Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Motorfietstests / Ducati Multistrada V4 S (2020) - motortest

Ducati lepelt zijn performante V4-blok nu ook in de Multistrada. AutoWereld reed met 170 pk alleskunner en was danig onder de indruk.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Multistrada is Ducati’s afgevaardigde in het zogeheten all-roadsegment, de SUV’s op twee wielen zeg maar. Het was slechts een kwestie van tijd voor de Bolognezen hun V4-blok uit de Panigale en Streetfighter ook in de Multistrada zouden lepelen. Wij trokken naar Toscane en reden er met de S-versie van die nieuwe Multistrada V4, uitgerust met alle elektronische poespas die Ducati momenteel in de aanbieding heeft.

Wat moet je onthouden over de Ducati Multistrada V4 S?

  • Met 170 pk de krachtigste allroad van dit moment
  • Elektronisch de meest vooruitstrevende motor van dit moment (de S-versie)
  • De eerste motor met adaptieve crusiecontrole

De meest vooruitstrevende motor uit zijn segment?

Los van de intussen bekende bochtengevoelige ABS en tractiecontrole zitten er ook elektronisch gestuurde veren op die de Multistrada op een constante rijhoogte houden. En als primeur zit er ook adaptieve cruisecontrole op die beter werkt dan op de auto waarmee we naar Bologna reden. En als kers op de taart zit er dodehoekwaarschuwing op de spiegels, die in tegenstelling tot de cruisecontrole niet door Bosch, maar eigenhandig door Ducati is ontwikkeld. En ook dat systeem werkt ongemeen goed.

Daarnaast hebben ze ook het envoudige systeem om de kuipruit in de hoogte te verstellen gepatenteerd, net als het systeem waarmee je de hoek van het dashboard kan instellen. Ducati zegt dat ze vijf jaar gewerkt hebben aan de Multistrada V4 S en dat voel je meteen. Alles zit waar het hoort, werkt perfect en laat je helemaal focussen op rijden. En dat rijden doet de Multistrada V4 S als de beste. Het blok is minder krachtig dan in de V4 Panigale, maar zelfs met 40 pk minder (170 in totaal) kan je loeihard rijden met deze über-Multi.

Test Ducati Multistrada V4 S - AutoWereld 2020

Hard, zoals in rechtdoor? Maar wat geeft dat in de bochten?

Onder de 8.000 toeren is de Multistrada een uiterst vlot te rijden en beheersbare motor. Pas daarboven stroopt hij de mouwen op en ga je over in warp-speed, maar ook dat voelt nooit aan alsof je plots op een losgeslagen boerenpaard zit vastgebonden. Toch blijft de Ducati Multistrada V4 S ten allen tijde doseerbaar encontroleerbaar, waardoor het allemaal moeiteloos lijkt te gaan. De pret houdt niet op bij de bochten, want ook de remmen zijn helemaal top en ondanks het standaard gemonteerde, op off-roadgebruik gerichte 19-inchvoorwiel, stuurt de Multistrada V4 S op de centimeter precies. Je mag de grofste hobbels aan eender welke snelheid voor z’n wielen mag gooien, de Italiaan blijft stabieler dan het spreekwoordelijke huis. Waarbij je een quasi telepatische relatie met de voorkant voelt.

Zeker in de Sport-rijmodus stuurt hij waanzinnig goed. Hoewel die scherpte er een klein beetje afgaat in de wat comfortabelere Touring-stand, waarbij je de motor letterlijk achteraan wat voelt zakken eens geselecteerd, blijft de Multistrada moeiteloos van bocht naar bocht te sturen, met rechte stukken ertussen die nauwelijks lijken te bestaan. De zithouding is ook uitgekiend met een extra pluim voor de windbescherming, waartoe ook de vleugels bijdragen. Die hebben in tegenstelling tot op Ducati’s Panigale en Streetfighter dus niks met downforce maar alles met comfort te maken.

We stuurden uiteindelijk een volle dag door de Toscaanse heuvels en ook in wisselende weersomstandigheden hebben we zelden met zoveel vertrouwen op een motor gezeten. Wat ons betreft is de Ducati Multistrada V4 S niet enkel de slimste motor van dit moment, maar wellicht ook de beste in het segment dat alles moet kunnen, van sportmotoren najagen op bochtige wegen, tot doorgaan waar de geplaveide weg ermee ophoudt.

Test Ducati Multistrada V4 S - AutoWereld 2020

En hoe zit het met de betrouwbaarheid van die Italianen, dezer dagen?

Omdat het V4-blok gemaakt is om dik 40 pk meer te leveren, steekt Ducati z’n hand in het vuur wat de betrouwbaarheid betreft. Ze wilden een zo ruim mogelijke onderhoudsinterval en met 60.000 kilometer tussen twee grote beurten overtreffen ze ook alles en iedereen. Ze lieten zelfs hun geliefde desmodromische kleppensysteem vallen (waarbij de kleppen gesloten worden met een extra nok in plaats van klepveren) om die beurten zo ver uit elkaar te krijgen. En dat is in Ducati’s beleving revolutionair te noemen, want hun laatste motor zonder ‘desmo’ dateert van 1979.

Is er dan echt niks op aan te merken?

Wel, we kregen geen verbruikscijfers bij elkaar gerekend, maar dat scheen ons vrij hoog te liggen. Nu, daar zat het gereden tempo ook voor iets tussen. En met een prijs die voor de V4 S begint bij 22.190 euro is hij ook stevig geprijsd. De gewone Multistrada V4 zal wat goedkoper zijn, maar de S is volgens ons het hebbeding, zeker met de elektronische veren, die op het geaccidenteerde Belgische asfalt zeker voor een meerwaarde zullen zorgen.

Conclusie?

 De Ducati Multistrada V4 S is Ducati’s superbike op stelten, een allroad met fenomenale prestaties en stuureigenschappen, maar die ten allen tijde beheersbaar blijft en uitblinkt in totaal gebruiksgemak en comfort.  Deze Duc s niet enkel de slimste motor van dit moment, maar ook de nieuwe referentie in de klasse der alleskunners.

Bron:  Lees het volledige testverslag in Motorrijder magazine (december 2020), te bestellen via www.motorrijder.be of te koop in de dagblad- of boekhandel.

Onze partner voor motornieuws en -testen