Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : je jaarabonnement vanaf 32 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Ik abonneer me

Korte tests / Seat Leon 1.5 eTSI FR (2020)

De Seat Leon is er ook als mildhybride 1.5 eTSI. AutoWereld doet de test met de sportiever uitgedoste FR-versie.

29.980 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Leon is de Spaanse interpretatie van de Volkswagen Golf. Net zoals de Audi A3 Sportback en de Skoda Octavia kookt Seat met dezelfde ingrediënten, maar het uiteindelijke gerecht smaakt net iets pittiger. Toch als je voor de sportiever uitgedoste FR-versie gaat, die specifieke bumpers voor- en achteraan combineert met aluminium 17-duimsvelgen, stoffen sportzetels en het Seat Drive Profile met verschillende rijmodi. Omdat het de 150 pk sterke 1.5 eTSI betreft, ruilt de Leon zijn standaard gemonteerde torsieas achteraan bovendien voor een multilinkconstructie.

De nieuwe Leon staat op MQB-onderstel van de VW-groep, maar gebruikt - net zoals de Skoda Octavia - een langere wielbasis dan de Audi A3 en de Volkswagen Golf. En die 4 extra centimeters vertalen zich in extra bewegingsruimte op de achterbank. Het koffervolume van de Seat bedraagt 380 liter, met neergeklapte achterbank heb je 1.301 liter tot je beschikking. Het in- en weer uitladen van je bagage wordt wel wat bemoeilijkt door de hoge laaddrempel en de diepe vloer. 

De multimediamodule bundelt dezelfde functies als de A3, de Golf en de Octavia, maar de look & feel zijn wel verschillend. Seat opteert voor een menulay-out met diagonale tabbladen, die er gelikt uitziet en over een heleboel mogelijkheden beschikken. De verregaande digitalisering van de bediening vinden we minder geslaagd. Er is haast geen klassieke knop meer te bekennen, zelfs de temperatuur van de airconditioning verstel je voortaan met een aanraakgevoelige strip. En dat vraagt toch extra aandacht tijdens het rijden. Echt irritant is de actieve spoorassistent die te pas en te onpas aan je stuur zit de duwen en trekken.

Test Seat Leon 1.5 eTSI FR - AutoWereld (Klaas Janssens)

Wat verandert er?

De specificaties van de 1.5 eTSI maken weinig indruk: een vermogen van 150 pk voor een maximumkoppel van 250 Nm is gangbaar voor een drukgevoede benzinemotor met een cilinderinhoud van 1,5 liter. En ook de prestaties springen er niet meteen bovenuit. Deze Seat Leon sprint in dik 8,4 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 221 km/u. Maar technologisch is deze vierpitter een juweeltje. Het zijdezacht draaiende, maar verder emotieloze EA211-blok vertrouwt niet alleen op actieve cilinderuitschakeling, maar gebruikt ook een turbo met variabele geometrie.

De e in eTSI verwijst naar de mildhybride ondersteuning die de turbomotor geniet. Het gaat om een starter-generator op 48 volt en een compacte lithium-ionbatterij (verstopt onder de voorstoel van de passagier) die remenergie recupereren om ze vervolgens weer in de strijd te gooien tijdens het accelereren. Die e-boost voel je niet tijdens het rijden, maar we noteerden wel een positieve impact op de brandstofconsumptie. We besloten onze testperiode met een gemiddelde benzinedorst van amper 5,2 liter per 100 kilometer.

Seat koppelt de 1.5 eTSI standaard aan een gerobotiseerde DSG-transmissie met dubbele koppeling en zeven verzetten. Een uitstekende versnelligsbak die soepel en snel van verzet wisselt, maar soms nukkig reageert tijdens het manoeuvreren. Van een pook is niet langer sprake, de Leon doet het voortaan met een compacte schakelaar op de middenconsole. Wie manueel wil schakelen, hanteert de schakelpeddels aan het stuur. De sturing van de DSG-bak hangt samen met de verschillende rijmodi van het Seat Drive Profile, met strategieën die gaan van Eco tot Sport.

Test Seat Leon 1.5 eTSI FR - AutoWereld (Klaas Janssens)

Conclusie?

Het FR-sportpakket maakt veel goed, toch vinden we dat het koetswerkontwerp van de nieuwe Seat Leon aan eigenheid inlevert. Denk de knap vormgegeven lichtblokken (en de logo's) weg en het zou net zo goed een Ford Focus kunnen zijn. Het weggedrag is vooral voorspelbaar en stabiel, anno 2020 profileert Seat zich niet langer als het Alfa Romeo van de VW-groep. Er valt wel wat rijplezier te rapen, maar speels of betrokken is deze Spanjaard niet. Ook het mildhybride aandrijfgeheel preekt efficiëntie, met correcte prestaties voor een knap verbruik.

Vergelijk de Seat Leon met de Volkswagen Golf en hij wint aan overtuigingskracht. Het knappe lijnenspel gaat hand in hand met extra interieurruimte, want de langere wielbasis zorgt wel degelijk voor meer interieurruimte. En dat voor een lagere prijs. De door ons geteste FR is geen weggevertje, maar blijft dik 10% goedkoper dan een vergelijkbaar uitgeruste en identiek gemotoriseerde VW Golf.

Test Seat Leon 1.5 eTSI FR - AutoWereld (Klaas Janssens)

 

 

Verwante testen

In dit artikel : Seat, Seat Leon

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas