Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (2017)

Ook de Alfa Romeo Stelvio krijgt een klavertje-vier opgespeld. Een Quadrifoglio-versie van een SUV, is dat wat? AutoWereld doet de test.

93.400 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Sportwagenspieren in een SUV-pak, patserig is het allemaal wel, maar écht atletisch is vaak nog wat anders. Alfa Romeo staat erop dat het kan, ook de Stelvio krijgt de Quadrifoglio-behandeling. En, we staan ervan te kijken, die is behoorlijk geslaagd. Kort samengevat:

  • 2,9 liter-V6 met dubbele turbo van 510 pk
  • Vierwielaandrijving met focus achteraan
  • 0-100 km/u in 3,8 seconden
  • Extreem agiel onderstel
  • Stil vanbinnen, luid aan de buitenkant

Dezelfde motor als in de Giulia Quadrifoglio?

Exact, mechanisch zijn de Giulia en Stelvio twee handen op één buik, zo ook bij de Quadrifoglio-versies. Tussen de voorwielen zit dus de beresterke 2,9 liter-V6 met dubbele turbo en cilinderuitschakeling, die ook hier 510 pk en 600 newtonmeter uit zijn zuigers schudt.

In de plaats van achterwielaandrijving heeft deze Milanees wél 4x4, al springen de voorwielen enkel bij wanneer er achteraan wielspin optreedt. De achtertrein verdeelt de trekkracht bovendien tussen links en rechts, middels twee meerplatenkoppelingen. De cardanas van voor naar achter is gemaakt uit koolstofvezel.

En verder?

De klassieke sportaccessoires, zoals een adaptieve demping, stijvere bussen en een potigere reminstallatie, desgewenst met koolstofkeramische schijven.

Een pluimgewicht is dit niet, maar de 1,8 ton zit wel netjes verdeeld tussen voor en achter. En dat voel je.

Hoe rijdt de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio?

Behoorlijk spectaculair eigenlijk. Hij voelt veel compacter en lichter aan dan hij in werkelijkheid is, meer als een stevige hot hatch dan als een forse crossover.

Het koetswerk blijft opvallend vlak in bochten, en de combinatie van een goede balans, de actieve koppelverdeling met het accent achteraan en een bliksemsnelle stuurinrichting maakt dat deze Stelvio echt rond z'n as pivoteert, zoals het een sportwagen betaamt.

Onze testrit vond plaats in Dubai, meerbepaald op de Jebel Jais, de hoogste berg van de Emiraten. Een bergpas dubbel zo breed dan we in de Alpen gewend zijn, haast als in een arcadespelletje. En we stonden ervan te kijken wat deze Alfa daar allemaal uitspookte. Perfecte tractie, maar dan gecombineerd met een speels kantje, waardoor je milde en beheersbare drifts kan uitlokken. En wat een reactievermogen, zowel van de motor en de achtbak als van de voortrein. Echt knap.

Net als in de Qiulia Quadrifoglio vinden we het wel jammer dat zoveel van het motorgeluid door de uitlaat gegenereerd wordt. Omstaanders kunnen er dus niet naast horen, maar vanbinnen merk je maar een fractie van dat hoorspel, terwijl de V6 nochtans aardig klinkt. Dat zou nog wat beter mogen.

Hij lijkt ook nogal subtiel aangekleed?

Inderdaad, er zijn 4 uitlaatpijpen, japen van 20 duims-velgen (achteraan breder dan vooraan) en koelsleuven op de motorkap. Maar al bij al loopt hij nog niet teveel met zijn sportieve inborst te koop.

Ook vanbinnen blijft het al bij al subtiel, met veel donkere tinten, koolstofvezel en alcantara.

Het AutoWereld-oordeel?

SUV’s zijn geen sportwagens. Maar af en toe komt het toch in de buurt, Porsche toonde het al meermaals met de Cayenne en Macan en nu dus ook Alfa Romeo. Indrukwekkend hoe kwiek de Italianen hun toch niet bepaald lichte Stelvio hebben kunnen maken, op bochtige wegen is dit écht vermakelijk speelgoed. De prijs is er ook wel naar: 91.100 euro. Een goeie 12.000 euro meer dan de Giulia Quadrifoglio. Doe ons dan toch maar die laatste.

 

 

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Stelvio

Geschreven door op