Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / AUDI A4 3.2 FSI QUATTRO • SAAB 9-3 2.8 TR XWD AERO : Inhaalrace

Hoewel het helemaal in het hoge noorden huist, is Saab zo ongeveer het laatste merk in het premiumsegment dat zijn auto’s van vierwielaandrijving voorziet. En dan nog alleen het topmodel, de 9- 3 met opgepepte V6-turbomotor. We spelen hem uit tegen de gloednieuwe Audi A4 3.2 FSI quattro, de rechtstreekse afstammeling van de oer-quattro waarmee het merk in 1980 pionierde.

AUDI A4 3.2 FSI QUATTRO • SAAB 9-3 2.8 TR XWD AERO : Inhaalrace #1

Overzicht :

In 1981 gleed de Fin Hannu Mikkola met zijn Audi Quattro naar de overwinning in de rally van Zweden. Het was een historische overwinning, de eerste van een vierwielaangedreven auto in een wedstrijd om het wereldkampioenschap. Zo werd op een redelijk overtuigende manier een punt gezet achter de alleenheerschappij van Saab, dat jarenlang had gedomineerd in zijn thuisrally. Dat in 1980 de Zweed Anders Kulläng zijn thuiswedstrijd had gewonnen met een Opel Ascona 400, beschouwen we gemakshalve als een voetnoot in de autosportgeschiedenis. De komst van vierwielaangedreven rallywagens had er bij Saab toe bijgedragen dat het Zweedse merk zich terugtrok uit de sport. Want in plaats van zelf een auto met integrale aandrijving te ontwikkelen, zwoeren de trollen uit Trollhättan bij voorwielaandrijving. En lieten ze geen kans onbenut om ons ervan te overtuigen dat zo’n concept ook op sneeuw en ijs nog steeds heel doeltreffend kan zijn. Tot vandaag dan toch, want samen met de Turbo X, een speciale reeks waarmee 30 jaar turbo wordt gevierd, wordt bij Saab de 4x4 geïntroduceerd. Omdat de eigenwijze Zweden eindelijk hebben ingezien dat vierwielaandrijving hun toelaat op een comfortabele(re) en veilige(re) manier hoge vermogens op de weg te zetten. En dat die vermogens ook beter kunnen worden benut. Iets wat ze bij Audi al langer weten, want sinds het debuut van de oerquattro is de vierwielaandrijving over het hele gamma verspreid en heeft ze een constante evolutie ondergaan. Zo bedraagt de krachtverdeling tussen voor- en achteras op de Audi A4 voortaan 40/60 voor een sportiever weggedrag. Een revolutie, want tot nu hielden de Duitsers vast aan de zeer logische 50/50-verdeling.

-

In dit artikel : Audi, Audi A4 , Saab, Saab 9-3

Geschreven door op