Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Dacia Sandero Eco-G 100 LPG Stepway (2020)

De nieuwe Dacia Sandero is er opnieuw als avontuurlijk uitgedoste Stepway. AutoWereld doet de test met de Eco-G 100 op LPG.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De derde generatie van de Dacia Sandero is opnieuw verkrijgbaar als Stepway. Dat is een wat avontuurlijker uitgedoste en op een met 41 millimeter verhoogd koetswerk steunende cross-overvariant. De Stepway combineert een met oranje designdetails opgefrist interieur met een SUV-achtige bodykit, herkenbaar aan de met extra welvingen gezegende motorkap, de specifieke bumpers met verstevigde bodembeschermers en deuit kunststof vervaardige wielkastverbreders. Let ook op de slimme dakdragers...

Zo blijft de koets gaaf wanneer je de Stepway door hoog gras jaagt, want over echte off-roadvaardigen beschikt deze Dacia Sandero immers niet. Vierwielaandrijving behoort niet tot de mogelijkheden, maar dankzij de smalle 16-duimsbanden en de extra bodemvrijheid geraak je verder dan veel vierwielaangedreven SUV's. 

Net zoals bij de nieuwe Sandero kan je de Stepway niet langer met een dieselmotor bestellen. Dacia beperkt het gamma tot een drukgevoede 1 liter-driecilindermotor, die je kan krijgen als TCe 90 en als Eco-G 100. De SCe 65, de atmosferische en aan een manuele vijfbak gekoppelde basiskrachtbron, laat zich niet combineren met het ruigere Stepway-koetswerk. 

Test Dacia Sandero Stepway LPG - AutoWereld 2020

Wat verandert er?

De Stepway volgt de evolutie die de derde generatie van de Dacia Sandero onderging. Dan hebben we het vooral over de intergratie van het moderne CMF-B-platform dat Renault ook gebruikt voor de nieuwe Clio. Dat maakt de Roemeense cross-over niet alleen wat groter en iets ruimer, maar zorgt dankzij een nieuwe elektrostructuur ook voor meer veiligheidssnufjes en multimediatoepassingen. 

De Sandero Eco-G 100 is 101 pk en 170 Nm sterk, toch als je op LPG rijdt. Kies je voor benzine, dan wordt het vermogen beperkt tot 91 pk en het maximale koppel tot 160 Nm. Dat heeft nauwelijks invloed op de prestaties, maar wel op het verbruik en de emissies. In LPG-modus stijgt het gemiddelde dorst van 5,2 naar 6,7 liter per 100 kilometer, maar de CO2-uitstoot zakt intussen wel van 119 naar 105 g/km.

De LPG-tank heeft een volume van 40 liter en wordt ingebouwd op de plaats waar anders het reservewiel steekt, maar heeft verder geen invloed op het koffervolume. Met gevulde brandstoftanks, dus met 40 liter LPG en 50 liter benzine aan boord, pronkt de Dacia Sandero Stepway Eco-G met een rijbereik van zo'n 1.300 kilometer. Daar kan geen EV tegenop.

Test Dacia Sandero Eco-G 100 LPG - AutoWereld 2020

Conclusie?

Neen, de Stepway-conversie zorgt niet voor een concrete meerwaarde. Maar de visuele verschillen geven het wat zoutloze Sandero-design wel wat extra pit, zonder grote concessies te vragen op het vlak van rijdynamiek en comfort of prestaties en verbruik. De meerkost blijft bovendien beperkt, wat meteen verklaart waarom de verhoogde Stepway-variant zo populair is.

De Eco-G 100 is een aangename motoroptie, soepel en net snel genoeg. Juist jammer dat je de LPG-versie enkel kan bestellen met de handgeschakelde zesversnellingsbak. Wie de cvt-automaat wil, moet de TCe 90 hebben. De LPG-installatie heeft geen invloed op de inhoud van de benzinetank en bundelt een lagere CO2-uitstoot met een enorm rijbereik. Maar is enkel nuttig als je een LPG-tankinstallatie in de buurt hebt.

 

Verwante testen

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas