Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Cadillac CTS-V (2015)

Cadillac wil nog maar eens dingen naar de hand van de Europese klant en stuurt daarom meteen zijn grootste Don Juan, de CTS-V, in het veld. Alleen schreeuwt die Romeo zijn liefelijke woordjes eerder dan dat hij ze fluitstert. Het effect? AutoWereld doet de test.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Wat is dit?

De V is voor Cadillac wat de M is voor BMW. Achter die letter schuilt met andere woorden het nec plus ultra van wat de respectievelijke constructeur in de aanbieding heeft. Gekleefd op de kont van een CTS geeft dat 649 pk en 855 Nm, vermogen gepuurd uit een 6,2 liter grote V8.

Daarmee is deze V niet alleen de krachtigste CTS ooit, deze derde generatie is ook meteen de meest vermogende Cadillac uit de geschiedenis van het merk.

Cadillac CTS-V

Wat is er nieuw?

Het is nooit een geheim geweest dat ook deze derde editie CTS zou toppen met een V. Bijgevolg werd daar van meet af aan rekening mee gehouden bij de ontwikkeling van de meer modale versies, waardoor de aanpassingen zich nu tot een minimum beperkt zagen.

De structuur werd 25% stijver, terwijl de sporen voor en achter wat werden gerokken. De 19-duims Michelin Pilot Super Sport zijn specifiek ontwikkeld voor de CTS-V en dan ook enkel op dat model te bestellen, iets wat ook geldt voor de Brembo-remmen.

De ophanging zag zich eveneens lichtjes herwerkt en krijgt bijkomende hulp van het Magnetic Ride Control. Adaptieve dempers die ervoor moeten zorgen dat de rit even comfortabel als dynamisch verloopt.

Cadillac CTS-V

Wat zit er onder de motorkap?

Dezelfde geweldenaar die je in de Corvette Z06 met een natte broek opzadelt, weliswaar, in tegenstelling tot de Chevy, steeds gekoppeld aan de achttrapsautomaat van het merk. Zoals al gezegd, levert die drukgevoede 6,2 liter-V8 649 pk en 855 Nm (net zoals hij dat ook doet in de Z06 trouwens) wat moet volstaan om de CTS-V in 3,7 seconden af te zetten aan 100 km/u. Eens die grens bereikt, blaast de bonkige Cadillax rustig door tot de naald 320 km/u aangeeft.

Nee, nee, dat is geen tikfout. In tegenstelling tot zijn Duitse concurrenten doet Cadillac niet mee aan het beteugelen van de maximumsnelheid. Wat niet wil zeggen dat je daarom zoveel harder zal gaan. Geloof ons, 270 km/u zorgt al voor de nodige zweetvijvers. We willen echt niet weten welk vocht dan bij 320 km/u besluit het lichaam te verlaten. Nu, dat je nog vergast wordt op een onmiddellijk acceleratie als je rechtervoet naar beneden gaat (zelfs bij die hoge snelheden), doet vermoeden dat er genoeg jus aanwezig is om dat cijfer effectief te halen.

Hoe prettig is het toeven binnenin?

Het is voor Cadillac al moeilijk genoeg om aan de bak te komen, dus leggen de Amerikanen van meet af aan alle kaarten op tafel. Van het uitgebreide CUE-infotainmentsysteem tot de 20-voudig elektrisch te verstellen, te verwarmen én te ventileren sportstoelen, alles wordt af fabriek gemonteerd.

Het is dan ook bijzonder behagelijk toeven in de CTS-V, weliswaar met de kanttekening dat hij het hoge Duitse niveau niet volledig haalt.

Cadillac CTS-V

Hoe rijdt de CTS-V?

Bijzonder kwiek, al is dat niet de reden waarom wij hem in huis zouden halen. Het is vooral de mix tussen comfort en dynamiek die de CTS-V zo te pruimen maakt. Want hoe snel hij ook richting horizon scheurt, de Cadillac zal er altijd over waken dat de inzittenden niet hoeven te lijden onder de alsmaar sneller volgende oneffenheden.

Dat heeft ook zo zijn gevolgen. Bij hoge snelheden (zoals de 270 km/u van daarnet) gaat de CTS-V wat aan het dansen. De adaptieve dempers van het Magnetic Ride Control dan iets scherper stellen, doet veel, maar helemaal weten die het vertrouwen niet te herstellen.

Van de Track-modus, die de CTS-V moet preppen voor het circuit, zijn we dan ook wijselijk weggebleven. Afhankelijk van de setting (die Track-functie komt met vijf bijkomende instelmogelijkheden) scherpt die de mechaniek aan terwijl de reddende elektronica alsmaar verder in z’n hok wordt gedwongen. We zullen er dus nog eens op moeten terugkomen of die CTS-V daadwerkelijk, zoals de Amerikanen beweren, een als modale sedan vermomd pistedier is.

Cadillac CTS-V

Wat moet dat kosten?

Een pak minder dan ander premiumgerief wat meteen de bestaansreden is van deze CTS-V. Want 100.160 euro mag veel lijken, het is een habbekrats in vergelijking met wat ze in Stuttgart, Ingolstadt en München durven vragen voor soortgelijk (uitgerust) gerief.

Wat is het AutoWereld-oordeel?

De CTS-V heeft zeker zijn merites. Hij is bloedsnel, maar blijft desondanks genietbaar. Er zijn wel wat sportieve toetsen (naast de luchthapper op de neus valt moeilijk te kijken), maar ze clinchen niet met de elegante uitstraling die de algemene designtoon dicteert. Je kan je prestaties opnemen (dankzij de optionele Performance Data Recorder) en delen met de wereld, maar je moet er eerst voor in het handschoenenkastje duiken. Kortom, de CTS-V heeft zeker spieren, maar loopt er niet mee te koop.

Aan jou om dan te bepalen of dat goed dan wel slecht nieuws is. Wij houden wel van die Jekyll-and-Hyde-aanpak, al hoeft het geen betoog dat, door de kerk in het midden te houden, je nergens echt bovenuit torent. En laat die anonimiteit nu net de nemesis zijn van deze en bij uitbreiding alle andere Cadillacs.

Cadillac CTS-V

Wie zijn de voornaamste concurrenten?

De Amerikanen mikken zelf vol op de BMW M5, al moet de CTS-V uiteraard ook de maat kunnen nemen van de Mercedes E 63 AMG en Audi RS6. De Jaguar XFR-S staat ook in dat lijstje, al wacht die op een opvolger.

Motor: 6162 cc, (V8, compressorbenzine), 477 kW/649 pk bij 6400 opm, 855 Nm bij 3600 opm Transmissie: achterwielaandrijving, achttrapsautomaat Afmetingen (l/b/h): 5021/1863/1447 mm Prestaties: 320 km/u, 0-100 km/u in 3,7 sec. Normverbruik (CO2-uitstoot): 13,0 l/100 km (298 g/km) Prijs: 100.160 euro

In dit artikel : Cadillac, Cadillac CTS

Journalist AutoGids/AutoWereld