Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Ben jij een F1 kenner? AutoWereld daagt je uit!

Speel mee >>

Nieuwe modellen / Audi S6 & S7 wisselen V8 TFSI voor... V6 TDI

Geen 450 pk sterke V8 meer voor de Audi S6 en S7, maar een V6 TDI met 349 pk in Europa. Dat heeft een simpele reden.

Overzicht :

Niet zo heel lang geleden kon je de Audi S6 en S7 nog krijgen met een romige 4.0 V8 TFSI van 450 pk, een licht geknepen versie van die van de RS6. Vandaag lanceert Audi de opvolgers met... een V6 TDI van 349 pk.  Meer dan 100 pk minder, dus. Que? Wel, ondanks de afkeer voor diesel in onze contreien ziet ook Audi de Europese CO2-quota dichterbij komen. Elke fabrikant moet een gemiddelde van 95 g/km in zijn gamma halen tegen 2021, en diesels stoten nog altijd minder CO2 uit dan benzines... Buiten Europa steekt Audi namelijk wél een waardige opvolger in het vooronder: de 2.9 V6 TFSI van 450 pk uit de RS4.

Elektrische hulpjes

Nu goed, Audi positioneert de nieuwe S6 en S7 TDI als langeafstandscruisers met een serieus pak vermogen, en dat zijn ze ook wel. De 3.0 TDI krijgt naast zijn twee turbo's ook de hulp van een elektrische compressor, die binnen de 250 milliseconden extra lucht in de turbo's blaast om ze sneller op gang te krijgen. Zoals gezegd levert de motor 349 pk, maar misschien belangrijker is het koppel van 700 Nm (dat wel pas bij 2.500 tpm vrijkomt). Daarmee kunnen de S6 en S7 in respectievelijk 5 en 5,1 seconden naar de 100 km/u sprinten. De topsnelheid is natuurlijk begrensd op 250 km/u.

Een tweede elektrisch hulpje is een mild hybride systeem van 48 V. Het is een starter/generator en een lithium-ionbatterij die tot 8 kW kunnen recupereren. Hiermee kunnen de S-modellen tot 0,4 l/100 km besparen in reële omstandigheden en tot 40 seconden uitbollen met de motor uit. Het normverbruik is 6,2 tot 6,5 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 164 tot 171 g/km. De 2.9 TFSI zal waarschijnlijk iets meer verstoken.

Quattro en keramische remmen

Nee, dat is geen tikfoutje: je kan de S6 en S7 ook met keramische remmen krijgen. Volgens ons is Audi het enige merk dat die remmen aanbiedt op dieselmodellen. Verder is het chassis ook aangepast, met steeds Quattro-vierwielaandrijving (40:60 verhouding, tot 70% naar de voorwielen en 85% naar achter). De luchtvering werd daarbij opnieuw afgesteld, verstijfd en verlaagd. In België is de S6 Berline verkrijgbaar vanaf €78.000, de Avant-versie vanaf €80.300 en de S7 Sportback vanaf €85.920.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken