Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / ALPINA B5 BI-TURBO (2011) - Tuningtest

Wie niet kan wachten op de nieuwe BMW M5 kan bij Alpina terecht voor deze 507 pk sterke en 307 km/u snelle B5 Bi-Turbo.

ALPINA B5 BI-TURBO (2011) - Tuningtest #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Dat gaan ze bij BMW niet graag horen...

Dat valt best mee, de onderlinge relaties tussen het moederhuis in München en de tuningspecialist uit Buchloe zijn immers opperbest. Die nauwe band gaat terug tot in de jaren '60, toen Burkard Bovensiepen zich bezighield met de ontwikkeling van de Weber-carburatoren voor de BMW 1500. Al maakte Bovensiepen natuurlijk vooral naam op de racecircuits met zijn onder de Alpina-vlag koersende BMW-modellen. Daaruit groeide het tuningbedrijf dat zich sinds 1983 een erkende constructeur mag noemen en dat zich enkel en alleen op BMW's concentreert.

Nu koestert Alpina niet de ambitie om een M5-kloon te maken, deze B5 mikt immers op een publiek van fijnproevers dat veelzijdigheid en klasse hoger inschat dan pure prestaties of Nordschleife-rondetijden. Zie je de M5 als de sportwagen, dan is de B5 eerder een GT. Geen extraverte bodykit, dus. Maar subtiele aanpassingen die potentie fluisteren en niet schreeuwen.

Die potentie, over wat hebben we het dan?

Onder de motorkap ligt de stevig herwerkte 4,4 liter-biturbo uit de BMW 550i, al duwden de Alpina-ingenieurs het piekvermogen van de V8-krachtbron naar 507 pk en het maximumkoppel naar 700 Nm. En daarmee sprint de B5 Bi-Turbo in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 307 km/u. Even vergelijken: de eveneens door twee turbo's op smaak gebrachte 4,4 liter-V8 uit de nieuwe M5 ontwikkelt 560 pk en 680 Nm, goed voor 4,4 seconden voor de 0-100 en voor een top van 305 km/u.

De Alpina-creatie is dus zowat even snel, maar het motorkarakter is zachter en de krachtonplooiing verloopt docieler. Daar is de transmissie niet helemaal vreemd aan, want waar de M5 naar een gerobotiseerde zevenbak grijpt, doet de B5 het met een tot Switch-Tronic herdoopte achttrapsautomaat. De ZF-bak werd helemaal herwerkt, waarbij Alpina de met B6 GT3-racewagen verzamelde knowhow aanwendde om de schakelovergangen te optimaliseren. Bij het opschakelen wordt bijvoorbeeld even een cilinder uitgeschakeld om zo een lichte terugval van het koppel te bekomen die nodig is om een vrijwel naadloze overgang tussen de twee verzetten te bekomen.

En hou gedraagt de B5 zich tijdens het betere bochtenwerk?

Uitstekend. De BMW 5 die Alpina als donormodel gebruikt, mag zich reeds een van de beter sturende auto's van het moment noemen. Zeker omdat de B5 Bi-Turbo de belangrijkse rijhulpsnufjes zoals de meesturende achteras adopteert. De met zachte rubbers omgorde 20-duimsvelgen, de specifieke sportophanging en de gestuurde demping maken het plaatje compleet. De B5 Bi-Turbo kan zijn bijna 2 ton wegende lijf uitstekend wegstoppen en ontwikkelt tonnen grip, alleen moet je ook de plaats vinden om het machtige potentieel ook te kunnen aanspreken.

Voor de prijs moet je het alvast niet laten. Hoewel de 98.500 euro die Alpina voor de B5 Bi-Turbo angstaanjagend hoog is, schudt de aankomende M5 nog meer euro's uit je zak. En waar de nieuwe M5 de breakversie wellicht verliest, komt de B5 wel net zo vrolijk als Touring.



Motor: V8, biturbobenzine, 4.395 cc, 507 pk (5500 opm), 700 Nm (3000 opm) Transmissie: RWD, 8A Prestaties: 307 km/u, 0-100 km/u in 4,7 sec. Normverbruik: 10,8 l/100 km Prijs: 98.500 euro

Foto’s: Peter Staes

Tuningtest in AutoWereld 295

In dit artikel : Bmw Alpina, Bmw Alpina B5

Geschreven door op