Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Abarth 695 Biposto (2014)

'De meest compacte supercar ooit', zo noemen die van Abarth hun rapste 500. Of die woorden waar zijn, zijn we even gaan natrekken op het circuit van Varano.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Abarth 695 Biposto

Wat is er nieuw?

Heel wat, want de Biposto is een redelijk ingrijpend staaltje tuning. Als basis dient de 180 pk sterke 695, al heeft Fiat de 1.4-turbo nog verder opgekieteld tot 190 pk. Het gewicht daalt dan weer, door het verwijderen van de achterbank, airco, radio, xenons en voorste mistlichten, tot 997 kilo.

De ophanging kreeg vooraan een andere geometrie en breder spoor en rondom instelbare dempers (Extreme Shox) en rondom zitten Brembo-remmen. Je kan de auto verder aankleden met enkele pakketten, met onder meer een sperdifferentieel én een andere versnellingsbak volgend het dog ring-principe. Hij is gebaseerd op de standaard-vijfbak, maar heeft geen synchro's en rechte tanden. Ervaren piloten kunnen hiermee schakelen zonder te ontkoppelen, maar in verkeerde handen kan het ook de levensduur danig verkorten.

Andere opties zijn sierelementen uit koolstofvezel, zijruiten uit polycarbonaat met schuifruitjes, een datalogger of kuipzetels met vierpuntsharnas. Je kan deze Biposto met andere woorden aankleden als een koersauto.

Wat zit er onder de motorkap?


De gekende 1.4, maar met een grotere turbo, andere compressie, nieuwe in- en uitlaat (Akrapovic), die laatste met een extra klep, en een intercooler. Het ding genereert daarmee 190 pk en 250 Nm, waarmee dit Fiatje in 5,9 seconden naar 100 km/u knalt. De topsnelheid bedraagt 230 km/u.

Abarth 695 Biposto

Hoe prettig is het toeven binnenin?


Zoals de naam het zegt, er is slechts plaats voor twee. Achteraan is de bank vervangen door een stevige veerpootbrug uit titanium, al dan niet in combinatie met de vierpuntsgordels.

Ook de cockpit is sfeervol, de naakte vloer, het koolstofvezel, de datalogger, de kuipzetels, het ruikt allemaal naar verbrand rubber. En dan is er natuurlijk het open rooster van de dog ring-bak, een kunstwerk op zichzelf. Jawel, het is prettig toeven binnenin.

Abarth 695 Biposto

Hoe rijdt de Biposto?

We reden ermee op een nat circuit, waardoor er een enorm verschil was tussen de versies met en zonder sperdifferentieel. Bij de versie zonder moet de tractiecontrole overuren draaien om de wielen in het gareel te houden, de versie met sluist de trekkracht uiteraard een pak efficiënter door. De korte wielbasis heeft natuurlijk zijn gevolgen voor de stabiliteit, de achterkant zet zich immers graag en vinnig een stapje breder op de limiet. Vandaar dat het ESP ook niet uitschakelbaar is.

Verder voelt het aan als een gewone Abarth 500, maar dan op 110%. Nog wat stugger dus, nog iets vinniger, directer en nerveuzer aan het gaspedaal. Een bijzonder fijn ding, omdat het zo ongecomromitteerd en brutaal is. En dat vinden wij wel eens geinig.

Of toch voor even, want voor dagelijks gebruik is dit er toch wat over. Tenzij je geen probleem hebt met de bijzonder stugge demping of het luid suizen in de uitlaatlijn.

Wat moet dat kosten?

Een aardige duit. Ga even zitten: 40.500 euro. En dan heb je een standaard exemplaar, want voor de sper en de andere versnellingsbak betaal je nog eens 10.000 euro, voor de carbon sierstukken 5.500, en zo kunnen we nog even doorgaan. Een full-option Biposto kost, hou je vast, 69.250 euro. Inderdaad, een snel Fiatje voor de prijs van een Porsche Cayman S...

En blijkbaar is er een markt voor, de Belux-invoerder heeft er al een tiental verkocht, de meeste zelfs met de opties.

Abarth 695 Biposto

Wat zijn de voornaamste concurrenten?

Geen eigenlijk, want zoals de Biposto zijn er geen twee. En tegelijk heel veel, want voor deze prijs valt er heel wat lekkers te rapen in de automobiele speelgoedwinkel. Zoals een VW Golf R plus een Toyota GT86. Of mits een paar duizend euro extra zelfs een volledige BMW M3. Abarth rekent met andere woorden wel erg gretig door.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

Los van de waanzinnige prijs is dit wel een geinig ding, net zoals de andere Abarths. Een sportkarretje met een rauw kantje, zo hebben wij ze wel graag. Voor intensief dagelijks gebruikt wellicht iets te rauw, weliswaar.

In cijfers?

 

Motor: 1368 cc, (vier-in-lijn, turbobenzine), 140 kW/190 pk bij 5500 opm, 250 Nm bij 3000 opm Transmissie:voorwielaandrijving, manuele vijfbak, sperdifferentieel Afmetingen (l/b/h): 3657/1627/1488 mm Gewicht: 997 kg Koffer: n.b. Ophanging: MacPherson/torsieas (instelbare dempers) Prestaties: 230 km/u, 0-100 km/u in 5,9 sec. Normverbruik: 6,2 l/100 km CO2-uitstoot: 145 g/km Prijs: 40.500 euro

In dit artikel : Abarth, Abarth 500

Geschreven door op