Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / SAAB 9-5 2.0 TiD

De pijnlijke scheiding met General Motors is achter de rug en de moeizame overname door Spyker een feit.  Saab herrijst, een nieuw tijdperk dat ingeleid wordt door de nieuwe 9-5. Wij reden met de aan een zestrapsautomaat gekoppelde 2.0 TiD.

Prijs
NB
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Een nieuw tijdperk, dat wel. Maar is de 9-5 geen Zweeds verpakte Opel Insignia?


Ja en neen. De ontwikkeling van de 9-5 gebeurde nog in samenwerking van General Motors en zowel het onderstel als de motoren zijn die van de Insignia. Maar dit is geen platte badge engineering, want de verschillen tussen de Opel en deze Saab zijn groter dan de gelijkenissen.

Er is immers geen sprake van een donormodel. De moedertechnologie is weliswaar identiek en de basiscomponenten worden gedeeld, maar elk merk ging volledig zijn eigen gang met de set-up van het Epsilon II-onderstel. En in het geval van de 9-5 zou die individuele afregeling resulteren in een premium product.

Is dat genoeg om het nieuwe Saab tot op het niveau van Audi, BMW of Mercedes te heffen?

Neen. Saabs hebben altijd leuk gereden. Niet omdat ze superscherp langs de koord vlogen, maar omdat er karakter in de rijbeleving zat. Bij de nieuwe 9-5 hebben we gezocht, maar nooit gevonden. Het onderstel toont zich nochtans bekwaam. Het evenwicht zit goed, met natuurlijk onderstuur en voldoende grip. En ook het rijcomfort valt best mee. Maar het Zweedse compromis blijft mijlenver verwijderd van wat BMW met de 5 Reeks en Mercedes met de E-Klasse doet. De Saab 9-5 mist simpelweg de finesse waarmee een doorwinterde premiumwagen zich voortbeweegt.

De door ons geteste 2.0 TiD grijpt dan ook naar de basiscomponenten. Geen intelligente vierwielaandrijving met Haldex 4-koppeling met actief eLSD-achterdifferentieel, maar gewoon voorwielaandrijving. Geen ingenieuze HiPerStrut-voorophanging die de aandrijfkrachten loskoppelt van de stuurbewegingen, maar een klassieke MacPherson. Geen H-vormige achterophanging, maar een doordeweekse multilink. En geen adaptieve DriveSense-demping, maar een klassieke veer-demperlay-out. Wel een zestrapsautomaat in plaats van een manuele transmissie, een keuze die ook de sportophanging met verlaagde ophanging, stuggere dempers en stijvere stabilisatorstangen schrapt. En dat is een goede zaak.

Het rijcomfort wordt niettemin gefnuikt door het ietwat brutale motorkarakter en het licht irritante dieselrumoer. Onder de 1.600 toeren geeft de viercilinder niet thuis, maar daarna trapt de turbocompressor zich eensklaps in gang en schiet de 9-5 eerder driest vooruit. Dat effect wordt enkel versterkt door de sturing en de lange verhoudingen van de zestrapsautomaat die te vaak twijfelt welk verzet hij nu eigenlijk moet kiezen. De soundtrack helpt evenmin. Het TiD-blok is een brombeer die stevig van zich laat horen bij koudstart en tijdens hernemingen.

Het is maar hoe je het bekijkt. Saab ziet de 9-5 het liefst als premium alternatief voor de Audi A6, BMW 5 Reeks en Mercedes E-Klasse. En dan valt de 35.990 euro (+ 2.000 voor de automaat) die de Zweden voor een handgeschakelde 2.0 TiD vragen best mee. Vooral omdat de standaarduitrusting billijk is, de twee uitrustingsniveaus helder gestructureerd zijn en de verschillende opties betaalbaar blijven. Maar kijk door de façade heen en je ontwaart een modieus aangeklede gezinswagen. Akkoord, de Saab-badge heeft meer uitstraling dan het Opel-merkembleem en de 9-5-styling zet die van de Insignia moeiteloos in de schaduw. Maar de Zweedse interpretatie is geen 8.000 euro beter dan die van Opel.

Jammer, want de styling mag er zijn. Toch?

Zeker. Het koetswerkontwerp maakt het juiste statement. Vanuit welke hoek je de 9-5 ook bekijkt, het is een echte Saab. Eigenzinnig genoeg om zich boven de grijze massa te verheffen, maar geen brutale aanslag op je netvlies en geen pastiche van de traditionele vormtaal. Al knipoogt Trollhätan wel naar het verleden. De zwartgelakte A-stijlen creëren een wraparound-effect, waardoor de glaspartij de cockpit van een jachtvliegtuig simuleert. Ook de hockeystickvorm in de aluminiumstrips onderaan de zijruiten, het wasbeermasker rond de koplampen en de transparante ijsbloksignatuur in de achterlichten kwamen we eerder tegen. Maar het werkt. Geen klassieke schoonheid, wel gewoon een mooie auto.

Ook binnenin toont de nieuwe 9-5 zich meteen een Saab. Het sober ingerichte en strak vormgegeven interieur baadt in een Scandinavische koelte, de groene gloed achter de bedieningsinstrumente brengt wat gezelligheid en de naar het luchtvaartverleden verwijzende details zorgen voor een amusante toets. Naast de Night Panel-nachtmodus en de vormgeving van het centrale infoscherm hebben we het dan vooral over de head-updisplay die de snelheid, het toerental, de navigatie-instructies en de gekozen versnelling op de voorruit projecteert.

Het ziet er niet slecht uit, maar de materiaalkeuze en het hergebruik van Opel-bedieningsknopjes breken de magie. Voor een premiumauto mist de 9-5 alweer cachet. Dankzij de met 10 centimeter uitgerokken wielbasis is er wel genoeg ruimte op de achterbank. En in de koffer, want het laadvolume bedraagt 515 liter en optioneel heb je een U-rail bagagerangeersysteem waarmee je je spulletjes netjes ordent en op hun plaats houdt.

Motor: L4-diesel (variabele turbo), 1390 cc, 160 pk (4000 opm), 350 Nm (175opm) Transmissie: FWD, 6A Prestaties: 209 km/u, 0-100 in 10,4 sec Testverbruik:7,0 l/100 km Prijs: 37.990 euro

Detailtest in AutoWereld nr. 274 ( 24 september 2010)

Fotografie: Peter Staes

In dit artikel : Saab, Saab 9-5

Geschreven door op