Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Het autosalon vanuit uw salon- De keuze is snel gemaakt!

Ontdekken

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / CADILLAC CTS-V SPORT WAGON (2011)

AutoWereld voelt nu ook de Sport Wagon van de Cadillac CTS-V aan de tand, een handige familiewagen met een bronstig Corvette-hart.

CADILLAC CTS-V SPORT WAGON (2011) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Hoe bronstig is dat Corvette-hart dan wel?

De door een Eaton-compressor opgehitste 6,2 liter-V8 ontwikkelt een piekvermogen van 564 pk en een maximaal koppel van 747 Nm, cijfers waarvan zelfs een BMW M5 of een Mercedes E 63 AMG naar adem happen. En dat vertaalt zich in een 0 tot 100-km/u-sprintje van 4,1 seconden en in een ongelimiteerde topsnelheid van 306 km/u, genoeg om deze Sport Wagon tot Snelste Break ter Wereld te kronen. Tenzij je voor de zestrapsautomaat opteert, want die gaat "maar" 280 km/u.

Tijdens de perspresentatie in Berlijn kregen we kilometerslange stroken Autobahn voor de wielen gegooid, een uitnodiging die de Cadillac CTS-V gaarne beantwoordt met een fluitende compressor, een richting rood spurtende toerenteller en naar grip zoekende achterbanden. Want wat gaat dit ding snel. Of je nu van 50 tot 150 of van 150 naar 250 km/u snelt, het duurt niet langer dan een vingerknip. Pas wanneer de 300 km/u-zone in zicht komt, kan het gebeuk tegen de wind de enorme acceleratie enigszins temperen.



Power te over, maar het blijft een lompe Amerikaan. Toch?

Dat valt eigenlijk best mee. Ook Cadillac vertoeft regelmatig op de Nordschleife en de in de Groene Hel gedraaide rondjes hebben zo hun effect op deze voor de Europese markt ontwikkelde V-sportvarianten. Naast een specifieke setting voor de hydraulische stuurbekrachtiging en de instellingen voor de Sport-modus van de Magnetic Ride-demping (die Cadillac ontwikkelde met Delphi en die ook onder een Ferrari 458 Italia gevezen worden), doet de Europese CTS-V het bovendien met een ander achterdifferentieel met geoptimaliseerde koeling.

Dat mechanische sperdifferentieel slaagt er overigens uitstekend in om de Corvette-kracht in goede banen te leiden, met mooi controleerbaar overstuur zonder corrigerende ESP-interventie. Wie de achterbanden liever meteen in rook doet opgaan, hoeft zijn handen geeneens van het stuur te halen. De ESP-toets zit niet verstopt achter allerlei menu's, maar staat gewoon links op het stuur. Een mooi statement, vinden wij.

De rijdynamiek mist de finesse van een BMW M of een Mercedes AMG, maar lomp zouden we deze Amerikaan niet durven noemen. Daarvoor ontwikkelt het onderstel teveel grip, stuurt de CTS-V te lekker en luistert hij te goed naar de commando's van de bestuurder. En als het je even allemaal te snel wordt, weet je je geruggesteund door uitstekende Brembo-stoppers.



Is deze breakversie van de CTS-V nu vooral Sport of toch eerder Wagon?

Het breakkoetswerk zorgt voor extra ruimte in de achtersteven, met de zetels plat groeit het laadvolume van een modeste 412 naar een bruikbare 1.484 liter. Achter de elektrisch openende achterklep schuilt zelfs een vlakke bagagevloer met telescopische rails waarmee je je spulletjes om hun plaats houdt - handig als je tegen 300 km/u vol in de ankers moet, weten wij intussen. Maar de afwerking van het afdekscherm en de vorm van de koffer zijn niet meteen super.

Toch eerder Sport dan Wagon, dus. Eentje met een prijskaartje van bijna 84.000 euro en een standaarduitrusting waarvoor de Duitse concurrentie je nog dieper in de portefeuille laat graaien.  Nu is en blijf deze Cadillac natuurlijk een vreemde eend in de Power Cruiser-bijt, eentje waarvoor veel Motorsport- en AMG-klanten de neus ophalen. Jammer, want dit soort zottigheden verdient navolging.



Motor: V8-benzine (Eaton-compressor), 6.162 cc, 564 pk (6100 opm), 747 Nm (3800 opm) Transmissie: RWD, 6M Prestaties: 306 km/u, 0-100 km/u in 4,1 sec. Normverbruik: 15,7 l/100 km Prijs: 83.958 euro

Eerste test in AutoWereld 298 (22 september 2011)

In dit artikel : Cadillac, Cadillac CTS

De concurrenten