Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / CHEVROLET AVEO 1.3D-Eco (2011)

Een flinke stap vooruit, die nieuwe Chevrolet Aveo. Alleen bleef hij met zijn makke benzinemotoren toch wat ter plaatse trappelen. Maar nu is er ook een diesel.

CHEVROLET AVEO 1.3D-Eco (2011) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

En smaakt die coctail dan wel?

Ja, of in elk geval toch al beter. Net als zustermerk Opel, kon Chevrolet een beroep doen op een 1,3 liter van Italiaanse makelij: het viercilindertje dat ook al in diverse Alfa Romeo’s, Fiats, Lancia’s, enkele Opels en zelfs de Ford Ka zit. De Amerikanen bieden hem aan in drie varianten: 75 pk voor de basis-vijfdeurs, 95 pk voor zowel die hatcback als de voor ons land minder relevante (wegens hier nauwelijks verkoopbare) vierdeurs en ook nog een Eco-versie met stop- en startsysteem en heel gunstige verbruiks- en CO2-cijfers.

Die Eco wordt in België enkel aangeboden in de vijfdeurs, zijn normverbruik bedraagt 3,6 liter per 100 kilometer en de theoretische CO2-uitstoot een logischerwijze even straffe 95 gram per kilometer. Meteen een spectaculaire intrede in het segment van de kleine dieseltjes, want Chevrolet en voorheen Daewoo waren daarin nog niet eerder actief.

3 WEGTEST: Chevrolet Aveo 1.3D Eco (2011)

ADVERTENTIE
 
 

Interessant op papier, maar rijdt dat ding ook leuk?

Van de tests met de benzinemotoren hadden we al onthouden dat de nieuwe Aveo zich nauwelijks nog laat vergelijken met zijn voorganger. Onder een sympathiek koetswerk schuilt een ruim, correct afgewerkt en prettig ogend interieur (als je van die door een motorfiets geïnspireerde tellerpartij houdt, tenminste) én bovenal ook een degelijk onderstel. De Chevrolet maakt gebruik van een nieuw (wereld)platform, de klassieke combinatie van MacPhersons voor- en een torsieas achteraan schenkt best wel voldoening. Het veercomfort is aanvaardbaar en ook enige dynamiek is de wagen niet vreemd.

Bleef dus het probleem van die wat makke benzinemotoren, zelfs de nochtans 115 pk sterke 1,6 liter liet ons wat op onze honger zitten. Het dieseltje doet dat niet. De cijfers zijn natuurlijk niet echt indrukwekkend, zo heeft de Eco 11,7 seconden nodig om naar 100 km/u te spurten. Maar op het bochtige en vooral zelden vlakke testparcours aan de voet van de Zwitserse Alpen toonde hij zich wel voldoende soepel voor een prettige rijervaring. In en rond onze steden, zonder veel heuvels, moet dat dus ook best meevallen. Een verrassing is dat niet meer, we kenden de motor immers al van zovele andere toepassingen.

21 WEGTEST: Chevrolet Aveo 1.3D Eco (2011)

En is zo’n ‘nieuwe’ Chevrolet nog even scherp geprijsd als een Daewoo voordien?

Nee, van weggeefprijzen is vandaag geen sprake meer. Logisch, als je de technologie en ook de uitrusting van je producten stevig opkrikt. Chevrolet zit nu zowat op het niveau van zijn concurrenten, dus dat geldt voortaan ook voor de prijzen. Er is al een Aveo met de diesel van 75 pk vanaf 13.899 euro, voor 95 pk en in dat geval een manuele zesbak betaal je 15.399 euro. De Eco met de extreem gunstige CO2-uitstoot en dus ook nog (eventjes?) 15% overheidsbonus start met een prijs van 15.799 euro.

Eerste test in AutoWereld 300 (20 oktober 2011)

Motor: L4, turbodiesel, 1248 cc, 95 pk (4000 opm), 190 Nm (1750-2500 opm) Transmissie: FWD, 5M Prestaties: 174 km/u, 0-100 km/u in 11,7 sec. Verbruik: 3,6 l/100 km Prijs: 15.799 euro

In dit artikel : Chevrolet, Chevrolet Aveo

Geschreven door op