Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDm 180 (2016)

Uitstel is geen afstel. We hebben er even op moeten wachten, maar hebben dan toch met de nieuwe Alfa Romeo Giulia kunnen rijden. AutoWereld doet de test met de 2.2 JTDm met 180 pk.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De Giulia is de langverwachte opvolger van de 159, een model dat intussen toch al even op pensioen is. Als concurrent voor de Audi A4, de BMW 3 Reeks en de Mercedes C-Klasse moet de nieuwe Giulia het spartelende Alfa Romeo weer op de kaart zetten. En dan doelen FCA-opperhoofd Sergio Marchionne en de zijnen op de wereldkaart, want de veroveringstocht van de nieuwe Giulia beperkt zich niet tot enkel Europa.

Maar hoe denkt Alfa Romeo die steile ambities ook waar te maken?

  • Gloednieuw, achterwielaangedreven platform met dubbele wishbones voor- en een multilink achteraan.
  • Gloednieuwe, uit aluminium opgetrokken dieselmotor met een cilinderinhoud van 2,2 liter. Verkrijgbaar met 136/150 of 163/180 pk, met de keuze tussen handbak en automaat.
  • Aandacht voor het gewicht en de gewichtsverdeling. Gul gebruik van lichtgewicht materialen zoals aluminium en koolstofvezel, zoals voor de aandrijfas. Het drukt de massa van deze 2.2 JTDm onder de 1,4 ton.
  • Focus op emotie. Het begeerlijke lijnenspel gaat hand in hand met een dynamisch weggedrag. Met de 510 pk sterke Quadrifoglio als vaandeldrager voor de rest van het Giulia-gamma.

Hoe rijdt de Alfa Romeo Giulia?

De sleutelvraag, natuurlijk. En het antwoord is positief, want het nieuwe platform heeft talent. Dankzij de directe stuuroverbrenging zet je de Giulia waar je hem hebben wil, een dynamiek die geruggesteund wordt door de sportieve chassisset-up, de hoogstaande ophanging en de achterwielaandrijving. Als het op rijplezier aankomt, hoeft de Giulia van niemand lessen te krijgen.

Ook niet van de BMW 3 Reeks, het model waar de Alfa-ingenieurs heel goed gekeken hebben tijdens de ontwikkeling. Dat merk je jammer genoeg ook bij het tackelen van minder goed asfalt, waarop de Giulia wat gaat pompen. Nu goed, verder valt er op het compromis tussen sport en comfort weinig tot niets aan te merken.

Is de nieuwe diesel van de Giulia ook zo leuk?

Aan de prestaties zal het niet liggen, daar de 180 pk en 450 Nm sterke topversie van de 2.2 JTDm de Alfa Romeo in 7,1 seconden van 0 naar 100 km/u jaagt en hem een topsnelheid van 230 km/u bezorgt. En ook met de dieseldorst is weinig mis, daar het gemiddelde normverbruik 4,2 liter per 100 km bedraagt. Dat vertaalt zich in een CO2-uitstoot van 109 gram. Of 105 gram, als je de standaard gemonteerde 17-duimers inwisselt voor kleinere ecobanden.

Er staat ook een echte Eco-Giulia op het programma, met een CO2-emissiewaarde van 99 gram.

De nieuwe 2,2 liter-dieselmotor toont zich soepel en reageert enthousiast, maar weigert een hoofdrol op te eisen. Met dank aan het geringe motorrumoer en de uitstekende wisselwerking met de ZF-achttrapsautomaat, die je ook manueel van het ene naar het volgende verzet duwt de opvallend grote, uit aluminium opgetrokken schakelpeddels.

Voelt de rest van het interieur ook zo edel aan?

Neen. Alfa Romeo vecht al jaren tegen het vooroordeel dat Italiaanse wagens slecht afgewerkt zouden zijn, maar doet te weinig om dat recht te zetten. Het interieur is een afknapper. De inrichting heeft charme, de zithouding bekoort en het ruimteaanbod voldoet, maar de gebruikte materialen stellen teleur en de afwerking gaat al te vaak de mist in. Zoals de knullige usb-aansluiting, niet eens op het niveau van een instap-Kia.

Je hebt de nodige comfort- en veiligheidssnufjes, een mooi geïntegreerd infotainmentscherm. Alleen hinken zowel de kwaliteit als de mogelijkheden hopeloos achterop wat de Duitse premium constructeurs intussen klaarmaken. Een gemiste kans. Natuurlijk schemeren de Italianen met de preproductiestaat van de geteste voertuigen, maar dat klinkt eerder als een excuus dan als een verklaring.

Wanneer komt de Giulia Sportwagon?

Voorlopig heeft Alfa Romeo geen intentie om een breakversie af te leiden van de nieuwe Giulia. Commercieel heeft een Sportwagon enkel zin in Europa, terwijl FCA de Alfa Giulia voortaan als een wereldspeler ziet. Maar zeg nooit nooit, want tijdens de perspresentatie gaven de Italianen toe dat het platform zich uitstekend leent voor een breakafgeleide. Dus missschien komt die Giulia Sportwagon er toch.

Het zou de praktische bruikbaarheid deugd doen. Met een koffervolume van 480 liter is weinig mis, maar de smalle laadopening comprommiteert het in- en uitladen van bagage. Wie mooi wil zijn, moet toch een beetje lijden?

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De nieuwe Giulia is het lange wachten waard geweest. Alfa Romeo zet in op emotie, wat zich vertaald in een slanke vormgeving, een pittige dieselmotor en een prettig rijgedrag, met een onderstel dat het rijcomfort niet uit het oog verliest. Maar om echt te wedijveren met de Duitse Drie laten ze te veel steken vallen, waarbij we vooral de teleurstellende afwerking viseren.

Je moet ervoor vallen, voor deze Italiaanse schone. Zonder die emotionele connectie mist de Alfa Romeo immers slagkracht.

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Giulia

Geschreven door op