Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / ABARTH PUNTO EVO (2010) - Circuittest

Slenteren door de stad als het moet, scheuren op het circuit als het even mag. Op naar Mettet!

ABARTH PUNTO EVO (2010) - Circuittest #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

MG 1458 CIRCUITTEST: Abarth Punto Evo (2010)

Heeft deze schorpioen ook scherpe scharen en een dodelijke angel?


Waar het levende beestje zijn dodelijke boodschap uiterlijk duidelijk maakt, houdt de Abarth Punto Evo het meer bescheiden. Vergelijk je hem met een Fiat Punto Evo, dan valt de Abarth, getooid met het rood-gele schorpioenlogo, natuurlijk wel op.

Verbrede wielkasten, knappe velgen en de striping op de zijschorten benadrukken de sportieve inborst van deze Italiaan. Een mantel in Bianco 1949, voor de leek gewoon wit, maakt het geheel af.

Achter het sportstuur gaat deze trend van amusante details lustig verder. Jaeger-tellers, Sabelt-kuipjes en een heuse lichtshow rond de boordplank zorgen voor een racy sfeertje en leiden je aandacht af van de povere materiaalkeuze en de ondermaatse afwerking.



Stelt deze Italiaan dan teleur?

Verre van. Bij dit soort wagens is maar één ding prioritair: hard gaan. Met zijn 1.4 turbo trekt de Punto Evo je dan ook aardig vooruit.

0-100 km/u in 8,5 seconden en de kilometer ronden in 29,7 tellen zijn mooie cijfers, al bijt hij wel in het zand tegen concurrenten als de Renault Clio RS of de VW Polo GTI. Niet onbegrijpelijk aangezien hij met 163 pk onderaan het pk-laddertje staat vergeleken met zijn rivalen.

Het viercilindertje kan ook beroep doen op Fiat’s MultiAir-technologie, waardoor de luchttoevoer perfect geregeld is en de Abarth gewillig reageert bij de minste beroering van het gaspedaal. Tegen elke snelheid trekt de schorpioen zich op gang of het nu is om mee te kuieren met het verkeer of om de volgende circuitbocht aan te snijden.

Diezelfde MultiAir-techniek dient om het verbruik in te perken, al blijkt dat in de Punto Evo niet bijster goed gelukt. Met een gemiddelde van 8,8 l/100km zaten we ruim boven het opgegeven normverbruik van 6,0 liter. En dan hebben we die trackday op Metter er niet eens bijgeteld.

Een dure vogel die Abarth?

Aan de pomp laat hij zijn dorst cash betalen, maar voorts is het eigenlijk een koopje. Met zijn basisprijs blijft hij ruim onder bovengenoemde rivalen.

Niet enkel is zijn instapkaartje democratisch van prijs, ook het standaard pakket is vrij volledig zodat je haast niet naar de optielijst moet teruggrijpen.



Motor: L4-benzine (turbo), 1368 cc, 163 pk (5500 opm), 250 Nm (2250) Transmissie: voorwielaandrijving, 6M Prestaties: 211 km/u, 0-100 km/u in 8,5 sec Normverbruik: 6,0 l/100 km Prijs: 19.300 euro

Driekamp in AutoWereld 276 (21 oktober 2010) tegen Volkswagen Polo GTI en Renault Clio RS

Foto’s: Peter Staes

In dit artikel : Abarth, Abarth Punto Evo

Geschreven door op

De concurrenten