Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

AUTOSHOW BRUSSELS 2020

Ontdek hier alle saloncondities en het beste van het Autosalon 2020

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Audi S6 TDI Avant Quattro Tiptronic (2019)

De Audi A6 is er nu ook als S6 Avant, al wordt die tegenwoordig aangedreven door een mildhybride TDI-krachtbron. AutoWereld doet de test.

78.780 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat is dit?

Ook de nieuwe Audi A6 is er opnieuw als snelle S6 en als nog snellere RS6. Toch verandert er het een en het ander, want die nieuwe S6 doet het zonder benzinemotor. Ingolstadt steekt een TDI-dieselkrachtbron in de neus, een beul van een V6 die een cilinderinhoud van 3 liter combineert met een piekvermogen van 350 pk en een maximumkoppel van 700 Nm. De Quattro-vierwielaandrijving en de Tiptronic-achttrapsautomaat zijn standaard.

Voor wat extra jus zorgt de elektrische compressor, die Audi tussen de inlaatpoort en de intercooler van de S6 TDI monteert. Die sterke e-turbo stuwt de lucht onder hogere druk de cilinder in, goed voor 2,4 bar en 7 kW extra. Voor de broodnodige voeding zorgt het 48-voltsysteem, dat ook de start-generator van de nodige stroom voorziet en dus ook helpt op de dieseldorst te drukken. Het weekje testrijden besloten we met een gemiddelde van 8,8 liter per 100 kilometer.

En dat is lang niet slecht. Omdat de Audi S6 Avant een lengte van bijna vijf meter mixt met een massa van vlot 2,2 ton. En omdat die S6 Avant aan 5 seconden genoeg heeft om van 0 naar 100 km/u te sprinten en over voldoende longinhoud beschikt om een hele dag aan meer dan 200 km/u over de Autobahn te vlammen. Het klinkt allemaal wat minder sexy dan vroeger, een V6 TDI is nu eenmaal geen V8 TFSI. Maar bij dagelijks gebruik blijven de repercuties beperkt.

Wat verandert er?

Het lijnenspel van de huidige A6-generatie oogt sowieso wat forser dan dat van zijn voorganger. Audi heeft aan enkele gerichte koetswerkingrepen genoeg om de A6 tot een stoere S6 te transformeren. Denk aan de typerende zijspiegels uit aluminium, aan grotere velgen en aan subtiel spoilerwerk. De Navarra-blauwe lak van onze testwagen past uitstekend met de optionele 21-duimsvelgen. Opgelet: de vuistgrote einddempers die onderaan de achterbumper hangen, zijn fake (Audi heeft het over de "Cold Exhaust Solution). Jammer.

Om de rijdynamiek te optimaliseren, staat de Audi S6 op een met 20 millimeter verlaagd sportonderstel met adaptieve demping. Ons testexemplaar deed daar een actief meesturende achteras en een actief achterdifferentieel bovenop, opties die de beweeglijkheid van de snelle Audi alles behalve kwaad doen. Hoewel het geboden veercomfort op een hoog niveau blijft acteren, kan je ook luchtvering onder je S6 laten monteren.

De TDI-krachtbron presteert als een voorhamer. De hernemingen maken indruk en de digitaal opgesmukte V6-klank bekoort. Maar het is geen sportmotor. De loopcultuur, de krachtonplooiing en de soundtrack zijn moeilijk te verzoenen met de sportieve missie die de Audi S6 wil vervullen. Bovendien verloopt de wisselwerking met de Tiptronic-achttrapsautomaat niet altijd even vlot, toch niet in de Comfort-modus.

Conclusie?

Het grootste probleem van de Audi S6 TDI? Zijn voorganger. Die deed het met een benzinemotor, een 4 liter-V8 die een stuk krachtiger voor de dag kwam en nog heftiger aan de teugels trok. Want verder toont deze Avant zich een geweldige sportbreak, met een mooie balans tussen sport en comfort, tussen prestaties en brandstofverbruik. Misschien had Audi de S6-badge beter op de A6 55 TFSIe gekleefd...

 

In dit artikel : Audi, Audi A6

Geschreven door op