Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / CHEVROLET AVEO 1.2 (2011)

Met de nieuwe Aveo luidt Chevrolet nog eens heel luid de vreugdeklokken, want er is nu definitief afscheid genomen van het Daewoo-verleden.

CHEVROLET AVEO 1.2 (2011) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

Dus deze Aveo heeft hoegenaamd niets meer van doen met de vorige Aveo?

Blijkbaar niet. Als we de Koreanen mogen geloven, is hun naam het enige wat beide Chevrolets nog delen. De huidige Aveo is langer, ruimer en ziet er ook anders uit. Hoewel. Wij vinden de Aveo nog steeds bijzonder herkenbaar. Geen erg, want zijn looks waren zowat het enige dat te pruimen viel aan de vorige generatie.

Dat ding reed namelijk voor geen meter, moest het rooien met aftandse mechaniek en kostte op de koop toe een arm en een been. Nee, we zijn enorm blij dat de Koreanen gekapt hebben met dat verleden.



En dat is een verbetering?

Absoluut, al was dat, zoals je wel kon raden, niet zo moeilijk. We zullen zelfs meer zeggen, de Aveo rijdt bijzonder keurig. Draai je aan het elektrisch bekrachtigde stuur (hydraulisch bij de 1.4 en 1.6) dan krijg je bij God quasi onmiddellijk een reactie van de voorwielen. En hang je dan in een bocht, dan hoef je je voortaan geen zorgen meer te maken of je ooit het einde zal zien van die lange haakse. De Aveo volgt de lijn die jij voor hem uitstippelt zonder ook maar de minste tegenprutteling.

Al kan dat uiteraard ook van doen hebben met de summiere cavalerie die de Koreaanse rubbers te verwerken krijgen. 86 pk (of 70 voor de gedowntunde 1.2) is niet zo gek weinig, maar aan boord van de Aveo lijkt het wel alsof slechts een handvol van die paarden daadwerkelijk is opgedaagd. Zelfs met de toerenteller in zijn rode zone is de Chevrolet nauwelijks vooruit te branden.

We vermoeden dan ook dat de 13,4 seconden die de constructeur opgeeft voor de spurt van 0 naar 100 km/u een bijzonder opgepoetste uitkomst is. Voor die povere resultaten met een vinger wijzen naar de zware koets vinden we dan weer wat te kort door de bocht. Een leeggewicht van iets meer dan 1.000 kilo verschijnt elders namelijk ook op de weegschaal. Deze keer willen we trouwens ook de manuele versnellingsbak uit de wind zetten. Hij is zijn nog steeds geen toonbeeld van schakelefficiëntie, maar de vijfbak volgt wel gedwee elk bevel.



Een twijfelgeval, dus. Of houdt de Aveo nog iets achter de hand?

Goh, in se kunnen we hem niets verwijten. Alles wat je verwachten mag in de stadswagenklasse wordt aangeboden. Standaard vertrekt de Aveo zelfs met ESP, een elektronische beschermengel waar je elders dikwijls voor dient bij te betalen.

Voorts zit je binnen vrij comfortabel met een boordplank die bulkt van de Corsa-knoppen en hier en daar designmatig zelfs wat hint naar de Astra. Het kon, met ander woorden, erger. Voeg daar de bijzonder ruime koffer aan toe (de 501 liter die de vierdeurs achter zijn achterbank stouwt, bezorgt zelfs enkele middenklassers het schaamrood op de wangen) en de meer dan behoorlijke basisuitrusting en je krijgt een aanbieding die wel snor zit.

Tenminste, als die ook voor een aanvaardbare prijs van eigenaar mag wisselen. Niet dat de 12.999 euro die Chevrolet minstens wil voor deze 86 pk sterke 1.2 zo overdreven is, maar voor dat geld kan je ook bij de concurrentie shoppen. Uitdagers die overigens in een paar gevallen nog kunnen schermen met een ecobonus, een incentive waar deze benzineaangedreven Aveo alleen maar kan van dromen.

Kortom, het is nog wat te vroeg om victorie te kraaien. Al bevestigt deze kleine rakker wel nog maar eens dat Chevrolet de goede richting uit aan het varen is.

Motor: L4, benzine, 1229 cc, 86 pk (5600 opm), 115 Nm (4000 opm) Transmissie: FWD, 5M Prestaties: 171 km/u, 0-100 km/u in 13,4 sec Testverbruik: 5,5 l/100 km Prijs: 12.299 euro

In dit artikel : Chevrolet, Chevrolet Aveo

Geschreven door op