Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Aston Martin DB11 V8 (2017)

De Aston Martin DB11 is er nu ook met V8-motor. Eentje van AMG. AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De V12-versie van de Aston Martin DB11 krijgt het gezelschap van een wat toegankelijkere V8-variant, die aangedreven wordt door een 4 liter-biturbo van AMG-makelij.

  • V8-biturbo, 510 pk en 675 Nm sterk
  • Vergelijkbare prestaties, maar lagere CO2-uitstoot
  • DB11 V8 weegt 115 kg minder dan de V12
  • Aangepaste chassisset-up zorgt voor extra rijdynamiek

De instapversie, zeg maar?

De DB11 met V8-krachtbron is inderdaad wat goedkoper dan die met V12, maar een koopje kan je deze Aston Martin nog steeds niet noemen. Gaydon omschrijft deze variant liever als de jongere en dus wat speelsere broer. Iets minder GT, iets meer sportwagen. En dat allemaal dankzij AMG.

De 4 liter-V8 kennen we uit de Mercedes-AMG GT. In de Aston Martin DB11 ontwikkelt de biturbomotor een piekvermogen van 510 pk voor een maximumkoppel van 675 Nm (tegenover 608 pk en 700 Nm voor de DB11 V12), goed voor een 0 tot 100 km/u-sprintje in 4 seconden rond en voor een topsnelheid van 301 km/u (tegenover 3,9 seconden en 320 km/u voor de DB11 V12). Veel trager is deze "instapversie" dus niet.

Dat ligt niet alleen aan de expertise van AMG, maar ook aan het geringere gewicht. De V8 weegt minder dan de V12, waardoor het gewicht van de Aston Martin DB11 met 115 kilogram zakt. Ook de gewichtsverdeling verandert naar een wat agressievere 49/51-verhouding over beide assen. En dat zet een hele rist modificaties in gang, van de ophanging (geometrie, demping, stabilisatorstangen, ...) tot de elektronica.

Aston Martin DB11 V8

Wat is het effect van die modificaties?

Het lagere gewicht van de V8, de daardoor veranderde gewichtsverdeling en aangepaste chassiset-up wakkeren de honger naar slingerende achterwegen verder aan. De Aston Martin DB11 bijt gretiger naar de apex en reageert leniger bij het veranderen van richting, zonder aan het algemene comfort te raken. Ook de stuiterende achterzijde is verleden tijd, waardoor de aangedreven achterwielen makkelijker grip vinden en je sneller weer op het gas kan. Ook op de nervositeit in de SportPlus-rijmodus heeft Aston een mouw weten passen.

Het motorkarakter helpt ook. Hoewel Aston Martin flink aan de V8-biturbo gewerkt heeft, reageert het AMG-blok heftiger dan de V12. Op zoek naar een elegantere soundtrack morrelt Gaydon aan zowel het inlaatsysteem als de uitlaatlijn, waardoor de DB11 wat beschaafder klinkt als een AMG GT. Maar ook een tikkeltje saaier. Daar is de transmissie niet vreemd aan. Aston zweert bij de ZF-achtbak en laat de feller door zijn verzetten laverende robotbak uit Affalterbach links liggen.

Behalve het geluid, hoe onderscheid je de V8 van een V12?

Er zijn subtiele verschillen in het radiatorrooster, maar je kijkt het best naar de motorkap. Door de andere plaatsing van de turbo's vraagt de V8-variant om een andere koeling dan de DB11 met V12, waardoor Aston Martin het aantal ventilatiesleuven reduceert van vier naar twee. Verder noteren we verduisterde koplampen en een andere afwerking voor onder meer de velgen en de koetswerkdetails. Maar je moet goed kijken, hoe dan ook.

Aston Martin DB11 V8

Het AutoWereld-oordeel?

We betreuren dat Aston Martin het uitbundige karakter van de AMG-krachtbron wat heeft beteugelt, maar voor de rest doet de orgaantransplantatie de DB11 vooral deugt. Met V8 weegt de GT lichter en stuurt hij strakker zonder comfort te moeten inleveren. Hij heeft maar een nadeel. Het is geen V12.

 

 

 

 

In dit artikel : Aston Martin, Aston Martin DB11

Geschreven door op