Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Alfa Romeo Stelvio 2.0 Q4 (2017)

Ook Alfa Romeo heeft nu zijn SUV. Het is te zeggen, de Stelvio staat wel hoger op zijn poten, maar hoort eigenlijk te rijden als een berline. Of dat ook zo is? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De allereerste SUV van het merk, een cross-over die Alfa Romeo toestaat mee te dingen naar een stuk van een alsmaar groter wordende koek.

De Italianen zijn echter niet de enige die een premium hoogpoter loslaten op de middenklasse, dus levert Alfa Romeo de Stelvio met een aantal niet te versmaden troeven zoals:

  • Een bijzonder fijn stuurgevoel. Wat niet hoeft te verbazen gezien de Giulia-fundamenten.
  • Performante motoren met als voorlopig hoogtepunt de hier geteste 2 liter van 280 pk.
  • Zijn bijzonder appetijtelijke looks. Ook al pakt de mayonaise iets minder dan bij de Giulia. 

Rijdt de Stelvio nu werkelijk zo goed?

Absoluut. Mocht ook wel aangezien Alfa vooral aan het rijtechnische kunnen van de Stelvio aandacht heeft besteed. Nu, met de Giorgio-onderbouw van de Giulia, die het net om zijn dynamische capaciteiten schopte tot onze AutoWereld Auto Van Het Jaar, als aanzet had het tegendeel ons verbaasd.

De dubbele wishbones voor- en de multilink achteraan sporen bij de Stelvio wel iets breder. Bijkomende centimeters die nodig bleken om de koets van de SUV even weinig te laten rollen als die van de berline. De wielbasis bleef ongewijzigd, al blijkt die, aldus de Italianen, ruimschoots te volstaan om de directe concurrenten het nakijken te geven wat interieurruimte betreft.

Ook de ultrapreciese stuurbekrachtiging kwam linea directa over, met bijgevolg dezelfde, fijngevoelige communicatie tussen voortrein en handen. Het betekent echter evenzeer dat het directe stuur evenzeer kampt met dezelfde nervositeit in rechtuitstand.

Jammer, want door zijn hogere positie dempt de Stelvio een stuk comfortabeler dan de Giulia, wat er de ideale kilometervreter van maakt. Als de route dus niet teveel in een rechte lijn loopt. Weet trouwens dat je optioneel, net als bij de berline, nog adaptieve stoters kan bij bestellen, al moet het gezegd dat we die eigenlijk nooit hebben gemist.

Is de vierwielaandrijving dan een must?

Het is een vraag die zich in deze niet hoeft te stellen. Op de 2,2 liter met 180 pk na krijgen alle Stelvio’s standaard dat Q4-differentieel. Een door Magna Steyr geleverde meerplatenkoppeling die ook al dienst doet in de Maserati Levante. Gekende hardware dus, al paste Alfa Romeo de software aan aan de eigen noden. In tegenstelling tot de Maserati kan de motor bij de Alfa de achterwielen voor de volle 100% aandrijven. Een ratio die de Stelvio het leeuwendeel van de tijd lijkt aan te houden.

Zoals elke blitse Italiaan, is ook de Alfa Romeo geen fan van vuil schoeisel. Zeker niet als dat de 20 duimers zijn van onze testversie. Hij kan dus wel uit de voeten op onverhard, al laten de beperkte af- en aanrijhoeken duidelijk verstaan dat dergelijke uitstappen best uitzonderingen blijven. De integrale aandrijving is er dus, met andere woorden, vooral om het vertrouwen te boosten.

Dat zou ook het geval moeten zijn voor het optionele sper dat je achteraan bij kan laten bouwen, al stellen we ons daar echt eveneens vragen over de toegevoegde waarde. We hebben diens steun, net als die van de adaptieve dempers, nooit gemist, dus zouden we geneigd zijn die opleg uit te sparen.

Die 2 liter, naar we aannemen is dat ook die van de Giulia?

Correctomundo! Met 280 pk en 400 Nm weet die aardig raad met de amper 1.660 kilo wegende Stelvio. De 0 naar 100 km/u zou er bijgevolg op moeten zitten na 5,7 seconden, toppen doet de SUV bij 230 km/u. Mooie cijfers die perfect aansluiten bij het sportieve imago dat Alfa hoog wil houden. Dat doet trouwens ook de snerp die uit de vuistgrote uitlaten komt gerold.

Daar staat wel tegenover dat de Stelvio in deze trim gemiddeld 7 liter benzine per 100 km achterover slaat. In combinatie met de CO2-uitstoot van 161 g/km maakt dat van de Alfa niet meteen Vadertje Staats beste vriend.

De Stelvio’s bij ons zullen dus vooral tuffen op diesel. Die 2,2 liter is er voorlopig enkel met 180 en 210 pk, al mag de vlootwereld op z’n beide oren slapen: binnenkort volgt de fiscaal voordeligere 163 pk-versie. Tot zover de keuzes. Alle Stelvio’s worden standaard met een achttrapsautomaat geleverd, dus da’s al één hoofdbreker minder.

De afwerking van het interieur was niet meteen de forte van de Giulia. Hoe staat het met de bouwkwaliteit van de Stelvio?

We zijn geneigd daar een licht positieve evolutie in te zien, al blijft de finishing touch ook dan ondermaats. Toch als je die vergelijkt met de directe premiumconcurrenten. De Stelvio mist ook topuitrusting, zoals ventilerende zetels, een fileassistent of een head up display. Niets onoverkomelijks, maar het is alweer een manco versus de uitdagers.

Zeker als na het nodige zoekwerk blijkt dat ook Apple Car Play of Android Auto niet tot de mogelijkheden behoren. Als zoiets kan bij een modale middenklasser, hoort het zeker aanwezig te zijn bij een SUV met premiumambities.

Gelukkig stelt de Alfa Romeo niet teleur als het aankomt op praktisch gemak. Als we de Italianen mogen geloven, beschikt de Stelvio over de ruimste achterbank in zijn klasse, terwijl de cross-over met zijn 525 liter aan bagagecapaciteit ook daar in lijn zou moeten liggen met de geldende volumes. We kunnen alleen maar zeggen dat we nergens verlegen hebben gezeten om plaats, noch achterin, noch achter de standaard gemotoriseerde klep.

Hoe zit het financieel? Volgt de Stelvio ook daar de tendensen?

In deze trim kost de Stelvio je minstens 49.950 euro. Een serieuze som die desalniettemin lager ligt dan wat vergelijkbaar gerief kost bij de Duitse drie. De enige die schijnbaar beter doet, is de Jaguar F-Pace. Schijnbaar, want we moeten eerst nog eens uitpluizen of de Brit voor dat geld hetzelfde in de aanbieding heeft.

Voor die investering komt de Stelvio immers degelijk uitgerust met af fabriek onmiddellijk de basisversie van het Alfa Connect-infotainmentsysteem (met een 6,5 duim in plaats van het hier getoonde 8,8 duim grote scherm en zonder navigatie), een uitgebreide veiligheidsuitrusting, een keyless go, automatische airco, parkeersensoren en het gekende Alfa DNA dat ook nu weer de sturende elektronica van Dynamisch, Normal over All Weather instelt.

Het AutoWereld-oordeel?

De tweede keer lijkt de goeie te zijn. Want was de Giulia goed, dan is de Stelvio beter. Voornamelijk omdat de SUV meer comfort biedt zonder daar noemenswaardige dynamische offers voor in ruil te eisen. De SUV is ook een stuk praktischer en lijkt, al is dat waarschijnlijk eerder een subjectief aanvoelen, beter te zijn afgewerkt.

Van de recentste lichting Alfa Romeo is dit dan misschien niet de mooiste, het is wel de meest complete.

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Stelvio

Geschreven door op