Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Bentley Bentayga V8 (2018)

Na de W12 en de Diesel acht Bentley de tijd rijp voor een derde Bentayga-variëteit. AutoWereld doet de test met de V8.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De derde variatie op het Bentayga-thema. Bentley trapte af met de W12 (608 pk!) en voegde wat later de Diesel (900 Nm!) toe. Nu maakt de 550 pk en 770 Nm sterke V8-benzineversie zijn intrede. En die moet de populaire (meer dan 10.000 verkochte exemplaren!) luxe-SUV wat spannender maken.

Hoe denkt Bentley dat te doen?

  • Herwerkte V8-biturbo van Porsche-origine, 550 pk en 770 Nm sterk
  • Rode zone op 7.000 opm, hoogte ooit voor productie-Bentley
  • In 4,5 seconden naar 100 km/u, een top van 290 km/u
  • Cilinderdesactivatie drukt de CO2-uitstoot tot 260 gram
  • Vergeet chroom, de Bentley Bentayga doet het met zwarte koetswerkdetails
  • Introductie Carbon Fibre-aeropakket voor het koetswerk
  • Introductie van interieurinlays uit glanzend koolstofvezel
  • Introductie koolstofkeramische remmen met rode klauwen

Bentley Bentayga V8 ENGINE

Een instapversie van de Bentley Bentayga, zeg maar?

Bentley noemt de V8 een nadere invulling van het Bentayga-thema. De SUV leverde de Britse autobouwer een heleboel nieuwe kopers op, doorgaans jonger en vaak vrouwelijker dan het bestaande klantenbestand. En die vonden dat die Bentayga toch net iets sportiever, iets wilder mocht. Meer voetballersauto, als je wil.

En deze V8 is het antwoord op die vraag. Omdat die biturbo wat brutaler aan de teugels trekt, wat gretiger toeren maakt en wat heftiger door de uitlaatpijpen blaft. Toch als je voor de Sport-rijmodus kiest. Maar vooral omdat de Bentayga V8 een aantal sportievere, wat wildere opties introduceert.

Geen chromen koetswerkdetails meer, op de V8 kleuren ze glanzend zwart. Niet alleen het radiatorrooster, maar ook de randen rond de koplampen, de strips aan de deurhendels en de omlijsting op de kofferklep. En het kan nog stoerder, want desgewenst zegent Bentley de Bentayga met een spoilerpakket of met een setje koolstofkeramische remmen met knalrode klauwen.

2018 Bentley Bentayga V8 SPOILER

Sportievere looks, akkoord. Maar de V8 is toch minder krachtig dan de W12?

Jawel. De V8 heeft maar 550 pk. En maar 770 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt maar liefst 4,5 seconden. En hij rijdt niet sneller dan 290 km/u. De stakker. Neen, op papier is de Bentayga V8 inderdaad een zucht trager. Maar onderweg voelt hij sneller aan dan de W12. Meer muscle car, minder limousine.

Het 4 liter-blok is dat van Porsche, met twee in de V gepositioneerde twinscrollturbo’s. En met cilinderuitschakeling, zodat de krachtbron waar mogelijk op vier in de plaats van alle acht de benen hinkt. Het levert een gemiddelde CO2-uitstoot van 260 gram op.

Die V8 zorgt er ook voor dat de Bentayga minder gewicht op de bascule zet. Zo’n 50 kg levert de motorruil op, kilo’s die de neus verlichten en de gewichtsverdeling naar een 57,5/42,5-split duwt. Dat vraagt om een andere set-up van de luchtvering en de adaptieve dempers, van de elektronische rijhulpmiddelen en van de actieve rolstangen die aangestuurd worden door de 48V-huishouding. Het zorgt ervoor dat deze Bentley wat beter luistert naar wat de bestuurder probeert te vertellen en dat de SUV zich wat lichtvoetiger van bocht naar bocht beweegt.

Naast de slingerende bergwegen rond Kitzbühel en de gestrekte Autobahn richting München konden de Bentayga ook op het ijs en in de sneeuw proberen, winterse omstandigheden waarin de combinatie van onderstuur en een massa 2,4 ton om drama smeken. Niets daarvan. Je moet ervoor werken, maar de SUV drift een eindje weg. Niet naar de sneeuwmuren kijken, de rest kwam als vanzelf.

2018 Bentley Bentayga V8 REAR

Is de V8 dan beter dan de W12?

Opvallend anders. En in onze ogen vooral leuker, zonder aan comfort of bruikbaarheid in te boeten. Dus ja, we prefereren de V8 inderdaad boven de W12. Maar de allerbeste Bentley Bentayga, dat blijft die Diesel. Echt waar.

Het AutoWereld-oordeel?

Je kan voor of je kan tegen het concept zijn, je kan er niet omheen dat Bentley Bentayga een steengoede SUV is. En als V8 wordt hij weer net iets beter, toch als je de W12 als referentiepunt neemt. Wat vlotter en wat vrolijker. Zowat even snel, maar hij geraakt net iets verder op een volle tank en kost je een halve rib minder. Alsof dat de klanten iets schelen kan. Enkel op prestige met de V8 het afleggen.

Bentley zag de Bentayga het liefst als een SUV die het beste van de Porsche Cayenne met het beste van de Range Rover combineert. En die ambities maakt deze V8 simpelweg waar.

2018 Bentley Bentayga V8 INTERIOR

 

 

 

In dit artikel : Bentley, Bentley Bentayga

Geschreven door op