Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / CHEVROLET CAMARO V8 (2011)

Wie durft ons tegenspreken, als we stellen dat de eindelijk ook officieel in Europa verkrijgbare Camaro een bloedmooie auto is? Maar die looks zijn maar een stukje van het verhaal, vraag is of deze Amerikaans zo goed rijdt als hij eruit ziet.

CHEVROLET CAMARO V8 (2011) #1
Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :



De vraag stellen, is ze - natuurlijk - beantwoorden.

Even geduld, laat ons de auto eerst even plaatsen. Chevrolet is meer dan ooit General Motors belangrijkste merk, het is in zijn eentje zelfs goed voor de vierde plaats op de wereldranglijst. Logisch, nu zelfs de Koreanen afscheid hebben genomen van de naam Daewoo en ook de Aveo's en co daar dus als Chevrolet worden verkocht. In Europa blijft het merk verder groeien en in de Verenigde Staten heeft het zich stevig herpakt.

Fijn, maar hier willen het dus over die Camaro hebben. Samen met de Volt, staat hij zowat symbool voor de wedergeboorte van een merk dat zich tot voor kort zelfs op de thuismarkt lelijk in de hoek liet drukken door vooral Aziatische concurrenten. Wel gek, die elektrische auto wijst de weg naar toekomst en de Camaro ademt weer helemaal de sfeer van de legendarische muscle cars uit.



Oei, waren dat niet vooral auto's om rechtdoor mee te rijden?

Rechtdoor mag altijd. Onder de gespierde motorkap van een koetswerk dat net zoals het interieur sterk geïnspireerd is door de eerste Camaro uit de jaren '60 steekt de 6,2 liter-V8 van de Corvette, goed voor 435 pk en 569 Nm. Of voor 405 pk en 556 Nm als je voor de zestrapsautomaat gaat. De topsnelheid is elektronisch beperkt tot 250 km/u, de spurt naar 100 km/u vraagt 5,2 seconden.

Dat is inderdaad nog geen Ferrari 458-niveau, maar desalniettemin behoorlijk straf. En dat durven we zelfs ook voorzichtig beweren van het rijgedrag. Behoorlijk comfortabel als het moet, maar ook redelijk scherp als het mag. Het onderstel met vier onafhankelijk opgehangen wielen (in tegenstelling tot concurrent Mustang) komt grotendeels van de Corvette, een hier onderschatte sportwagen.

Ook de Camaro toont zich bij het scherpere bochtenwerk best wel efficient, je vergeet na een tijdje zelfs dat je met een toch meer dan 4,8 meter lange en leeg bijna 1,8 ton zware auto aan de gang bent. Ook al helt hij iets meer over dan we van moderne sportwagens gewoon zijn, grijpt het rempedaal zich veel te abrupt aan en schakelt de manuele zesbak allesbehalve soepel. De optionele zestrapsautomaat mist de alertheid om een valabel alternatief te zijn.



Een Corvette voor vier personen, eigenlijk?

Toch niet. De Camaro heeft inderdaad een achterbank, maar de beenruimte is er heel beperkt. En de koffer is piepklein, zeker in de Cabrio. Over die cabriolet gesproken, het openen en sluiten van het dak en vooral het opbergen van de stoffen kap is een slechts gedeeltelijk elektrische en vooral nogal omslachtige operatie, zelfs de Chevrolet-mensen hadden er bij de demonstratie nog een beetje moeite mee. Vanaf zo'n 100 km/u wordt ook de rijwind trouwens behoorlijk storend, een windnet is blijkbaar niet voorzien.

Ook de benzinedorst is haast voorhistorisch. Chevrolet zelf geeft een gemiddeld normverbruik van 14,1 liter per 100 km op, wat overeenstemt met een CO2-uitstoot van 329 g/km.  Tijdens onze test, waarin we zelden het onderste uit de kan konden halen, kwamen we aan een gemiddelde van zo'n 18 liter. Met de automaat kan het wat zuiniger, dan wordt de V8 immers voorzien van een Active Fuel Management-systeem dat bij lage belasting vier van de acht cilinders tijdelijk buiten werking stelt. Maar de Camaro is en blijft een zuipschuit.



Oei, dat klinkt niet meteen positief?

Toch wel, want eigenlijk kost de Camaro twee keer niets.De Coupé verlaat de showroom vanaf 38.500 euro, de Cabrio is er reeds voor 43.500 euro. Voor de zestrapsautomaat geldt steeds een supplement van 2.000 euro. Er zijn dan nog een handvol opties, maar ook daarvoor zien we alleen heel sympathieke prijzen. Voor 500 euro heb je bijvoorbeeld al 20-duimsvelgen met een fraaie hoogglans.

Met de gehanteerde prijskaartjes in het achterhoofd, doen we dan ook niet moeilijk over het algemene gebrek aan finesse in het weggedrag, de stevige benzinedorst, de  goedkope materiaalkeuze en de gebrekkige afwerking. Want in de plaats krijg je een bloedmooie prestaties met een dijk van een V8-motor. De democratisering van de sportwagen, laten we het zo omschrijven.



Eerste test in AutoWereld 301 (3 november 2011)



Motor V8 (benzine), 6162 cc, 432 pk (5900 opm), 569 Nm (4600 opm) Transmissie: RWD, 6M Prestaties: 250 km/u, 0-100 km/u in 5,2 sec. Normverbruik: 14,1 l/100 km Prijs: 38.500 euro (Cabrio: 43.500 euro)


 


 


 


In dit artikel : Chevrolet, Chevrolet Camaro

Geschreven door op