Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / BMW 420i Cabrio (2021)

De BMW 4 Reeks is er nu ook als Cabrio. AutoWereld doet de test met de 420i.

55.000 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

Door te kiezen voor een hard wegklapdak, in de overtuiging dat dat een mirakeloplossing was tegen geluid van buitenaf en tegen slecht weer, koos München eigenlijk voor een compromisoplossing. Die complexe constructie ging moeilijk open en dicht, maakte de vorige BMW 4 Reeks Cabrio nodeloos zwaar en zorgde ervoor dat hij stilistisch erg dicht aan bij de 4 Coupé ging aanleunen. Daarbij verwaarloosde de Beierse constructeur ook het visueel verfijnde aspect van een stoffen kap, dat toch voor het exclusieve kantje zorgt dat de vorige generatieontbrak. Voor zijn jongste 4 Reeks Cabrio heeft BMW opnieuw gekozen voor een stoffen kap in plaats van een stalen wegklapdak. Dat maakt niet alleen het design eleganter, maar gaat volgens de constructeur ook gepaard met meer rijplezier.

En BMW heeft geen half werk verricht. De stoffen constructie scharniert op nieuwe, platte bogen die het mogelijk maakten een glazen achterruit met ontdooiing te integreren, evenals verschillende lagen isolatiemateriaal. De laatste van die lagen bestaat uit harde panelen om het interieur beter te isoleren. Deze nieuwe, innovatieve kap is niet alleen 40 procent lichter dan het stalen wegklapdak van de vorige BMW 4 Reeks Cabrio, maar blijkt ook ongelofelijk geluiddempend. In gesloten configuratie zou je echt zweren dat je in een Coupé zat. Goed gedaan!

Wat de motoren betreft, neemt de Cabrio het gamma van de Coupé over, met als instapkrachtbron de drukgevoede viercilinder van 184 pk zoals in de door ons geteste BMW 420i Cabrio. Terwijl de 420d (tweeliter-viercilinder op diesel, 190 pk) en de M440i xDrive (drieliter-zescilinder op benzine, 374 pk) standaard voorzien zijn van een versterkte starter-alternator die gekoppeld is aan een extra batterij op 48 volt, moet de 420i het zonder doen – net als de 430i (tweeliter-viercilinder, 258 pk) trouwens. Dat vinden we een beetje moeilijk te begrijpen in deze tijden waarin de constructeurs tot alles bereid lijken te zijn om zelfs het minste grammetje CO2 te besparen. Nu wist onze BMW 420i Cabrio relatief zuinig te blijven door slechts 7,8 l/100 km te drinken. Niet slecht voor een cabriolelet die toch 1.765 kilo op de weegschaal zet.

En dan is er nog het dynamische aspect, waar BMW’s al decennialang prat op gaan. Een kwaliteit die de 420i Cabrio wat het onderstel betreft, gelukkig nog altijd bezit, al is de vrij brave en weinig uitbundige tweeliter beslist niet de meest geschikte motor om daarvan te profiteren. Begrijp ons niet verkeerd: deze drukgevoede viercilinder is verre van een pantoffelheld, maar hij klimt zo lineair in de toeren dat je er weinig sensaties uithaalt… In 8 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten is één ding. De manier waarop is iets anders. Kortom, in de BMW 420i Cabrio is het niet het aandrijfgeheel dat je kippenvel zal bezorgen

Test 2021 BMW 4 Reeks Cabrio - Review AutoWereld

Wat verandert er?

Met een lengte van 4,77 meter is de BMW 4 Reeks Cabrio bijna 13 centimeter langer dan zijn voorganger. Een flinke groeischeut dus, die ook gepaard gaat met forsere schouders (+3 centimeter) en een langere wielbasis (+4 centimeter). De Cabrio blijft een strikte vierzitter, met een achterbank die vrij ruim is, maar nog altijd minder comfortabel dan die van een BMW 4 Reeks Coupé. Zoals altijd is de breedte op schouderhoogte enigszins beperkt als gevolg van koetswerkverstevigingen, terwijl de rugleuningen verticaler opgesteld is om erachter genoeg plaats te hebben voor de geopende kap.

Toch is het perfect mogelijk om lange ritten met vier volwassenen te maken, op voorwaarde dat de grootsten voorin zitten en dat je relatief vaak halt houdt om even de benen te strekken. Om storende windgeluiden en turbulenties in je nek te vermijden kun je best nog enkele seconden extra incalculeren om het windscherm te installeren. Een onmisbaar accessoire, dat gerust deel had mogen uitmaken van de standaarduitrusting… maar dat BMW koppig naar de optielijst blijft verwijzen (370 euro, of 2.465 euro als onderdeel van het Cabrio Pack). Met dat scherm kun je in alle sereniteit cabriorijden, want de twee voorste plaatsen zijn dan perfect gevrijwaard van luchtstromingen. En verder kun je je voortaan net als bij Mercedes trakteren op een in de hoofdsteunen geïntegreerde nekverwarming (een optie van 560 euro, eveneens inbegrepen in het Cabrio Pack)… al leek die ons wat flauwtjes vergeleken met andere die we al konden testen (met name bij Mercedes).

Voor de koffer ten slotte geven de Duitsers een volume van 385 liter op, 15 liter meer dan voordien. In de meeste gevallen is dat genoeg, al is de toegang aan de smalle kant. Het wordt echter minder interessant wanneer je de kunststof scheidingswand installeert die de ruimte afbakent om de geopende kap te herbergen… Op papier beschik je dan nog altijd over 300 liter, aldus BMW, maar in de praktijk is de hoogte dan dermate beperkt dat er nog maar weinig in past. Maar geen paniek: wanneer de twee achterste plaatsen niet in gebruik zijn, kun je daar nog wat extra bagage kwijt.

En hoe zit dat nu met dat rijplezier? Ook als Cabrio beschikt de BMW 4 Reeks over een evenwichtig chassis met een bijna fiftyfifty gewichtsverdeling en een bijzonder snedige voortrein, die verbonden is met een millimeternauwkeurig stuur… dat uiteindelijk echter te levendig is voor de motor. Om nog maar te zwijgen over het feit dat het stuur tegelijkertijd verre van comfortabel is (de weerstand neemt vaak te sterk toe, in de Sport-modus zelfs karikaturaal), en onvoldoende koersstabiliteit biedt voor een echt sereen gevoel op lange snelwegritten. Over de karakterloze 2 liter-turbobenzine hadden we het eerder al...

Test 2021 BMW 4 Reeks Cabrio - Review AutoWereld

Conclusie

Afgaand op het discours van BMW moest deze terugkeer naar de stoffen kap gepaard gaan met een verhoogd rijplezier. In dat opzicht heeft deze 420i Cabrio ons enigszins op onze honger gelaten… Misschien komt dat door de basismotor die echt kampt met een gebrek aan persoonlijkheid, of door het te levendige stuur, dat slecht past bij het reële dynamische potentieel van de auto.

Anderzijds werden we wel verleid door zijn algemene rijcomfort van de BMW 420i Cabrio, zijn uitstekende geluiddemping met de kap toe en de rust die de voorste inzittenden genieten met de kap open… met het optionele windscherm geïnstalleerd natuurlijk. Voor een rustig ritje en vanuit budgetstandpunt – al is 54.000 euro absoluut gezien nog altijd erg veel geld – kan de 420i volstaan. Het echte rijplezier is echter wellicht elders in het gamma te vinden, bij de 430i of de M440i xDrive bijvoorbeeld.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by AutoWereld (@autowereld)

In dit artikel : BMW, BMW 4 Reeks

Tests

Onze tests

Stockwagen BMW

Nieuwe bmw in stock

Tweedehands BMW

Tweedehands bmw

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoWereld helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!