Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Aston Martin DB11 Volante (2018)

Volante is nog altijd Aston Martin-taal voor cabrio, we probeerden de open variant van de DB11 aan de voet van de Franse Alpen.

206.411 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Een tweede variant van de eind 2016 gelanceerde DB11, die toen de DB9 opvolgde. En dus weer een derde cabriolet voor het Aston Martin-gamma, die een plaatsje opeist tussen de V8 Vantage en de Vanquish. De eerste is trouwens net vernieuwd, de tweede krijgt later dit jaar een opvolger. Maar dit even terzijde. Wat moet je zoal over die DB11 Volante weten?

  • Stoffen kap met 8 lagen
  • Open in 14 seconden
  • Dicht in 16 tellen
  • 169 tot 206 liter laadruimte
  • Enkel met V8
  • Aangepast onderstel
  • Stijve structuur

Moet een cabrio niet in de eerste plaats mooi zijn?

Natuurlijk, zeker als het om een sportwagen gaat. Over de vormen van de gesloten DB11, zeg maar de coupé, kunnen de meningen misschien nog verdeeld zijn. Over deze achteraan wat minder 'zwaar' ogende Volante wellicht niet. Zelfs met de kap dicht, is dit een bijzonder knappe verschijning. En voorzien van een typisch Aston-interieur, grote klasse ook.

De naam Aston Martin associeer je toch (ook) nog altijd met V12-motoren?

Klopt, maar voor de Volante wordt die quasi zeker niet meer voorzien. De coupé heeft hem nochtans wel nog, de cabrio wordt echter gelanceerd met de 4 liter-V8 van AMG-makelij. Die past beter bij het karakter van de Volante, zo luidt het. En wellicht heeft het ook wel wat met het extra gewicht van zo'n open auto te maken, dat viel misschien moeilijker te verzoenen met de natuurlijk ook zwaardere twaalfcilinder.

Oei, volstaat zo'n V8 dan wel als adelbrief?

Het zal wel moeten, want het lijkt echt niet de bedoeling de Volante later toch nog met de V12 aan te bieden. Maar geen nood, de V8-biturbo is 510 pk en 675 Nm sterk en presteert daarmee zowat evengoed als de twaalfcilinder. Dat weten we van eerdere tests met de coupé, voor de cabrio kan de vergelijking dus niet worden gemaakt. Maar durven we echt klagen over een spurt naar 100 km/u in 4,1 seconden? Of een top van 300 km/u? Natuurlijk niet, we zouden wel gek zijn.

Dus de acht cilinders voldoen?

Wees maar zeker. Aston Martin heeft het uitbundige karakter van de ook van de AMG GT van Mercedes bekende motor lichtjes beteugeld, maar voor deze cabrio is dat natuurlijk nog wat minder 'erg' dan voor de coupé. Ondertussen blijven de voordelen van de iets compactere V8 wel overeind. Die motor weegt maar liefst 115 kilo minder, wat zelfs een efficiëntere gewichtsverdeling toeliet. De voor de cabrio vereiste verstevigingen, onder meer voor het voorruitframe en ook elders op de auto, zorgen wel voor zo'n 110 extra kilo's meer dan de coupé (met V8). Maar op de prestaties heeft dat nauwelijks impact. De coupé is zelfs maar een tiende van een seconde minder sneller op de 0 tot 100.

Een 'stijve' cabrio, maar dat verhaal horen we natuurlijk altijd.

Klopt, maar Aston Martin heeft zich ter zake grote inspanningen getroost. Je kan met deze DB11 Volante echt wel heel hard gaan. De grip blijft in alle omstandigheden indrukwekkend en de auto laat zich zonder protesteren of tegenwringen de bocht in gooien en trekt er zich nadien ook weer razendsnel uit. Tegelijk blijft het comfort, zeker in de GT-modus (er zijn ook nog Sport en SportPlus) van een hoog niveau.

Ook in de winter?

Awel, we beleefden zoveel plezier aan het open rijden dat we het dak zelfs niet hebben dicht gedaan. Ondanks een buitentemperatuur die wat hoger in de bergen niet ver boven het vriespunt uitkwam, met de verwarming op (bijna) het maximum en ook de zetel- én stuurverwarming op verbaasden voorbijgangers zich daar veel meer over dan wij.

Open rijden in de bergen, hoe klinkt de V8 in - zeg maar - een tunnel?

Minder ruig dan in de Mercedes-AMG GT, dat wisten we al. Maar het blijft wel leuke muziek.

En wat moet dat kosten?

Veel natuurlijk, de Belgische prijs bedraagt 201.377 euro. En nee, grote kortingen geven ze bij Aston allicht niet.

Het AutoWereld-oordeel?

Awel, hij kan ons krijgen. Omgekeerd ligt dat helaas iets moeilijker... De Aston Martin DB11 Volante zal allicht niet op de muren van jongenskamers terechtkomen, dat soort sportwagen is het dus zeker niet. Maar charmeren doet hij des te meer. 

En heeft de DB11 Volante concurrenten?

Er lezen ongetwijfeld puristen mee, dus we moeten heel voorzichtig zijn. Elke Aston Martin heeft zijn eigen karakter, zo wil de DB11 toch wat meer GT zijn dan de Vantage en de Vanquish. Maar voor de cabrioklant maken pure prestaties en een haarscherp rijgedrag doorgaans net iets minder uit dan wie absoluut een gesloten sportwagen wil. En dan wordt er zeker vergeleken met de Ferrari Portofino, wellicht eerder dan dat de auto naast de Lamborghini Huracan Spyder of McLaren 570S Spider wordt geplaatst. Qua prijs zitten ze hoe dan ook allemaal in elkaars buurt.

In dit artikel : Aston Martin, Aston Martin DB11

Geschreven door op