Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mercedes EQA 250 (2021)

Weer een nieuwe modelnaam in de Mercedes-cataloog, de EQA is de elektrische versie van de GLA. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De naam zaait wat verwarring, je zou denken dat de Mercedes EQA de EV-variant van de A-Klasse is. Ver zit dat er niet naast, alleen is de carrosserie die van de GLA. Onderaan ligt een batterij van 66,5 kWh, goed voor een rijbereik van 426 kilometer, volgens de WLTP-meting. De essentie:

  • Elektrische GLA
  • Vermogen van 140 kW
  • Meerdere versies op komst
  • Snelladen is mogelijk
  • Circa 50.000 euro

De concurrentie:

  • De Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro, Nissan Leaf, Peugeot e-2008, VW ID3 en Volvo XC40 P8 Recharge.

Testomstandigheden:

  • Een heel kort ritje in de rand van Brussel, met een nog lichtjes gecamoufleerd preproductiemodel.

Specificaties testvoertuig:

  • Kleur: wit (het model op de foto verschilt van het prototype)
  • Opties: onbekend
  • Banden: Continental Wintercontact SSR, 215/60 R18 (winterbanden)

Leuk weetje:

  • Deze EQA staat op het compacte platform van Mercedes (MFA), maar er is een nieuw in de maak. Dat heet MMA en is in de eerste plaats bedoeld voor elektrische auto’s, al is er toch ook nog de mogelijkheid om een verbrandingsmotor te monteren.

Wat is er anders tegenover de GLA?

De hele aandrijflijn. Tussen de voorwielen van de Mercedes EQA zit een ZF-elektromotor van 140 kilowatt, en in de vloerplaat een accu van 66,5 kilowattuur. De aandrijving zit op de voorwielen, maar een 4x4-variant is op komst. Ook te verwachten: een versie met een rijbereik voorbij de 500 kilometer.

De opsmuk van de carrosserie is ook duidelijk anders, vergeleken met de Mercedes GLA. Vooraan herkennen we de zwarte lamel van de EQC, terwijl de achterlichtblokken achteraan nu met elkaar verbonden zijn overheen de kofferklep. Specifieke velgen en andere details, vooral in functie van de stroomlijn, zetten het verschil nog wat meer in de verf.

Is een elektrische Mercedes beter dan een andere EV?

In grote lijnen doen ze met de Mercedes EQA hetzelfde als alle andere autobouwers, waarbij het rijbereik het product is van het aantal kilowattuur en het gewicht en formaat van de auto. In de EQC zagen we evenwel dat de Duitsers de elektronica treffend inzetten om die autonomie tot het uiterste te rekken. De rijcamera en de gps helpen een handje om de bestuurder zo efficiënt mogelijk te laten rijden. Rijd je bijvoorbeeld bergaf, dan dwingt de auto je met zachte hand om zoveel mogelijk de zwaartekracht te benutten en energie te recupereren, en de juiste snelheid aan te houden om de daaropvolgende klim met zo min mogelijk verlies aan te vatten. Niets wat een ietwat behendig ecorijder niet kan, natuurlijk, maar niet iedereen heeft die principes onder de knie.

Ook bekend uit de Mercedes EQC zijn de verschillende recuperatiestanden, te activeren via de peddels achter het stuur. D-Auto werkt volgens de zonet vermelde principes, terwijl D+ de auto zo lang mogelijk laat uitbollen, en D- en D-- recupereren net zoveel mogelijk stroom.

Gezien de ultrakorte testrit is het moeilijk een betrouwbaar verbruikscijfer te noemen. Onze eerste indruk was wel dat het stroomverbruik relatief hoog was, zeker voor stedelijk verkeer.

Wel jammer dat ook deze EV nog niet gereed is voor tweerichtingsladen, terwijl elektrische auto’s net het perfecte hulpmiddel zouden kunnen zijn om in zomer overproductie van zonne-energie te bufferen in je huis en op het netwerk.

Hoe rijdt de Mercedes EQA?

Met de finesse die we kennen van een EV. De motor levert zijn trekkracht (375 newtonmeter) in stilte af en voert de Mercedes EQA, die 2 ton weegt, in net geen 9 seconden naar 100 km/u. Wel merkten we dat het koppel de voortrein soms overmant, zeker op winterbanden en nat asfalt.

Ondanks het gewicht bleek het wel goed te zitten met het veercomfort. Het feit dat de batterij als altijd laag en centraal zit ingebouwd, helpt het weggedrag natuurlijk ook vooruit. Mercedes heeft de moeite genomen alle mechanische componenten extra te isoleren, wat nodig is bij gebrek aan motorronk om rol- en rijgeluiden te camoufleren. Alles bij elkaar is het een aangenaam geheel, helemaal wat je van dit soort auto mag verwachten.

Hoe is het binnenin gesteld?

De boordplank is dezelfde als die van de GLA, enkel de versiering en de boodschappen op de brede kleurenschermen zijn anders.

De inbouw van de batterij vreet wel aan de binnenruimte. De koffer is kleiner, en achteraan is de vloer verhoogd, waardoor je minder voetruimte hebt. Het gevolg van te werken met een platform dat niet van bij het begin ontworpen was voor een EV.

Het AutoWereld-verdict?

Mercedes heeft gekozen voor een relatief grote batterij, toch zeker voor deze categorie. Dat dient het rijbereik, dat met bijna 400 kilometer (in de praktijk) ruimschoots voldoende is. Maar het maakt de auto ook zwaar, vreet aan de binnenruimte en duwt de prijs omhoog. Met ongeveer 50.000 euro is dit dan ook vooral het soort elektrische auto dat in bedrijfsvloten zal floreren. De gebruikers krijgen daarmee een aangename dienstwagen onder de kont.

Verwante testen

Journalist AutoGids/AutoWereld