Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / ALPINA D3 BI-TURBO (2011) - Tuningtest

De Alpina D3 is een nauwelijks vermomde BMW 320d Coupé, maar dan met voldoende pep om een 335d van antwoord te dienen.

ALPINA D3 BI-TURBO (2011) - Tuningtest #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :



Over hoeveel pep spreken we dan?

De Alpina-technici vertrokken met de 177 pk sterke 2 liter-turbodiesel uit de BMW 320d en namen vooral de turboladers en de sturing van het injectiesysteem onder de loep om het vermogen tot 214 pk op te vijzelen. Het maximaal koppel klimt intussen van 350 naar een redelijk indrukwekkende 450 Nm.

Opmerkelijk is dat deze biturbokrachtbron met gefaseerde werking erg hoog in de toeren gaat. Tot 5.200 opm als het moet. En daarmee krijgt deze dieselmotor een bijzonder karakter dat eerder aanleunt bij een zespitter die op benzine loopt. Alleen het kloppende geluid bij stationair draaien, verraadt dat er een zelfontbrander onder de motorkap van de Alpina D3 schuilt.

Die Alpina-modificaties bezorgen de D3 prestaties die in lijn liggen met die van gereputeerde zescilinders met een zuigerverplaatsing van 3 liter en meer. De topsnelheid bedraagt nu 244 km/u en het sprintje van 0 naar 100 km/u vraagt nog 6,9 seconden, terwijl het gemiddelde normverbruik op een lage 5,4 liter per 100 km plafonneert. Al zijn het vooral de hernemingen die indruk maken.

Zowel de kracht als de souplesse van de turbodiesel maken indruk en zorgen voor een flinke portie rijplezier, dat nog eens versterkt wordt door de sportievere afstelling van het onderstel.



Klinkt leuk. Hoeveel kost de ombouw van 320d naar Alpina D3?

Alpina mikt op een select publiek van liefhebbers, niet op de grote fleetmassa. En dat vertaalt zich in de prijs, want deze D3 kost minstens 43.000 euro. En dat is toch een stevige hap duurder dan zelfs een goed uitgeruste 320d Coupé. Nu doet Michel Martin, de Belgische Alpina-invoerder, wel een toegift door het vermogen af te toppen tot een fiscaal interessantere 211 pk.

Maar dan krijg je natuurlijk wel een van de snelste 2 liter-turbodiesels van het moment voor in de plaats. De hernemingen liggen bijvoorbeeld op haast hetzelfde niveau als de BMW 640i Coupé die we onlangs testreden. Toch geen slak.



En wat krijg je daar naast die motoraanpassingen dan voor in de plaats?

Een heel exclusieve BMW. Want het plaatje wordt verder compleet gemaakt met de spaakvelgen van het huis waarop sportrubbers liggen en bescheiden voor- en achterspoilers die het lifteffect bij hoge snelheid reduceren. De bekende Alpina-striping kan daarbij nog voor de finishing touch zorgen.

In het interieur zijn de aanpassingen discreet met de bekende blauwe wijzerplaten en het serienummerplaatje dat de exclusiviteit onderstreept. Het verschil met een huis-tuin-keuken-320d is in elk geval frappant.



Motor: L4, biturbodiesel, 1995 cc, 211 pk (4100 opm), 450 Nm (2600 opm) Transmissie: RWD, 6A Prestaties: 244 km/u, 0-100 km/u in 6,9 sec. Normverbruik: 5,4 l/100 km Prijs: 43.000 euro

Foto's: Peter Staes

In dit artikel : Bmw Alpina, Bmw Alpina D3

Geschreven door op