Eerste tests
SAAB 9-5 2.0 TiD

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken
Als je het over dieseltechnologie hebt, ben je wellicht snel geneigd te denken aan Duitse merknamen die klinken als de klokken van Keulen. Zo blijft Bosch de belangrijkste leverancier van common rail-injectiesystemen. En er zijn natuurlijk de autoconstructeurs zelf. BMW, Mercedes, VW en Audi hebben elk op hun manier heel wat strepen in dieselland verdient. Nochtans komt een aantal belangrijke ontwikkelingen niet van over de Rijn, maar wel vanuit Turijn. Zo was Fiat de eerste om een snel draaiende diesel met directe injectie in een personenwagen te monteren. Dat gebeurde met de Croma in 1988. Het principe van de common rail werd ook bij Fiat bedacht en kende zijn eerste toepassing in de Alfa Romeo 156 uit 1997. De Italianen verkochten de productierechten voor het injectiesysteem aan Bosch. Of dat een lucratieve zaak was, is niet geweten. Die oorspronkelijke dieselmotor van de 156 heeft Fiat in elk geval al heel wat diensten bewezen en is door de jaren heen natuurlijk verder ontwikkeld.
In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo 159 , Cadillac, Cadillac BLS , Opel, Opel Vectra , Saab, Saab 9-3