Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Audi R8 V10 Performance Spyder (2019)

De Audi R8 Spyder is geen sportwagen, maar een openluchtconcert. AutoWereld doet de test met de V10 Performance.

185.240 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Eind vorig jaar kreeg de Audi R8 een technologische update, aan de GT3-racer gelinkte modificaties die de sportwagen meer spierkracht, meer snelheid en meer scherpte opleverden. De nog steeds atmosferische, opnieuw aan de S Tronic gekoppelde V10 ontwikkelt nu een vermogen van 570 pk voor een maximaal koppel van 540 Nm, een winst van respectievelijk 30 paarden en 10 Newtonmeters. De krachtigere versie heet niet langer Plus, maar Performance en puurt liefst 620 pk uit die 5,2 liter-krachtbron.

De R8 Spyder V10 Performance heeft aan 3,2 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te snellen en haalt een topsnelheid van 328 km/u. Volgens Audi Sport is gefacelifte versie niet alleen sneller rechtdoor, dankzij aanpassingen aan het chassis zou hij ook dynamischer geworden zijn. Een nieuwe onderstelset-up, een aangepaste kalibratie van de stuurinrichting en een optioneel in CFRP uitgevoerde stabilisator vooraan gaan op zoek gaat naar extra nauwkeurigheid en feedback bij het nemen van bochten, terwijl de herbekeken settings van de verschillende rijmodi meer onderscheid moet opleveren.

Als bestuurder heb je nog steeds de keuze tussen Comfort, Auto, Dynamic en Individual, alleen in Performance krijg je er nu drie extra programma’s bovenop voor optimale prestaties in respectievelijk droge, natte of winterse omstandigheden. Dankzij aanpassingen aan het elektronische stabiliteitsprogramma gaat de R8 ook steviger in de ankers. Van 100 naar 0 km/u win je tot anderhalve meter, van 200 naar 0 km/u bedraagt de winst zelfs vijf volle meters. Hoe snel je uiteindelijk stilstaat, hangt ook af van de keuze tussen conventionele en de koolstofkeramische remschijven.

2019 Audi R8 V10 Spyder - Ceramic Brakes

Wat verandert er?

Eigenlijk hebben we die extra power, die grotere lenigheid en die scherpere dynamiek nauwelijks gevoeld. De schuld van de testomstandigheden, aangezien het Vlaamse achterland niet zo gek veel mogelijkheden biedt om de 620 volbloeden uit te laten. Bovendien wou het weer niet altijd mee, want het regende vaker dan dat de zon schijnde. Ideaal om de volledig variabele Quattro-vierwielaandrijving naar waarde te schatten, maar verder vooral een tegenvaller. Die enkele keren dat we het dak van de R8 Spyder dan toch konden openleggen, was het evenwel genieten geblazen. Die atmosferische V10 is en blijft een juweeltje. 

De dakconstructie van de R8 Spyder weegt amper 45 kilogram, maar de extra verstevigingswerken aan het koetswerk voegen uiteindelijk 125 kilogram toe. Onderweg voel je dan ook dat deze Audi geen lichtgewicht is, vooral onder het remmen en bij lastwissels voel je met 1,7 ton onderweg te zijn. Verder voelt de R8 Spyder als een wat groot uitgevallen Audi TT Roadster, want het onderstel toont zich verrassend comfortabel bij legale snelheden.

Ook als het tempo de hoogte ingejaagd wordt, toont de R8 Spyder talent. Dankzij de vierwielaandrijving, de alerte gasrespons, het actieve sperdifferentieel tussen de achterwielen en de best agressieve gewichtsverdeling kan je deze Audi kinderlijk eenvoudig zetten. Nu lijkt de R8 nooit op een flinke rammeling te vragen, zoals bijvoorbeeld een Ferrari 488 of een McLaren 600LT dat wel voortdurend doen. Desgewenst raast de Spyder als een bezetene, maar deze Audi Sport-creatie heeft geen problemen met een kalmere aanpak.

2019 Audi R8 V10 Spyder - KJ (AutoWereld)

Conclusie?

Zonder die atmosferische V10 zou de R8 Spyder niet meer dan een bijzonder bekwame sportwagen geweest zijn. Eentje waarmee je kan pendelen, kan cruisen en kan knallen. Maar mét die messcherp reagerende, geweldig klinkende en gewillig aan de gas hangende krachtbron verheft deze Audi zich boven de massa en speelt hij mee moeiteloos mee met de grote sportwagenconstructeurs.

Misschien blijft het allemaal net iets te braaf, missen we de dadendrang van sommige concurrenten. En het blijft een Audi, geen Porsche. Maar verder...

 

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi R8

Geschreven door op