Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : je jaarabonnement vanaf 32 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Ik abonneer me

Korte tests / Renault Twingo Electric (2020)

De Renault Twingo is er nu ook als Electric, met een batterijpakket dat een autonomie van 180 kilometer belooft. AutoWereld doet de test.

22.050 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De derde generatie van de Twingo ontwikkelde Renault in samenwerking met Smart. De technische basis is nauw verwant met die van de ForTwo en vooral de ForFour. Maar motorisch gingen beide modellen wel een andere weg, want het intussen 100% elektrische Smart biedt geen klassieke verbrandingsmotoren meer aan. De Twingo behoudt zijn achterin gemonteerde benzineblokje, een al dan niet drukgevoede 0,9 liter-driecilinder, maar komt nu ook als Electric.

Bij de ontwikkeling van de Renault Twingo werd reeds rekening gehouden met een 100% elektrisch aangedreven variant. Het accupakket wordt dan ook netjes weggewerkt in de onderhuidse structuur, zonder negatieve implicaties voor de kofferruimte. Ook als Electric kan de Twingo 219 liter aan bagage stouwen. Dat is weinig, maar blijft wel hetzelfde als de varianten met benzinemotor.

De 82 pk en 160 Nm sterke elektromotor van de Twingo Electric is dezelfde als die van de Smart ForFour, maar Renault gebruikt wel een ander accupakket. Het gaat om een watergekoelde lithium-ionmodule met een gewicht van 165 kilogram en een capaciteit van 22 kWh (tegenover 17,8 kWh voor de elektrische Smart-modellen), wat zich vertaalt in een WLTP-rijbereik van 180 kilometer. Snelladen via gelijkstroom kan niet. Al vormt dat geen gigantisch probleem, want aan 22 kW volstaat een half uurtje op de batterij weer op 80% van zijn kunnen te brengen.

In tegenstelling tot de Zoë kan je die batterijen niet huren, bij de Twingo Electric zitten ze vervat in de aankoopprijs. In afwachting tot de lancering van de Dacia Spring in het voorjaar van 2021, mag deze minstens 19.750 euro kostende Renault zich de goedkoopste EV op de Belgische markt noemen.

Test Renault Twingo Electric - AutoWereld 2020

Wat verandert er?

De Electric blijft een Twingo; aan het guitige koetswerkontwerp of de prettige dashboardlay-out raakt Renault nauwelijks. Het ook via de My Renault-applicatie toegankelijke Easy Link-infotainmentsysteem verwelkomt extra EV-functies, zodat je de staat van de batterijen kan monitoren, het laadproces kan volgen en je route kan plannen in functie van de beschikbare laadpalen. Franjeloos, maar met een concrete meerwaarde.

In totaal weegt de Electric 135 kilogram meer dan een conventioneel aangedreven Renault Twingo, maar die extra kilo's hebben weinig invloed op het weggedrag. De demping is aan de stugge kant, maar de elektrische variant reageert wat minder springerig dan die op benzine. Het grote voordeel van de Twingo blijft overeind: ook de Electric beschikt over een extreem kleine draaicirkel van 4,3 meter. En dat blijkt bijzonder handig in de stad. Pas wel op met de remmen, want die voelen niet altijd even standvastig aan.

De aangedreven achterwielen hebben geen problemen om het vermogen van de elektromotor op het asfalt te zetten. Deze Renault voelt vinnig aan, maar snel is de Twingo Electric niet: de sprint van 0 naar 100 km/u vraagt dik 12 seconden en de topsnelheid bedraagt 135 km/u. Tijdens onze testrit verbruikten we een dikke 14 kWh/100 km, wat resulteerde in een rijbereik van ongeveer 160 kilometer. Dat is niet geweldig, maar gezien de koude omstandigheden en het traject niet slecht.

Met de versnellingspook kan je de remenergierecuperatie manipuleren. De Twingo Electric beschikt over drie B-modi, waarvan de zwaarste stand in de buurt komt van een one-pedalstrategie. Renault voorziet ook een Eco-noodtoets die het vermogen en dus de prestaties beperkt, zodat het rijbereik wat toeneemt en je alsnog aan een laadstation geraakt.

Test Renault Twingo Electric - AutoWereld 2020

Conclusie?

De overgang van een klassieke naar een elektrische aandrijving vraagt nauwelijks toegevingen. Ook als Electric blijft de Renault Twingo een vrolijke stadsrakker die zich met enthousiasme van de ene verkeersdrempel naar het volgende stoplicht haast en zich in de kleinste parkeerplaatsen manoeuvreert.

Het rijbereik blijft beperkt, maar blijkt doorgaans voldoende voor wie zich vooral binnen de stadsmuren verplaatst of voor wie deze Renault Twingo Electric als tweede wagen inzet. Hoewel de Fransman zich de goedkoopste EV op de Belgische markt mag noemen, blijft het prijsverschil met de benzineversies significant. Vooral omdat de afwerking en het formaat best passen bij een stadsmus van 12.500 euro, maar wat tekort schieten voor een prijskaartje van 20.000 euro.

 

 

Verwante testen

In dit artikel : Renault, Renault Twingo

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas