Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / BMW M440i xDrive Coupé (2020)

In afwachting van de M4, is de M440i het topmodel van het nieuwe BMW 4 Coupé-gamma. Misschien is die al plezant genoeg, AutoWereld doet de test.

68.250 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De coupévariant van de 3 Reeks, die krijgt natuurlijk andermaal het cijfer 4 als voornaam mee. Naast deze gesloten tweedeurs komt er ook weer een cabrio (en een Gran Coupé), voor het grote vuurwerk moet andermaal de evengoed al kort voorgestelde M4 gaan zorgen. In afwachting zijn de M440d (op diesel dus) en deze M440i de topversies van de 4 Reeks. Na een eerste kennismaking met de 420d xDrive gingen we nu ook met die laatste op pad.

De M440i komt nog altijd met een 3 liter-zescilinder, die is ondertussen al 374 pk sterk en heeft standaard een Steptronic Sport-automaat met acht verhoudingen en een xDrive-vierwielaandrijving. Nee, naar een manuele bak of een variant met enkel achterwielaandrijving hoef je niet meer te vragen. Tenzij straks voor de M4!

Wel van de partij, nog altijd voor de hier geteste M440i, zijn het elektronische M Sport-sperdifferentieel op de achteras, de M Sport-ophanging en de variabele stuurbekrachtiging. Plus natuurlijk een hele resem veiligheidsvoorzieningen, die zitten ook op de bravere varianten van de 4 Reeks.

Allemaal heel voorspelbaar. Maar deze 4 staat toch weer nog een stapje hoger op de autoladder dan de 3. Hoger dan bij hun respectievelijke voorgangers het geval was, bedoelen we. Je zou het bijna een “kleine” 8 kunnen noemen, waarmee hij ook een beetje het gat vult dat de verdwenen 6 Coupé misschien heeft achtergelaten.

Wat verandert er?

De nieuwe 4 Coupé is een goede 13 centimeter langer dan zijn voorganger, maar dat zorgt niet voor veel extra zitruimte achterin. Die is dus nog altijd vrij krap, als je groter bent dan 1,8 meter wordt ook de hoofdruimte een probleem. De lange(re) overhang achteraan levert wel 30 liter meer laadvolume op, maar ook dat is natuurlijk geen spectaculaire vooruitgang. Net als bij de 3 Reeks wist BMW de haast – wegens die grotere afmetingen – onvermijdelijke toename van het gewicht bij de generatiewissel binnen de perken te houden. Al komen er deels ook door de rijkere uitrusting wel wat kilo’s bij voor de M440i.

Moeten we het toch nog eens over die gigantische grille van deze nieuwe 4 Coupé en nog wel wat andere recente BMW’s hebben? Laat het er ons hier maar bij houden dat het in het echt beter meevalt dan wat de foto’s aanvankelijk deden vermoeden en vrezen. Zeker in combinatie met de nogal sobere kleur en de grote velgen van onze M440i-testwagen. Niet dat we plots fan van die grote nieren zijn geworden, maar we kunnen er ondertussen toch al enigszins mee leven.

In vergelijking met dat van alle recent gelanceerde Audi’s en vooral Mercedessen, oogt het interieur van deze BMW nog altijd eerder klassiek. Of zelfs wat “ouderwets”. Maar dat lijkt alleen maar zo, want alle moderne snufjes zijn aanwezig. En wat zijn we blij met het behoud van de vele toetsen en zelfs de grote iDrive-draaiknop op de middenconsole, je kan voor tal van functies dan ook kiezen voor een bediening op de heel klassieke manier, via het aanraakscherm of met de stem. En de afwerking is best wel subliem, wat ook wel mag met de prijzen die BMW hanteert.

Goed, wat is er nog belangrijk? Of belangrijker? Dat de 4 een 2,1 centimeter lager zwaartepunt dan de 3 heeft, dat het spoor achteraan 2,3 centimeter breder werd, dat het camber vooraan ook werd aangepast en dat de structuur onder meer dankzij het “verdwijnen” van twee deuren nog wat steviger is.

En dan is er natuurlijk ook die geweldige motor, nu trouwens “ondersteund” door een mild hybride systeem met een batterij van 48 volt voor nog een extra boost of een wat lager verbruik. Tussen de 1.900 en 5.000 opm beschik je over een koppel van 500 Nm, het maximaal vermogen van 374 pk wordt afgeleverd tussen 5.500 en 6.500 opm. Je valt bij lagere toerentallen nooit in een gat, er is ook geen krachtexplosie meer als je de rode zone nadert.

De motor zorgt voor geweldige prestaties, maar is ook heel lineair en past eigenlijk bij zowat elke rijstijl en elk parcours. Als een elastiek die je haast eindeloos kan rekken. En dus ook altijd klaar voor een geweldig spurtje, vooral in de nieuwe Sprint-modus. Met de linkerpeddel achter het van een naar onze spaak iets te dikke velg voorziene stuurwiel worden dan zoveel versnellingen teruggeschakeld als nodig is om een heel flitsend inhaalmanoeuvre te doen.

Op de snelweg heeft de zescilinder bij een nog net veilige 130 km/u (op de teller) maar zo’n 2.000 opm nodig, het verbruik bedraagt dan een redelijke 8,5 liter per 100 kilometer. De auto is dan opmerkelijk stil en de ophanging zorgt voor een comfortabele reis. Alleen bij lagere snelheden maken de grotere velgen wel dat echte oneffenheden in het wegdek nog enigszins worden “doorgeseind”.

Maar comfort lijkt dus te primeren, tot je de M440i toch weer even de sporen geeft en hij zich bliksemsnel ontpopt tot een heel snelle en bijzonder efficiënte rijmachine. Met de vierwielaandrijving als waakhond, al maak je de auto met de deels uitgeschakelde stabiliteitscontrole desgewenst zo speels als een achterwielaangedreven sportwagen.

Vind dan ook nog even een voor het verkeer afgesloten rotonde of een lege parking en je kan driften als een hooligan. Al is het door de scherpte en precisie van de “meedenkende” besturing ook al genieten op een bochtig Ardennen-parcours. Een racewagen wordt de BMW niet, na een tijdje beginnen ook de remmen te beseffen dat ze zo’n 1,8 ton moeten vertragen. Maar de openbare weg is dan ook geen circuit.

Conclusie?

Alles wat een GT anno 2020 moet zijn, deze BMW M440i. Vergeet (of wen eraan…) die grote en vreemde grille en je ziet een elegante en tegelijk ook kracht uitstralende coupé die bij zowat elke rijstijl excelleert. De allicht minder polyvalante (nieuwe) M4 zal heel goed moeten zijn, wil hij de balans toch nog in zijn voordeel doen overslaan. Blijft alleen nog de rekening. De M440i kost 68.250 euro, maar dan moet je er natuurlijk ook nog de lange optielijst bijnemen.

 

In dit artikel : BMW, BMW 4 Reeks

Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

De concurrenten