Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / CHEVROLET CAMARO ZL1 (2012)

Voor fans van Amerikaanse pony cars zijn de sixties helemaal terug. Net als in 1969 lanceert Chevrolet een ZL1-variant van zijn Camaro.

CHEVROLET CAMARO ZL1 (2012) #1
Prijs
NB
  • Score redactie 12.00/20

Overzicht :

Alweer een Camaro-test, hebben we die al niet gehad?

Ja, er staat er zelfs eentje in de huidige AutoWereld. Maar deze ZL1 is heel andere koek, de letter- en cijfercombinatie op de snoet en het achterwerk maken een enorm verschil. Of hoe een pony een echte muscle car wordt, wellicht de strafste die zich ooit op Amerikaanse highways en circuits vertoonde. Wat dat laatste betreft, de officiële GM-waarborg blijft zelfs gelden voor wie het ding effectief af en toe eens 'on the track' wil uitproberen. Zolang hij of zij er tenminste niets aan verandert. Het laat bij de ingenieurs in elk geval al enig vertrouwen in eigen kunnen vermoeden.




Onder de van imposante koelopeningen voorziene motorkap zit een 6,2 liter-V8, zowat dezelfde als in de toch ook behoorlijk straffe Cadillac CTS-V en natuurlijk de Corvette ZR1. In Chevrolet's coupé (en later ook cabrio) ontwikkelt hij 580 pk en 746 Nm, cijfers die er alvast op papier een heuse supercar van maken. Het Chevrolet-volk legde er al een rondje Nordschleife mee af in 7:41.27, een tijd die de wagen tussen kleppers als een Ferrari 458 Italia en Mercedes SLS AMG plaatst. Geen pk-monster dat alleen maar gemaakt is om heel snel mee rechtdoor te rijden dus, deze ZL1 laat zich ook verrassend efficiënt door allerlei soorten bochten sturen.




Dat is nieuw, horen we de twijfelaars al roepen.

Ja en nee, heel wat race-Corvettes hebben al bewezen dat het Amerikanen het ook wel kunnen... als het moet. Maar deze ZL1 brengt, dankzij een heel scherpe prijs van net geen 55.000 dollar (en dus minder dan 45.000 euro), supercar-prestaties binnen het bereik van liefhebbers uit de Amerikaanse middenklasse die zich nooit zo'n Italiaanse of Duitse volbloed zouden kunnen veroorloven. Alleen Amerikaanse fans, want strengere emissienormen en mogelijk ook andere commerciële overwegingen deden moederhuis GM al beslissen deze top-Camaro niet naar Europa uit te voeren.

Wij hebben hier wel al de SS, dat is de Amerikaanse naam voor de 432 pk sterke V8 die van ons testteam ook al een behoorlijke score kreeg. We loofden hem zelfs voor het rijplezier dat hij verschaft, ook al zijn de stuurscherpte en wegligging zeker nog niet van het beste Europese niveau. Dat van een Nissan GT-R of de beste Ferrari's en Porsches haalt ook deze ZL1 nog net niet, maar hij komt toch wel al een heel stuk dichter in de buurt.




Hoe hebben ze hem dat geflikt?

Wel, die klim op de autoladder laat zich vooral verklaren door de derde generatie van de Magnetic Ride-ophanging en het nieuwe Performance Traction Management-systeem dat onder meer de tractie- en stabiliteitscontrole groepeert. Het eerste gebruikt een vrij unieke vloeistof (we zijn geen chemici, dus vraag geen details) die zijn viscositeit aanpast volgens de elektrische signalen die hij ontvangt. Het laat toe de eigenschappen van de ophanging en dus ook het rijgedrag van de auto in een fractie van een seconde aan te passen. Van heel comfortabel, wat de auto tijdens een gezapig testritje door de Amerikaanse staat Indiana best wel bleek te zijn, tot bijna Formule 1-waardig hard.

Ook het PTM-systeem zit standaard op de ZL1, met vijf functies die gaan van rijden op een natte piste tot zoiets als laag vliegen op een afgesloten omloop. Wat we tijdens onze test natuurlijk nog niet echt konden uitproberen, Chevrolet liet ons op het circuit alleen een beetje dragracen. Maar ook op de Interstates, highways en alle op- en afritten laat de ZL1 je al voelen dat hij een ander soort Camaro is. Niet de logge kolos die zijn uiterlijk misschien laat vermoeden, de meer dan 4,8 meter lange en zowat 1,9 ton (!) wegende auto kan echt verbazend vlot én scherp over de kronkelbaantjes worden gejaagd die we gelukkig toch nog op ons testparcours ontdekken.

Door te spelen met de verschillende modi van het PTM-systeem, wat de GM-man in onze passagiersstoel ons op de openbare weg duidelijk liever niet ziet doen, kies je voor een groot deel zelf hoe de auto zich gedraagt. Van 'veilig' onderstuur voor de beginneling tot een meedansend achterwerk voor wie genoeg talent heeft om te vermijden dat het ding daardoor toch nog in vangrail of gracht zou belanden.



Echt een positieve verrassing dus, deze ZL1?

Ja, met slechts één echt punt van kritiek. Aan het interieur is weer niet echt veel veranderd. Er zit standaard wat meer leder in en de uitrusting is vrij compleet, maar het design van het stuurwiel is nog altijd weinig geïnspireerd, de stoelen zijn nog te gewoontjes voor zo'n pk-beest en de harde plastics blijven een goedkope indruk geven. Nu ja, deze auto is dan ook goedkoop. Het is een beetje de Amerikaanse filosofie. Als je dit soort wagens bereikbaar wil houden voor een (relatief) groot publiek, moet er ergens worden bespaard. En eigenlijk kunnen we Chevrolet daar ook wel een heel eind in volgen...



Motor: V8 (benzine, met compressor), 6162 cc, 580 pk (6100 opm), 746 Nm (3800 opm) Transmissie:achterwielaandrijving, manuele zesbak Prestaties: 296 km/u, 0-100 km/u in ca. 3,9 sec. Normverbruik: n.n.b. l/100 km (n.n.b. g/km CO2) Prijs: niet te koop in België

 

In dit artikel : Chevrolet, Chevrolet Camaro

Geschreven door op