Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2020)

Alfa Romeo heeft de Giulia Quadrifoglio onder handen genomen. AutoWereld doet de test met de vernieuwde 2020-versie.

86.300 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De Giulia moest de comeback van Alfa Romeo inluiden, maar als alternatief voor de Audi A4, de BMW 3 Reeks en de C-Klasse schoot de Italiaan te kort. Met zijn ranke lijnenspel en dynamische Giorgio-onderstel hield de Giulia nochtans ijzersterke troefkaarten in handen, maar de interieuraankleding miste de sprankel en de multimediatoepassingen de eruditie om van een premium product te spreken. Ook de afwezigheid van een breakversie deed de commerciële slaagkansen weinig deugd. Alfa hoopte dat de potentiële Sportwagon-kopers te verleiden met de Stelvio, maar ook de SUV deed het minder goed dan verwacht.

Aan de topversie zal het alvast niet gelegen hebben, want de Giulia Quadrifoglio toonde zich een meer dan capabele sparringpartner van sportievelingen zoals de RS 4, de M3/M4 en de C63 AMG. De 510 pk en 600 Nm sterke, aan een achttrapsautomaat gehangen 2,9 liter-V6 is eigenlijk een ingekorte Ferrari-motor, wat je merkt aan de afwezigheid van een turbogat en aan de aanwezigheid van een grote toerenhonger. Aan 3,9 seconden heeft deze Alfa Romeo genoeg om vanuit stilstand naar 100 km/u te knallen, om vervolgens onweerstaanbaar door de grens van de 300 km/u te beuken.

Toch zijn het niet de prestaties waarmee deze Alfa Romeo zijn concurrenten sterretjes laat zien. Wel met zijn verheven rijdynamiek. De smakelijke manier waarop de Giula Quadrifoglio kronkelende wegen opeet, doet je enkel meer honger krijgen. De combinatie van de scherpe stuurinrichting, het levendige onderstel en de soepele krachtontplooiing zorgt voor ouderwets stuurmansplezier dat je nog zelden vindt. De Quadrifoglio is efficiënt genoeg om die steigerende paarden onder de motorkap te baas te blijven, maar speels genoeg om de teugels wat losser te houden. Alweer dringt de vergelijking met een moderne Ferrari zich op.

Test Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - AutoWereld 2020

Wat verandert er?

Alfa Romeo raakt niet aan de aandrijflijn en niet aan het onderstel van de vernieuwde Giulia Quadrifoglio. Waarom zouden ze ook? Never change a winning combination. Bij de facelift hebben ze wel gewerkt op het sexappeal van het koetswerkontwerp en op de uitstraling van het interieur, met een nieuwe aankleding, een nieuwe multimediamodule en nieuwe rijhulpassistentie als resultaat. De aanpassingen aan het dashboard blijven beperkt tot een aanraakscherm (8,8 inch) voor het infotainmentsysteem en voor inzetstukken uit koolstofvezel, terwijl de bedieningsknoppen niet langer uitgevoerd zijn in hard plastic. De evolutie is tastbaar, maar intussen heeft de premium concurrentie de voorsprong nog verder uitgediept.

Het koetswerk van onze testwagen toont enkele updates die Alfa Romeo ontwikkelde voor de vernieuwde Giulia Quadrifoglio. Het kleurenpalet werd immers uitgebreid met Montreal Green, een tint die uitstekend past bij het in naakt carbon uitgevoerde dak en de brullende uitlaatlijn van Akrapovic. Ook de licht hertkende, wat helder schijnende achterlichtblokken en de heerlijke kuipzetels zijn nieuw voor de Italiaanse powersedan. Alweer beperkt Alfa Romeo zich tot kleine, maar effectieve aanpassingen. Maar in tegenstelling tot het interieur had het koetswerk weinig nodig om weer te sprankelen.

Mogen we de manier waarop Alfa Romeo de rijmodi indeelt nog eens prijzen? Geen honderden instelmogelijkheden, maar een eenvoudige draaitoets waarmee je het gemoed van de Italiaanse sportieveling manipuleert. De DNA-standen (van Dynamic, Normal en All Weather) zijn mooi omlijnd en ondersteunen de radicale Race-stand waarin de Giulia Quadrifoglio al zijn duivels mag ontbinden, inclusief specifiek competitiemenu met schakelindicatie. Net zoals bij Ferrari maakt deze Alfa gebruik van een Bumpy-modus, zodat je in elke rijsetting voor de minder radicale dempingkarakteristieken kan kiezen. 

Test Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - AutoWereld 2020

Conclusie?

De veranderingen poetsen het blazoen wat op, waardoor de Alfa Romeo Giulia weer bij de les is. Maar echt premium kan je de Quadrifoglio moeilijk noemen, daarvoor blijft de kloof met de Duitse concurrentie te diep. De multimediamodule maakt nog steeds weinig indruk en de actieve rijassisten vind je tegenwoordig ook op compacte middenklassers die eenvierde kosten. De interieurambiance mag er wel zijn, net zoals de nog steeds ravissante looks. En zo komen we als vanzelf bij de wegligging en de motorprestaties, die voor een uitmuntende cocktail zorgen.

Er blijven wat losse eindjes, de Giulia Quadrifoglio is nu eenmaal een Alfa Romeo en geen Audi of Mercedes. Toch verdient deze Italiaan veel en veel beter. Zet je in de Sparco-kuipjes, druk op de felrode starttoets, activeer de eerste versnelling via de gigantische schakellepel en de Quadrifoglio trakteert je op een adrenalinerush die weinig supersportwagens schenken kunnen. Wij kunnen niet wachten tot we ook met de Giula GTA gereden hebben.

Test Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio - AutoWereld 2020

 

Verwante testen

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Giulia

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @kjanssens_pro