Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Maserati MC20 (2021)

De Maserati MC20 is een Italiaanse supercar met een midscheeps geplaatste V6-biturbo. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Maserati MC20 moet de locomotief worden waaraan de rest van het gamma zich kan vastklampen, onderweg naar wat een mooie toekomst zou moeten worden. Want de Italiaanse constructeur snakt naar glorie van de gouden dagen. Er wordt vooral uitgekeken naar de komst van de Maserati Grecale, een SUV die bouwt op de Giorgio-architectuur van de Alfa Romeo Stelvio. Samen met de Levante Hybrid moet die Grecale voor nieuwe verkoopssuccessen zorgen. De MC20 fungeert vooral als vaandeldrager, als de brug tussen het rijke verleden en de beloftevolle toekomst.

De Maserati MC20 in een notendop:

  • Spirituele opvolger van de Maserati MC12
  • In eigen beheer gebouwde Nettuno-motor
  • V6-biturbo: 3.0 liter, 630 pk en 730 Nm
  • 0-100 in 2,9 seconden, top van 326 km/u
  • Belgische prijs: 220.000 euro

De concurrentie?

Testomstandigheden?

Emilia-Romagna, Italië. Eerst een circuitsessie op Autodromo di Modena, nabij thuisbasis Modena. Daarna een roadbook dat de beste bergwegen van de streek aan elkaar rijgt. Het parcours is om duimen en vingers bij af te leggen, maar het asfalt ligt er vaak verschrikkelijk bij. Bovendien begon het oude wijven te regenen zodra we de Maserati MC20 van de afgesloten omloop naar de openbare weg stuurden.

Specificaties testvoertuig?

  • Koetswerkkleur: Bianco Audace
  • Banden: Bridgestone Potenza (245/35 R20 voor- en 305/30 R20 achteraan)

Leuke weetjes?

  • MC20 staat voor Maserati Corse 2020, wat impliceert dat de Italiaanse constructeur competitieplannen koestert. Concrete informatie ontbreekt, maar wellicht gaat het om een GT3-variant.
  • De Maserati MC20 is de spirituele opvolger van de MC12, een voor de toenmalige GT1-klasse ontwikkelde homologatiespecial op basis van de Ferrari Enzo. Tussen 2006 en 2010 was de MC12 zowat onklopbaar.
  • Het is bijna 20 jaar geleden dat Maserati nog eens een eigen motor bouwde. Volgens verschillende internetgeruchten zou de Nettuno gedoopte V6-biturbo van de MC20 eigenlijk door Ferrari ontwikkeld zijn voor de Dino, maar daar is niets van waar.

Test 2021 Maserati MC20 - Review AutoWereld

De Maserati MC20 kan zijn afkomst moeilijk verloochenen...

Neen, de Maserati MC20 heeft geen logo's nodig om zijn identiteit te onthullen; het koetswerkontwerp van de 4,7 meter lange en slechts 1,2 meter hoge supercar combineert designelementen van de legendarische Birdcage met de destijds voor de racerij ontwikkelde MC12. Het elegante lijnenspel weert spoilers en andere vleugels. Met dank aan Dallara, dat ervoor zorgde dat de aerodynamisch geoptimaliseerde onderzijde (met een vlakke vloer en vortexgeneratoren) voldoende downforce genereert: ongeveer 100 kilogram bij 200 km/u.

De ontwikkeling van de Maserati MC20 nam amper 24 maanden in beslag en dat zie je aan sommige interieurelementen - zo lijkt het stuur verdacht veel op het exemplaar dat de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio gebruikt. Maar de eenvoudige opzet van zowel het dashboard als de cockpit zetten wel de juiste toon: stijlvol, maar functioneel. De zichtbaarheid rondom het koetswerk is opvallend goed, met dank aan de overzichtelijke A-stijlen en de digitale achteruitkijkspiegel. De Maserati MC20 komt zonder achterbank, tel het volume voor- en achteraan samen en je komt uit op een bagagevolume van 150 liter.

Zoek niet naar het intussen typische klokje bovenaan de middenconsole, want de Maserati MC20 doet het zonder. Wel aanwezig: een achter een aanraakscherm van 10,15 inch schuilend infotainment met hedendaagse connectiviteitsmogelijkheden, een Android-omgeving met Alexa-spraaktechnologie. Centraal op de middentunnel staat de draaitoets waarmee je de verschillende rijmodi selecteert. Die krijgt een klassieke look die wat afsteekt tegen de digitaal ondersteunde selectieknoppen die pakweg AMG, Ferrari en Porsche tegenwoordig gebruiken. Belangrijker: het is een omgeving die rust brengt en je uitnodigt om te rijden.

Test 2021 Maserati MC20 - Review AutoWereld

Over het rijgedrag gesproken...

Tijdens de circuitsessie geraakten we aan de praat met Andrea Bertolini, een van de fabriekspiloten die de Maserati MC12 naar grote successen piloteerde. De Italiaan koerst nog steeds op hoog niveau, maar is ook actief als ontwikkelingsrijder voor het merk. In tegenstelling wat je zou denken, heeft Bertolini de Maserati MC20 niet afgesteld als een hardcore supercar met honger naar snelle circuitchrono's. Hij heeft vooral de handelbaarheid en het rijgemak van de MC12 onthouden, eigenschappen die hij ook in de onderstelset-up van de MC20 heeft willen slijpen.

Op het circuit ontpopt de Maserati MC20 zich tot een scherpe supercar met een directe besturing, een speels weggedrag en razendsnel schakelende versnellingsbak. Maar we geraakten pas echt onder de indruk wanneer we de afgesloten omloop ruilden voor de openbare weg, het stevig begon te regenen en de abominale bergwegen zowat blank kwamen te staan. Het soort omstandigheden die vloeken op een pk-zwangere supersportwagen met een centraal gemonteerde turbomotor die enkel de achterwielen aandrijft. 

Toch tanken we meteen vertrouwen en geven we de 630 paarden al gauw de sporen, alsof we op brede, biljartvlakke en kurkdroge slingerwegen aan het rijden zijn. De Maserati MC20 geeft je veel feedback, zowel via de stuurinrichting als via de ophanging, wat er samen met de opvallend goede tractie en de subtiel ingrijpende rijhulpsystemen voor zorgt dat je over een heleboel speelruimte beschikt vooraleer de MC20 de pedalen verliest. Hij rijdt net zo gemakkelijk als een vierwielaangedreven Porsche 911 Turbo, maar voelt wel aan als een spitse supercar.

De Maserati MC20 gebruikt een monocoque uit koolstofvezel, de subframes ondersteunen dubbel bovenliggende driehoeken met adaptieve demping. Voor de ontwikkeling kon Modena rekenen op de expertise van Dallara, waardoor de supercar bijzonder stijf en voldoende licht blijft: de MC20 weegt slechts 1.475 kilogram. Op het circuit vroegen de koolstofkeramische remmen wat gewenning, omdat ze nogal plots aangrijpen in het grensgebeid. Maar op de openbare weg blijft die afstelling geweldig efficiënt. Ook hulde voor de Bridgestone-banden, die luid en duidelijk aankondigen wannaar de grip op is.

Test 2021 Maserati MC20 - Review AutoWereld

En die Nettuno...

De Maserati MC20 introduceert de in eigen beheer gebouwde Nettuno-krachtbron, een propvol F1-technologie gestoken V6-biturbo die een cilinderinhoud van 3 liter combineert met een vermogen van 630 pk (bij 7.500 opm) en een maximaal koppel van 730 Nm (tussen de 3.000 en de 5.500 opm). Die power wordt op de achterwielen gezet via een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling. Die transmissie telt zes echte versnellingen en twee overdrives, bedoeld om het brandstofverbruik binnen de perken te houden en de CO2-emissies te drukken.

Geholpen door Launch-controlesoftware sprint de Maserati MC20 in minder dan 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 326 km/u. Verschillende rijmodi zorgen ervoor dat je dat prestatiepotentieel kan afstemmen naar de omstandigheden en je persoonlijke skills en/of mood. Je hebt de keuze tussen: Wet, GT, Sport, Corsa en ESC Off. Elke stand komt bovendien met een zachtere instelling voor de dempers, vergelijkbaar met de zogeheten Bumpy-rijstand bij Ferrari.

De 3 liter-V6 reageert kwiek, maakt vrolijk toeren en gaat als een speer. Alleen missen we wat auditief drama, zelfs bij het terugschakelen hoor je de Nettuno nauwelijks van klank veranderen. In Corsa worden de instrumenten wat nadrukkelijker gestemd, maar van een orkest kan je nog steeds niet spreken. Waar is de tijd van de atmosferische V8 die de ether voortdurend in lichterlaaie zette? De versnellingsbak van de Maserati MC20 is goed, alleen zou de robotbak nog een tikkeltje zachter mogen terugschakelen in de mildere rijmodi.

Er komen nog varianten. De Maserati MC20 debuteert als coupé, maar de Italiaanse constructeur maakt ook werk van een roadster én van een 100% elektrische versie, die het portfolio eind 2022 komt vervoegen. De ontwikkeling gebeurt in eigen huis, door het Maserati Innovation Lab, de productie vindt plaats in de historische site op de Viale Ciro Menotti in thuisstad Modena. En die historische link wordt gekoesterd.

Test 2021 Maserati MC20 - Review AutoWereld

Historische link...

Ook de kleuren knipogen naar het rijke verleden van het merk. De Maserati MC20 wordt immers gelanceerd in zes historische, speciaal voor deze supersportwagen ontwikkelde laktinten: naast het Bianco Audace van onze testwagen kan je de Italiaan ook krijgen in het Giallo Genio, Rosso Vincente, Blu Infinito, Nero Enigma en Grigio Mistero. Nu maakt de Italiaanse constructeur ook werk van verregaande personalisatiemogelijkheden onder de noemer van Fuoriserie. Klant is koning. Toch als hij over een koninklijk budget beschikt.

Maserati MC20 - conclusie AutoWereld

Het lijnenspel bekoort en de Nettuno-motor presteert geweldig, maar het is de chassisset-up waarmee de Maserati MC20 het verschil maakt. Je zou er elke dag mee kunnen rijden, zelfs als het regent en ook als je door de binnenstad pendelt. Die veelzijdigheid kunnen maar weinig rivalen voorleggen. Er zijn scherpe sportwagens, maar er zijn weinig concurrenten die hun bestuurder zoveel speelruimte geven bij het verkennen van de limieten. Je voelt wanneer de grip op is en krijgt meer dan voldoende kansen om je te herstellen, zondat dat de elektronische rijhulpmiddelen je vermanend op de vingers tikken. We hebben echt genoten van de meegaande manier waarop de Maserati MC20 zijn geweldige prestatiepotentieel op het (gebrekkige en kletsnatte) asfalt legt.

 

 

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas