Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Nieuwe modellen / Dit is de nieuwe Chevrolet Corvette C8 met middenmotor!

De nieuwe Chevrolet Corvette Stingray draagt de V8 niet langer in de neus, maar centraal achterin. En zo wordt de C8-generatie een directe concurrent voor de Ferrari F8 Tributo, maar aan een fractie van de prijs.

Overzicht :

De C8-generatie van de Chevrolet Corvette gaat voor een heel andere lay-out dan zijn voorgangers. De motor ligt niet langer in de neus, voortaan ligt de V8 tussen de aangedreven achterwielen. De Amerikanen kiezen dusvoor de architectuur die Ferrari hanteert voor de F8 Tributo. Dat was de wens van Zora Arkus-Duntov (1909-1996), de in België geboren ingenieur die de Corvette destijds groot gemaakt heeft.

De legendarische ingenieur Zora Arkus-Duntov speelde al sinds de jaren '60 met het idee om een Corvette met achterin geplaatste middenmotor te bouwen. Hij experimenteerde met de CERV II, maar stuitte steevast op een njet van de directie. Tot in 1977, tot de AeroVette Concept zijn opwachting maakte. Het zogeheten XP-895-project kreeg groen licht van de Chevrolet-bonzen, maar de economische situatie besliste er uiteindelijk anders over.

Het idee bleef rijpen. Denk maar aan de Corvette Indy C5 Concept uit 1985, waarmee de Amerikanen de mogelijkheden onderzochten om tot het supersportwagensegment toe te treden. Maar we zouden tot vandaag moeten wachten vooraleer die plannen ook realiteit zouden worden.

2019 Corvette C8 Stingray

LT2 en Z51

Centraal achterin de nieuwe Corvette Stingray ligt de nieuwe, met cilinderuitschakeling gezegende LT2-krachtbron, een V8-blok met een cilinderinhoud van 6,2 liter, een piekvermogen van 497 pk en een maximaal koppel van 630 Nm. Schakelen doe je via een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling, een manuele transmissie behoort niet langer tot de mogelijkheden. De sprint van 0 naar 100 km/u zou onder de grens van de 3 seconden duiken, al blijft het nog even wachten op de definitieve specificaties.

Chevrolet prepareerde ook een optioneel Z51-pakket voor de nieuwe Corvette, dat de standaard gemonteerde Michelins Sport ALS vervangt door sportievere Pilot Sport 4S-exemplaren en dat naast grotere Brembo-remmen en actieve Magnetic Ride-dempers ook een sportuitlaatsysteem en een sperdifferentieel toevoegt. Ook een aeropakket behoort tot de mogelijkhede, met een achtervleugel die tot 180 kilogram aan downforce genereert.

De Corvette C8 doet het met 5 verschillende rijmodi. Je hebt settings voor toeristisch en voor sportief gebruik, aangevuld door een extremere circuitstand. In MyMode ga je zelf aan de slag, in de speciale Z-rijmodus presteert het aandrijfgeheel optimaal.

2019 Corvette C8 Stingray

Techfest

De met een targadak gezegende C8 Stingray blijft onmiddellijk herkenbaar als een Corvette, maar het technische concept geeft de Amerikaanse sportwagen wel een heel andere aanblik. De gestrekte neus van de vorige generaties verdwijnt, want de cockpit verhuist liefst 42 centimeter naar voor om plaats te maken voor de midscheeps gemonteerde V8. Het koffervolume bedraagt 357 liter, waarvan 70 liter voor- en nog eens 287 liter achteraan.

Hoewel hij harder gaat en sneller stuurt, moet ook de C8 een dagelijks bruikbare Corvette blijven. Het interieur wil comfortabel zijn, met naast een hoogwaardige materiaalkeuze en een verbeterde assemblagekwaliteit ook een heleboel slimme snufjes. Denk aan dingen zoals de digitale achteruitkijkspiegel, het verwarmde stuur en de propvol snufjes gestoken multimediamodule met aanraakscherm.

Maar het leukst is de optionele opkrikkit, die het koetswerk met 4 centimeter verhoogt om de voorbumper en de wagenvloer te beschermen bij het nemen van verkeersdrempels. Die is actief tot een snelheid van 38 km/u en kan geprogrammeerd worden via het navigatiesysteem, zodat tot 1.000 locaties opgeslagen kunnen worden. Zo brengt de Corvette C8 alle infrastructurele problemen op je dagelijkse routes netjes in kaart.

2019 Corvette C8 Stingray

 

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken