Wat is dit?
De derde generatie van de Dacia Sandero is opnieuw verkrijgbaar als Stepway. Dat is een wat avontuurlijker uitgedoste en op een met 41 millimeter verhoogd koetswerk steunende cross-overvariant. De Stepway combineert een met oranje designdetails opgefrist interieur met een SUV-achtige bodykit, herkenbaar aan de met extra welvingen gezegende motorkap, de specifieke bumpers met verstevigde bodembeschermers en deuit kunststof vervaardige wielkastverbreders. Let ook op de slimme dakdragers...
Zo blijft de koets gaaf wanneer je de Stepway door hoog gras jaagt, want over echte off-roadvaardigen beschikt deze Dacia Sandero immers niet. Vierwielaandrijving behoort niet tot de mogelijkheden, maar dankzij de smalle 16-duimsbanden en de extra bodemvrijheid geraak je verder dan veel vierwielaangedreven SUV's.
Net zoals bij de nieuwe Sandero kan je de Stepway niet langer met een dieselmotor bestellen. Dacia beperkt het gamma tot een drukgevoede 1 liter-driecilindermotor, die je kan krijgen als TCe 90 en als Eco-G 100. De SCe 65, de atmosferische en aan een manuele vijfbak gekoppelde basiskrachtbron, laat zich niet combineren met het ruigere Stepway-koetswerk.

Wat verandert er?
De Stepway volgt de evolutie die de derde generatie van de Dacia Sandero onderging. Dan hebben we het vooral over de intergratie van het moderne CMF-B-platform dat Renault ook gebruikt voor de nieuwe Clio. Dat maakt de Roemeense cross-over niet alleen wat groter en iets ruimer, maar zorgt dankzij een nieuwe elektrostructuur ook voor meer veiligheidssnufjes en multimediatoepassingen.
De Sandero Eco-G 100 is 101 pk en 170 Nm sterk, toch als je op LPG rijdt. Kies je voor benzine, dan wordt het vermogen beperkt tot 91 pk en het maximale koppel tot 160 Nm. Dat heeft nauwelijks invloed op de prestaties, maar wel op het verbruik en de emissies. In LPG-modus stijgt het gemiddelde dorst van 5,2 naar 6,7 liter per 100 kilometer, maar de CO2-uitstoot zakt intussen wel van 119 naar 105 g/km.
De LPG-tank heeft een volume van 40 liter en wordt ingebouwd op de plaats waar anders het reservewiel steekt, maar heeft verder geen invloed op het koffervolume. Met gevulde brandstoftanks, dus met 40 liter LPG en 50 liter benzine aan boord, pronkt de Dacia Sandero Stepway Eco-G met een rijbereik van zo'n 1.300 kilometer. Daar kan geen EV tegenop.

Conclusie?
Neen, de Stepway-conversie zorgt niet voor een concrete meerwaarde. Maar de visuele verschillen geven het wat zoutloze Sandero-design wel wat extra pit, zonder grote concessies te vragen op het vlak van rijdynamiek en comfort of prestaties en verbruik. De meerkost blijft bovendien beperkt, wat meteen verklaart waarom de verhoogde Stepway-variant zo populair is.
De Eco-G 100 is een aangename motoroptie, soepel en net snel genoeg. Juist jammer dat je de LPG-versie enkel kan bestellen met de handgeschakelde zesversnellingsbak. Wie de cvt-automaat wil, moet de TCe 90 hebben. De LPG-installatie heeft geen invloed op de inhoud van de benzinetank en bundelt een lagere CO2-uitstoot met een enorm rijbereik. Maar is enkel nuttig als je een LPG-tankinstallatie in de buurt hebt.