Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / ALFA ROMEO 8C COMPETIZIONE // MASERATI GRANTURISMO S : Alter Ego

De Maserati GranTurismo S heeft een pak meer gemeen met de Alfa 8C Competizione dan alleen zijn rode outfit. Beide stammen uit dezelfde fabriekshal, hetzelfde dna stroomt door hun bloedbanen en laat je ze los dan proberen ze elkaar te overbrullen.

Overzicht :

Flashback: op de presentatie van de Maserati GranTurismo S zitten we op het terras te wachten op een shuttle die ons naar het hoofdkwartier van de drietand zal brengen. Telkens we onze lippen aan ons glas willen brengen, schrikken we deinzend terug omwille van een vlammend geknal in de straten. Is er onweer op komst? Passeert er een Italiaanse straatgorilla op een Hayabusa, volgas? Babababa, baaa-aah, baaa-aah... Niet zo. Uit het orale crescendo valt onomstotelijk af te leiden dat het geknetter en gedonder uit de uitlaat van een sportauto komt. Daags nadien blijkt algauw dewelke.

Als we in de S-versie van de GranTurismo, het brutus gezicht van de reguliere, de sportknop indrukken, opent zich een ventiel in de uitlaat en zijn we plots zelf de stichter van een wall of sound die tegen de gevels van Modena crasht. Italianen en opera, de traditie zit zo stevig verankerd dat zelfs hun automerken erin meegaan. Nu, we hadden ons ook zelden zo verkneukeld in de soundtrack van een motor. Buiten die éne keer in Balocco, toen we op het circuit van Alfa achter het stuur van een 8C Competizione kropen. Die had diezelfde knal, diezelfde rochel en datzelfde brede volume. Of niet?

Fast forward. Een verlaten, nog te verkavelen industrieterrein in Limburg. In de verte, achter de heuvels, stijgt weer dat viriele gegrol op. Duidelijk herkenbaar als een GranTurismo S, zij het dat hij deze keer in canon wordt gevolgd door een tweede stem. Een gelijkaardige alt van een V8, maar dan luider, krijsender en scherper in de hoge toeren. Iedereen heeft altijd geschreven en gedacht dat de GranTurismo S exact als een 8C Competizione klinkt, maar dit straattheater laat een ander timbre horen. Staat het volume in de Maserati op 10, dan is het 11 in de Alfa. Krijst de Maserati een hele octaaf hoger in de bovenste regionen van de toerenteller, dan gooit de Alfa daar nog een terts bovenop. Je zou van die laatste haast kunnen beweren dat hij té hard zijn best doet.

-

Geschreven door op