Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Audi A3 Sportback 35 TDI (2020)

Waar maakt de Audi A3 Sportback het verschil met de technisch nauw verwante VW Golf? AutoWereld doet de test met de 35 TDI, aangedreven door een 2 liter-diesel van 150 pk.

34.500 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

De vierde generatie van de A3, momenteel verkrijgbaar als Sportback en als Berline. Net zoals bij de vorige generaties bouwt Audi op de technische basis van de Volkswagen Golf, maar wordt de verpakking als premium omschreven.

Wat moet je nog weten over de nieuwe Audi A3?

  • Audi schrapt de driedeurs en de cabriolet
  • Staat net zoals de Golf, de Leon en de Octavia op het vernieuwde MQB-platform
  • Koffervolume bedraagt minimum 380 en maximum 1.200 liter
  • Verkrijgbaar met TSI- en TDI-motoren, later volgt cng-versie op aardgas
  • De A3 krijgt twee plug-inhybride TFSIe-varianten, ook een S3 en RS 3 staan op de planning
  • Geteste 2.0 TDI is 150 pk en 360 Nm sterk, stoot 114 gram uit (WLTP)

De concurrentie

Testomstandigheden

België, na de versoepeling van de coronamaatregelen. Op een gevarieerd testparcours dat door de binnenstad, langs de snelweg en over de binnenbanen liep.

Specificaties testvoertuig

  • Kleur: Tango Red
  • Uitrustingsniveau: S Line

Test: Audi A3 Sportback - AutoWereld 2020

De nieuwe A3 Sportback lijkt groter dan zijn voorganger...

Hij is even hoog, maar wel iets langer en wat breder. Extra centimeters die je op het conto van de rondere bumpers mag schrijven. Met een lengte van 4,34 meter positioneert Audi de nieuwe A3 Sportback netjes tussen de BMW 1 Reeks en de Mercedes A-Klasse in. Ingolstadt belooft de inzittenden meer binnenruimte, vooral op elleboog- en schouderhoogte. Ook achterin zou er meer bewegingsruimte zijn, maar daar hebben we weinig van gemerkt. 

Wat de kofferbak betreft, houdt de nieuwe Sportback het met 380 liter onder het bagagescherm bij een status quo. De dubbele vloer die kan worden uitgelijnd met de laaddrempel blijft van de partij, maar de automatisch openende achterklep is nieuw voor de Audi A3. Met neergeklapte achterbank groeit het laadvolume naar 1.200 liter. Dat maakt de Sportback kleiner dan de Leon, de Octavia én de Golf.

Het interieur oogt verrassend gewaagd...

Veranderde er stilistisch niet zoveel aan de buitenkant, dan kan je in het interieur wel van een grote evolutie en zelfs revolutie spreken. Eentje die we eerder ook al in andere nieuwe Audi’s zagen, maar die hier toch nog een eind verder gaat. En dan hebben we het natuurlijk over het volledig nieuwe en echt wel schitterend vormgegeven dashboard. Nu vinden we het jammer dat de handige draaiknop van het MMI-systeem uit zowat alle Audi’s en dus ook deze A3 verdwenen is. Zowat alles laat zich nu met de top van je rechterwijsvinger bedienen, anno 2020 lijkt dat nu eenmaal zo te moeten. Ook al zorgt het lang niet altijd voor een echte winst inzake gebruiksgemak.

Al zijn er voor sommige functies in de A3, net als bij de concurrentie uit München en Stuttgart, ook nog wel enkele klassieke knoppen. Zoals voor de airco, dat stemt ons echt wel gelukkig. Stembediening kan ook, volgens de ingenieurs die ze ontwikkelden beter dan ooit tevoren in staat om een natuurlijk klinkende taal te begrijpen. Al blijft zo’n omschrijving toch altijd voor interpretaties vatbaar.

Je krijgt standaard een scherm van 10,25 duim voor de vanzelfsprekend volledig digitale tellerpartij en centraal een tweede van 10,1 duim voor het infotainment. Nog fraaier wordt het met de weliswaar prijzige (2.430 euro) Plus-versie van die Virtual Cockpit en de bijhorende navigatie, de rij- en aanverwante info komt dan op een nog wat groter (12,3 duim) scherm en laat zich ook op verschillende manieren configureren. Leuk: de Audi A3 Sportback laat toe tot zes verschillende profielen op te slaan voor de positie van de stoelen, de voorkeuren inzake de airco, de media en de navigatie, de gegevens van de telefoon, het adressenbestand en zelfs de rijmodi. Jammer: er is ook wel wat info, zoals het brandstofniveau, waar je eventjes naar zoeken moet. 

Een ander markant punt is dat de bestuurdersstoel dichter bij de vloer is geplaatst. “Om het sportieve karakter van het model te versterken”, aldus Audi. En inderdaad, wie houdt van een dynamische rijstijl, zit gewoon beter in deze nieuwe A3 dan in de vorige generaties. Een gevoel dat nog wordt versterkt door de dikke stuurvelg en de S Line-semikuipstoelen die in ons testmodel waren geïnstalleerd.

Test: Audi A3 Sportback - AutoWereld 2020

Rijdt de Audi A3 Sportback ook sportief?

Het onderstel voelt verrassend zacht aan en remt tegelijk koetswerkbewegingen keurig af. Het stuur is relatief licht, maar biedt voldoende feedback. Net zoals voorheen kan de A3 Sportback zijn rijgedrag nog altijd aan de stemming van de bestuurder aanpassen via het Drive Select-systeem en zijn rijmodi (Comfort, Dynamic, Efficiency, Auto of Individual). En natuurlijk biedt Audi de liefhebbers van rijassistentie ook hier alles wat het in huis heeft: een adaptieve snelheidsregelaar met automatische remfunctie, actieve spoorassistentie, een dodehoekcontrole, een automatische noodremfunctie in de stad, enzovoort. De Audi A3 is nog geen autonome auto, maar hij komt behoorlijk dicht in de buurt. Maar sportief... wij houden het liever op dynamisch.

Misschien ligt het aan de motor?

Het zou kunnen, want sportief kan je de 35 TDI moeilijk noemen. Wel soepel, koppelrijk en zuinig. Het gaat om de jongste evolutie van de 2 liter-dieselmotor, gekoppeld aan een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling en hier 150 pk en 360 Nm sterk. En dat volstaat om deze Audi A3 Sportback in 8,4 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen en hem een topsnelheid van 224 km/u te bezorgen. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 4,7 liter per 100 kilometer, wat overeenkomt met een CO2-WLTP-uitstoot van 123 gram.

De AutoWereld-conclusie?

De A3 oogt niet alleen wat dynamischer en wat ruimer, hij is het ook. Het compromis tussen comfort en rijdynamiek is geoptimaliseerd en het interieur ziet er geweldig uit. Ook al zijn niet alle snufjes qua gebruiksgemak echt een stap vooruit, de wagen in zijn geheel is dat natuurlijk wel.

Test: Audi A3 Sportback - AutoWereld 2020

 

 

In dit artikel : Audi, Audi A3