Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW 530e iPerformance (2017)

Ook de nieuwe BMW 5 Reeks komt er nu als plug-in hybride, oftewel 530e iPerformance. AutoWereld doet de test.

62.500 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Ook de BMW 5 Reeks komt nu met stopcontact, een extraatje dat ongetwijfeld goedkeurend onthaald zal worden op de bedrijfswagenmarkt, waar een lage CO2-uitstoot in zachtere taksen resulteert. Wij zijn de 530e iPerformance gaan uittesten op zijn eigen grondgebied: Beieren.

Kort samengevat:

  • Gelijkaardige aandrijflijn als 740Le xDrive, met minder vermogen en enkel achterwielaandrijving
  • 50 kilometer elektrisch bereik
  • Vanaf volgend jaar draadloos opladen
  • Iets goedkoper dan 530d
  • Kleinere koffer
  • Niet als Touring

Dit is dus een 740Le in het klein?

Exact, in vele opzichten. Hij neemt immers de aandrijflijn inclusief batterijpakket van zijn grote broer over, zij het dan met een minder krachtige benzinemotor. De hiërarchie stelt nu eenmaal zijn wetten. Voorin treffen we dezelfde 2 liter-turbo, maar dan met 184 in de plaats van 258 pk. De 7 heeft ook vierwielaandrijving, de 5 doet het via de achterwielen.

De elektrische lijn is wel dezelfde, met een motor van 83 kW, die de krachten bundelt met de 2.0 via een achttrapsautomaat.

Onder de achterbank zit een batterijenpakket van 9,2 kWh, dat in dit geval een elektrische autonomie van 50 kilometer belooft.

Hoe presteert de BMW 530e?

Dat hangt ervan af welk soort trajecten je rijdt, maar ons viel het vooral op dat-ie zijn batterijen vooral inzet in stedelijk verkeer, waar de benzinemotor zo vaak mogelijk wordt uitgeschakeld. Op de snelweg gebruikt hij zijn elektrische kracht vooral als hulpje tijdens het accelereren, verder zie je de autonomie daar niet noemenswaardig slinken.

In zulke omstandigheden haal je vlot een gemiddeld verbruik van 7 l/100 km, en dat kan zelfs nog lager. Uitstekend voor een benzinewagen die van 0 naar 100 km/u snelt in 6,2 seconden.

Je kan er ook voor kiezen om zuiver elektrisch te rijden, met een druk op de eDrive-knop. Dat kan tot 140 km/u.

Het normverbruik bedraagt 1,9 l/100 km, maar da's natuurlijk gemeten op de testbank en met volle batterijen, waarbij het 'traject' grotendeels emissieloos wordt afgelegd.

En rijdt het aangenaam?

Ja hoor, je hebt meer dan genoeg grinta onder je rechtervoet en je hoort nauwelijks wanneer de verbrandingsmotor in- en uitschakelt.

Ondertussen kan je netjes op de schermen volgen hoe de energiestromen lopen. Net zoals bij elke andere hybride.

Hoe onderscheidt de 530e zich van een 530i?

Eerst en vooral: de koffer is wat kleiner, je verliest 120 liter aan volume. Ter compensatie kan je ook geen breakversie bestellen, want die is er niet. Een groot deel van de 530e's gaat naar de VS en daar lust men dat soort koetswerken minder, dus BMW voorziet deze variant niet.

Uiterlijke weggevers zijn de blauwe spijlen in de nieren en de dito accenten in de velgen, net als de her en der verspreide eDrive-logo's.

Belangrijk om weten is ook dat de benzinetank slechts 46 liter groot is, in de plaats van 68 bij de 530i. Gebruik je de stekker dus niet, dan sta je sneller aan het tankstation dan je lief is.

Het is geweten dat vele plug-inrijders ook daadwerkelijk die stekker niet gebruiken. Om het hen nog wat gemakkelijker te maken, biedt BMW vanaf volgend jaar ook draadloos opladen aan, tegen meerprijs. Zoals een draadloze tandenborstel: je parkeer de auto boven het laadstation en de batterij wordt automatisch bijgevuld. Handig.

Het AutoWereld-oordeel?

Afgezien van de beperktere koffer en de kleinere benzinetank bindt de 530e niet in op gebruiksgemak. De prestaties zijn meer dan adequaat, wie zijn best doet kan er zuinig mee rijden en ook de prijs is niet hoger dan die van een 530d. De integratie is naadloos, wat wil zeggen dat je nauwelijks merkt wat er allemaal gaande is in de machinekamer. Deze 530e vervult zijn plicht.

In dit artikel : BMW, BMW 5 Reeks

Journalist AutoGids/AutoWereld