Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Prototypes en conceptcars / BMW Vision iNext zoekt antwoorden

Hoe gaan we ons in de nabije toekomst verplaatsen? BMW gaat op zoek naar antwoorden met de Vision iNext, een elektrisch aangedreven en autonoom rijdende SUV.

Overzicht :

We weten niet wat de toekomst brengen zal. Maar dat het wagenpark grotendeels elektrisch aangedreven en autonoom rijdend zal zijn, daar lijkt zowat elke constructeur het intuseen mee eens. Ook BMW, dat deze Vision iNext omschrijft als een bouwsteen voor de toekomst. Als een antwoord op de vraag hoe we ons morgen en overmorgen zullen voortbewegen van punt A naar punt B. Het blijft overigens niet bij een theoretische denkoefening, verpakt in een futuristisch jasje. Loop 2021 gaat de iNext in productie.

Het is niet de eerste keer dat BMW vooruit kijkt naar een elektrische, autonome en geconnecteerde autotoekomst. Denk maar aan de Vision Next100, waarmee de Beierse constructeur de traditionele "Freude am Fahren"-leuze probeerde te rijmen met de zelfstandig rijdende auto van de toekomst. Ook deze Vision iNext maakt gebruik van een autonome Ease-modus en een klassieke Boost-stand waarin een van de passagiers zich weer tot bestuurder promoot. Maar verpakte de Next100 zich nog als slanke sedan, dan trekt de iNext een cross-overplunje aan.

2018 BMW Vision iNext Concept

Verleidingskracht

BMW vroeg zich ook af of de auto van de toekomst even begeerlijk zou blijven wanneer de rol van bestuurder grotendeels wegvalt. Want de identitiet van onze Heilige Koe hangt vaak samen met het design, de wegligging en irrationele elementen zoals de motorklank of de schakelovergangen. Die zaken vallen grotendeels weg bij een elektrisch aangedreven en autonoom rijdende auto. Ook daar probeert de Vision iNext een antwoord op te verzinnen.

Vandaar die Boost-rijdmodus. Vandaar de belofte dat elke BMW altijd een stuur zal hebben, zelfs al wordt het dan enkel gebruikt om donuts te draaien op je oprit. Of dat antwoord de petrolhead ook zal overtuigen, is weer iets gans anders. De elektrische BMW i3 heeft ook zijn fervente fans of rabiate tegenstanders. Maar je kan moeilijk zeggen dat hij niet relevant gebleken is. Die rol hoopt de iNext ook te vervullen, maar dan met autonome rijfunctionaliteiten en verregaande connectiviteit.

2018 BMW Vision iNext Concept

Bekend bakkes

Verrassen doet de Vision iNext niet. Het lijnenspel van deze SUV mixt de vormtaal van de i3 met de proporties van een X5, met designelementen die we eerder tegenkwamen op conceptcars zoals de BMW i Vision Dynamics uit 2017. Zoals die smalle lichtstroken en dat uitgesproken rooster, dat niet langer dient om een verbrandingsmotor te koelen maar propvol sensoren zit om die de omgeving voortdurend scannen en interpreteren. Zoals elke zichzelf respecterende conceptstudie doet de iNext het met een transparante dakconstructie en gigantische velgen (24-duimers, om wat preciezer te zijn), maar zonder B-stijlen, zonder klassieke zijspiegels en zonder deurhendels.

Het in zachte kleuren gedrenkte en met luxueuze materialen getooide interieur is opvallend minimalistisch. Geen versnellingspook, geen bedieningsmodules, geen knoppen noch hendels. Alle informatie wordt verzameld op twee digitale schermen, een kleinere display voor de bestuurder en een veel grotere, centraal op de boordplank. De bediening gebeurt grotendeels via gebaren, via de stem of via projecties.

2018 BMW Vision iNext Concept

Honger en dorst

Ook de Vision iNext wil een plek zijn waar je de inzittenden zich kunnen ontspannen, waar ze kunnen slapen of kunnen werken, naar Spotify kunnen luisteren of Netflix kunnen bekijken. Er is ook een zogehten Exploration-modus waarbij je op de hoogte gehouden wordt van interessante restaurants, interessante bezienswaardigheden of leuke evenemente op je route. 

Geen woord overigens over de elektrische aandrijving van de BMW Vision iNext. Al lieten de Duitsers eerder al verstaan dat ze werkten aan verschillende batterijepakketen, waarbij de voorlopig krachtigste accu een capaciteit van 120 kWh zou combineren met een piekvermogen van vlot 800 pk en een rijbereik van minstens 700 kilometer. 

2018 BMW Vision iNext Concept

 

 

 

In dit artikel : BMW

Channel Manager Produpress Websites

Twitter: @janssensklaas / Instagram: @janssensklaas

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken