Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

black friday

Black Friday : je jaarabonnement vanaf 32 euro!

Ik geniet van dit aanbod

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Ik abonneer me

Vergelijkende test / ALFA ROMEO 159 1.9 JTD • CADILLAC BLS 1.9 D • OPEL VECTRA 1.9 CDTI • SAAB 9-3 1.9 TiD : Eén voor allen

De industriële vrijage tussen Fiat en General Motors mocht niet blijven duren, maar ze heeft toch haar sporen nagelaten. Zo kan GM vandaag nog altijd in tal van modellen Italiaanse dieselmotoren gebruiken. De 1,9 liter-turbodiesel met 150 pk, bijvoorbeeld. We vinden die niet enkel als CDTI onder de motorkap van de Opel Vectra, hij steekt ook tussen de wielen van de Saab 9-3 en de Cadillac BLS. Dezelfde dieselmotor wordt uiteraard ook in de Alfa Romeo 159 gebruikt. Eén motor voor vier ogenschijnlijk sterk verschillende auto’s, dat vroeg om een vergelijking.

Overzicht :

Als je het over dieseltechnologie hebt, ben je wellicht snel geneigd te denken aan Duitse merknamen die klinken als de klokken van Keulen. Zo blijft Bosch de belangrijkste leverancier van common rail-injectiesystemen. En er zijn natuurlijk de autoconstructeurs zelf. BMW, Mercedes, VW en Audi hebben elk op hun manier heel wat strepen in dieselland verdient. Nochtans komt een aantal belangrijke ontwikkelingen niet van over de Rijn, maar wel vanuit Turijn. Zo was Fiat de eerste om een snel draaiende diesel met directe injectie in een personenwagen te monteren. Dat gebeurde met de Croma in 1988. Het principe van de common rail werd ook bij Fiat bedacht en kende zijn eerste toepassing in de Alfa Romeo 156 uit 1997. De Italianen verkochten de productierechten voor het injectiesysteem aan Bosch. Of dat een lucratieve zaak was, is niet geweten. Die oorspronkelijke dieselmotor van de 156 heeft Fiat in elk geval al heel wat diensten bewezen en is door de jaren heen natuurlijk verder ontwikkeld.

-
Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12