Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / CADILLAC ATS 2.0T (2012)

Na de BLS waagt Cadillac zich opnieuw aan een uitdager voor Duitse hitkanonnen genre Mercedes C, Audi A4 of BMW 3. Zijn de Amerikanen overmoedig of is deze ATS een listige underdog?

CADILLAC ATS 2.0T (2012) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

En is die, net als de BLS indertijd, gebaseerd op ander GM-gerief?

 

Voor de BLS maakte Cadillac dankbaar gebruik van de - God, hebbe zijn ziel - Saab 9-3. Deze ATS staat op het zogeheten Alpha-platform, en maakt als eerste in de groep van die bouwstenen gebruik. Van top tot teen is hij dus gloednieuw. Cadillac startte vijf jaar geleden met het ontwikkelingswerk van dit onderstel, op de Nürbrugring nota bene, en na wat vertragingen omwille van de bekende financiële perikelen is eindelijk de eerste vrucht van het geleverde werk klaar.

 

Positief alvast is dat Cadillac eindelijk heeft begrepen dat "big" niet altijd "better" betekent. De ATS is dan ook het resultaat van een zoektocht naar minder. Zoals in minder gewicht, minder verbruik  en minder cilinderinhoud. De afmetingen schelen dan weer niet zo bijzonder veel met die vroegere BLS. De ATS is gewoon wat breder en lager, alsook een neut minder lang. Dat postuur past netjes bij de agressief-sportieve lijnen van het design. De ATS staat er wel, en hij heeft wat van een spies met zijn spitse koplampen, V-vormen en scherpe accenten. Verrassend is iets anders, maar de vormtaal is zuiver en helder en dat bekoort. Evenals GM"s beslissing om er geen gekrompen CTS van te maken, maar meteen van een brandschone lei te beginnen.

 

Onder de kap zit geen roffelende V6, maar een 2 liter-turbobenzine van 276 pk. Evenveel paardenkracht als in de CTS 3.0 V6 dus, maar met twee cilinders minder. Voor de aanzet wordt dat de enige krachtbron - wat de ATS commercieel zowat vleugellam maakt -, al is ze ook combineerbaar met een automaat en vierwieltractie. Nu is Cadillac niet gek. Op een latere datum volgt er inderdaad een diesel. Dat wordt dus het uur van de waarheid voor de ATS, dit is voorspel.

 

Waarover GM met geen woord wil reppen, zijn andere koetswerktypes. Maar uit de lucht gegrepen is het niet als je er nog een coupé, cabrio en een break bij fantaseert.

 

 

Hij ziet er best premium uit. Is het interieur dat ook?

 

Het blijft Amerikaans, wat wil zeggen dat het keur van de materialen niet kan tippen aussie online casino aan het leder en kunststof die we in de Europese modellen aantreffen. Het cocongevoel is wel present, en je zit als bestuurder ook in een aangename commandopositie.

 

Inventief is vooral de boordplank. In de ATS lanceert Cadillac het CUE-multimediasysteem. CUE omvat een 8 inch groot aanraakscherm, dat overweg kan met de vingerbewegingen die zo typisch zijn voor een iPad. Swipen, knijpen en dubbel tikken met andere woorden. Het scherm detecteert ook de nabijheid van je vingers waarop het dan de anders verdwenen menubalk laat zien. Daar vlak onder huist een black panel waarvan de knoppen pas oplichten als je de auto start. Dat paneel functioneert via fraai krullende aanraakstrips. Als je een knop beroert, trilt het ganse paneel ook mee ter bevestiging van je keuzes.

 

Grafisch ziet het er allemaal bijzonder mooi en fris uit, en het laat de designers ook toe om het gros van de knoppenwinkel te elimineren. Helaas brengt het geen ergonomische meerwaarde mee. Een iPad is bedoeld om vanuit je zetel of vanop een treinbank te bedienen, maar in een bestuurdersstoel is de afleiding te groot en de weg vaak te hobbelig. Het aanraakpaneel haalt evenmin het gebruiksgemak van een klassieke draaiknop.

 

 

Ontwikkeld op de Nürburgring, dat voel je onderweg waarschijnlijk?

 

De ATS doet zijn uiterste best om rijdynamisch te imponeren. Hij kan daarvoor rekenen op een motor die hem in 6 seconden aan 100 km/u afzet, achterwielaandrijving op de basisversie, een uitgewogen chassis met een neutrale 50:50-verdeling, een sper met beperkte slip achteraan, een vijfarmige multilink en magnetorheologische dempers. Zo opgelijst is dat een betrekkelijk fameus arsenaal.

 

Uit zulke onderdelen kneed je geen lamme goedzak. De ATS wil zich altijd en overal opstellen als het scherpste stuk gereedschap in Cadillacs kist, en slaagt daar ook wel in. Hij luistert snel, houdt van een strak ritme en verzamelt met gemak snelheid. Het is zelfs bijzonder eenvoudig om snel te gaan, en een zweem onderstuur maakt het wat veiliger voor wie het evenwicht van dit chassis verstoort.

 

In de communicatie tussen man en machine gaat het ganse zootje echter de mist in. Het elektrisch bekrachtigde stuur levert niet de juiste voeling af, het rempedaal staat te zompig afgesteld en de demping reageert in de sportstand genadeloos en in de comfortstand nog altijd te hard. Het is jammer dat de ATS daar een kans laat liggen. Auditief is de beleving ook geen spetter. Hoog in de toeren lijkt de motor het gezoem van een modelvliegtuigje na te bootsen, waarop je dan maar automatisch voor een hogere versnelling gaat. Voor de rust rond je oren.

 

Samengevat?

 

De ATS heeft de juiste waar aan boord, maar er is nog wat polierwerk nodig om er een blinkende edelsteen van te maken.

 

Motor: 1998 cc, L4 (turbobenzine), 203 kW/276 pk bij 5500 opm, 353 Nm bij 1700-5500 opm Transmissie: achterwielaandrijving, manuele zesbak Prestaties: 240 km/u, 0-100 km/u in 6,0 sec. Normverbruik: 8,6 l/100 km CO2-uitstoot: 199 g/km Prijs: 38.130 euro

 

 

In dit artikel : Cadillac, Cadillac ATS

Journalist AutoGids/ AutoWereld