovendien de meesturende achterwielen en de laterale trekkrachtverdeling tussen de achterwielen. Dit is een verduiveld efficiënte rijmachine, wat natuurlijk geen verrassing is, gezien de afkomst van de mechaniek.

De standaard luchtvering is bovendien soepeler afgesteld dan die van de Taycan, wat de E-tron iets bruikbaarder maakt voor dagelijkse verplaatsingen.

En hoe groen is-ie?

We hadden er iets meer van verwacht, ons gemiddeld gebruikt stokte op ongeveer 24 kWh/100 km, omgerekend naar rijbereik betekent dat zo’n 370 kilometer. Da’s meer dan voldoende voor het gros van de automobilisten, maar zo’n gestroomlijnde lage berline zou beter kunnen als de focus niet zo op het sportieve zou liggen.

Ook jammer: tweerichtingsladen kan niet, waardoor je deze Audi niet kan gebruiken als huisbatterij.

De prijs?

Het verrast niet dat die stevig is, de factuur van de batterij wordt doorgerekend. De GT-versie, met dezelfde 85 kWh-accu, gaat over de toonbank aan 102.900 euro, deze RS kost nog eens 40.000 duiten extra.

Evenmin verrassend is dat je die rekening nog eens fors kan oppoken met een graai in de optiebrochure; het exemplaar dat wij testten had bijvoorbeeld voor nog eens 50.000 euro aan extra’s aan boord.

Het AutoWereld-verdict?

Audi kreeg van Porsche een uitstekend fundament om een sportieve elektrische berline op te bouwen en heeft dat dan ook gedaan. Er is zelfs meerwaarde, want voor minder geld is hij tegelijk ook iets gezapiger afgeregeld, en dus bruikbaarder voor alledag. Niettemin blijft het een duur verwennerijtje dat bovendien minder zuinig is met de elektriciteit dan het grote voorbeeld, Tesla.

Verwante testen

Journalist AutoGids/AutoWereld